Ascultă Radio România Regional Live

pilot de vânătoare

Ion Dobran și poveștile ultimului pilot de vânătoare al aviației române

Ion Dobran și poveștile ultimului pilot de vânătoare al aviației române

Publicat de Gabriel Stan, 23 februarie 2022, 15:11

Ion Dobran a fost ultimul pilot de vânătoare al aviației române din timpul celui De al Doilea Război Mondial. Acesta ne-a împărtășit din amintirile sale, creionate în povești memorabile trăite de-a lungul vieții sale.

S-a stins din viață în anul 2021, la vârsta de 102 ani.

Ion Dobran ne-a povestit despre primii ani din școala militară și începutul carierei:

Ion Dobran continuă poveștile superbe trăite de-a lungul carierei de avitator:

Ion Dobran a fost înlăturat din armată și a devenit strungar. Despre această experință ne-a povestit în momentul următor:

A doua escală în Constanța a grupării navale MCM BS TG
Actualitatea militara luni, 18 noiembrie 2024, 16:19

A doua escală în Constanța a grupării navale MCM BS TG

Adrian Gîtman (realizator rubrică): Navele din compunerea Grupului Operativ pentru Combaterea Minelor Marine din Marea Neagră s-au aflat timp de 3...

A doua escală în Constanța a grupării navale MCM BS TG
Conferința internațională „Gândirea militară românească” – ediția a VI-a
Actualitatea militara luni, 18 noiembrie 2024, 16:11

Conferința internațională „Gândirea militară românească” – ediția a VI-a

Adrian Gîtman (realizator rubrică): Statul Major al Apărării a organizat, miercuri și joi, la Palatul Cercului Militar Național din Capitală,...

Conferința internațională „Gândirea militară românească” – ediția a VI-a
Senatul a adoptat în calitate de for decizional, proiectul referitor la achiziţionarea a 32 de avioane F-35
Actualitatea militara luni, 18 noiembrie 2024, 15:58

Senatul a adoptat în calitate de for decizional, proiectul referitor la achiziţionarea a 32 de avioane F-35

Adrian Gîtman (realizator rubrică): Senatul a adoptat miercuri, în calitate de for decizional, proiectul referitor la achiziționarea de către...

Senatul a adoptat în calitate de for decizional, proiectul referitor la achiziţionarea a 32 de avioane F-35
România a semnat acordul de cooperare în domeniul apărării cu Regatul Unit al Marii Britanii
Actualitatea militara luni, 18 noiembrie 2024, 15:53

România a semnat acordul de cooperare în domeniul apărării cu Regatul Unit al Marii Britanii

Adrian Gîtman (realizator rubrică): România și Marea Britanie au, începând de miercuri, un acord de cooperare în domeniul apărării, care va...

România a semnat acordul de cooperare în domeniul apărării cu Regatul Unit al Marii Britanii
Actualitatea militara luni, 18 noiembrie 2024, 15:45

Ziua Statului Major al Apărării

Adrian Gîtman (realizator rubrică): Statul Major al Apărării a împlinit pe 12 noiembrie 165 de ani de la înființare. Cu acest prilej, drapelul...

Ziua Statului Major al Apărării
Actualitatea militara luni, 18 noiembrie 2024, 15:36

Ziua Veteranilor din Teatrele de Operații

Adrian Gîtman (realizator rubrică): Ziua Veteranilor din Teatrele de Operații a fost marcată pe 11 noiembrie prin ceremonii militare...

Ziua Veteranilor din Teatrele de Operații
Actualitatea militara luni, 11 noiembrie 2024, 14:59

Gabriel Hanganu: Am trecut cu transportorul amfibiu blindat peste un dispozitiv improvizat

Gabriel Hanganu: Să fiu alături de ceilalți militari răniți Invictus m-a ajutat să-mi depășesc limitele și să-mi schimb viața. Mi-am dat...

Gabriel Hanganu: Am trecut cu transportorul amfibiu blindat peste un dispozitiv improvizat
Actualitatea militara luni, 11 noiembrie 2024, 14:51

Misiuni internaționale

Eduard Nicola (realizator rubrică): Prima staționare o facem în Polonia, unde militarii Detașamentului de Apărare Antiaeriană  „Iron...

Misiuni internaționale

32 de ani de la moartea pilotului de vânătoare Doru Davidovici

Doru Davidovici - pilot de vanatoare
Foto: Doru Davidovici - pilot de vanatoare

Publicat de Gabriel Stan, 27 aprilie 2021, 13:47

Cristian Dumitrașcu (realizator):  S-au împlinit 32 de ani de la moartea marelui pilot de vânătoare Doru Davidovici, o personalitate complexă, care a marcat multe generații de aviatori și nu numai, pentru că Doru Davidovici, în afara faptului că a fost un pilot senzațional, a fost şi un scriitor de mare succes, cu o operă literară impresionantă: până la 44 de ani a scris peste 10 cărți.

O coincidență stranie a făcut ca acum câteva zile, când s-au împlinit fix 32 de ani de la ultimul zbor al lui Davidovici, să se prăbușească un alt pilot – tot cu un MiG, dar modernizat între timp, MiG-21 Lancer. Și ce este foarte important: după cum știm cu toții, acum lt.-comandorul Andrei Criste a reușit să se catapulteze, iar acum este, Slavă Domnului, pe mâini bune, la Spitalul Militar din București. Îi urăm sănătate!

Ne gândim cu toții că ziua de 20 aprilie este una la care toți aviatorii se gândesc poate cu înfrigurare, însă putem considera totuși că, odată cu acest incident în care pilotul Criste a reușit să se salveze, poate că s-a spart ghinionul, cum se spune în popor.

Revenind la interviuri care urmează, de acum și până la finalul „Jurnalului militar”, invitatul emisiunii este generalul maior în retragere Victor Strâmbeanu, fost pilot de vânătoare. L-a avut instructor chiar pe Davidovici, iar anul trecut a lansat o carte excepțională, o carte de istorie a aviației militare.

Cristian Dumitrașcu (realizator): Domnule general Victor Strâmbeanu, aș vrea să vă întreb – sunt foarte curios, ca experiență umană și profesională – dumneavoastră, ca om de meserie, ca pilot de vânătoare, ați avut marea șansă de a-l cunoaște pe Asul – îmi permit să spun eu așa, un profan – asul nr.1 al piloților de vânătoare din epoca comunistă, pe Doru Davidovici.

Şi asta, cu siguranță, pentru un om de meserie – revin și spun asta; nu știu cum să spun mai potrivit – este o experiență extraordinară, cunoscând și piloții din timpul războiului, dar și piloții cu care vă pregăteaţi dumneavoastră în epoca aceea comunistă – cum ați scris dumneavoastră acolo: „Doru Davidovici, cu o finețe în exprimare și cu o distincție, a spus la un moment dat: Apărăm România cu toate clasele care se găsesc în ea” – din memorii, așa, aproximativ, am citat.

Generalul maior (Rz.) Victor Strîmbeanu: Exact. Domnule Dumitraşcu, este un continuum. Noi suntem, românii și în general societăţile umane sunt caracterizate de un continuum istoric. Într-adevăr, am avut şansa să îl cunosc pe asul Doru Davidovici şi pe scriitorul Doru Davidovici şi pe instructorul Doru Davidovici şi pe omul, înainte de toate. Eu i-am spus „maestrul”. Dar, cum spuneam, e un continuum.

Trebuie să precizez – pentru ascultătorii noştri, că dumneavoastră ştiţi – Doru Davidovici a venit odată la zbor, de exemplu, cu geaca lui Dan Vizanti, asul nr.4 al aviaţiei de vânătoare române, împrumutată de la fiica acestuia, doamna Ana Maria Vizanti – căreia îi mulţumesc pe această cale pentru că este aproape de noi cu orice ocazie şi el era foarte ancorat în istoria reală a aviaţiei române, nu aia modificată, ştiţi din ce cauze şi…

Cristian Dumitrașcu (realizator):  Da, era trunchiată istoria piloților din Armata Regală, era una care lipsea și, din păcate, și acum cred că lipsește din cărțile de istorie.

Generalul maior (Rz.) Victor Strîmbeanu: Din păcate, da, nu e cunoscută suficient și eu m-am străduit, am făcut un efort în acest sens. Sper că nu greșesc dacă menționez, dar nu acum, poate mai încolo, o lucrare recentă ieșită de sub tipar: ‘”Așii aviației de vânătoare române, Escadrila de aur – Primii 12″.

Deci, cum vorbeam eu încontinuu și noi l-am simțit pentru prima dată, ca să spunem așa, pe viu, am avut o legătură cu trecutul prin Davidovici, care era… nu era… Ok, am fost contemporani, am zburat împreună, dar era un pic din generația premergătoare, eu eram locotenent când dumnealui era locotenent- colonel, și cu toate astea, el a reușit să facă pasul peste atâtea grade, că el a făcut pasul, nu îndrăzneam noi, locotenenții, către noi, către generațiile tinere și să facă această punte și această legătură nu numai între noi și generația lui, ci și cu trecutul despre care noi, din păcate, la momentul ăla, și din păcate, nici la momentul ăsta, mulți aviatori, și nu mai vorbim de societatea civilă, nu cunosc foarte multe și avem o datorie morală față de acești oameni să îndreptăm, să aducem adevărul, să-i aducem în lumină, pentru că acolo merită să fie, mai ales că au fost dur reprimați și după ’45 și oricât de mult am face noi pentru reconstituirea memoriilor…

Cristian Dumitrașcu (realizator):  Tot e prea puțin, sigur.

Generalul maior (Rz.) Victor Strîmbeanu: E prea puțin. Nimeni nu le mai dă înapoi tinerețea, viețile furate… dar, în sfârșit… Revenim la Doru Davidovici, pentru noi, am avut o șansă extraordinară, faptul că l-am avut pe acest mentor, pe acest maestru printre noi și ne-a ajutat să pătrundem încet, încet în tainele meseriei.

Am avut instructori grozavi, mulți instructori extraordinari, dar Davidovici era altceva, Davidovici reușea să ne facă să ne simțim că am intrat într-o castă privilegiată, aparte, și să lupți pentru a te menține în această castă, să lupți să îți confirmi valoarea, pentru că să știți a fost, hai să nu spunem un du-te-vino, dar un număr mare de piloți vehiculați, în regimentul nostru, că așa îi spunea atunci, de la Borcea, regimentul de la Borcea, erau vehiculați foarte mulți în general unitățile de aviație de vânătoare la supersonice, dar nu toți rămâneau până la sfârșit, și nu mă refer aici la camarazii căzuți, deși se cuvine să-i amintim…

Cristian Dumitrașcu (realizator):  Din păcate, nu au fost puțini.

Generalul maior (Rz.) Victor Strîmbeanu: Din păcate, nu au fost puțini. Cât am stat eu la Borcea, cât am zburat eu la Borcea, șapte camarazi mi-am pierdut căzut la datorie, inclusiv pe Davidovici, care a căzut în 20 Aprilie ’89, împreună cu un locotenent, Petra Dumitru, și se cuvine să îi menționăm pentru că și ei au intrat în panteonul neamului, au căzut la datorie.

Iar să știți, pentru moartea unui om, contează mai puțin dacă a murit în bombardamentul de la Hiroshima, într-o luptă aeriană feroce la Kursk sau deasupra Ploieștiului sau a căzut la datorie cu același avion cu care și-a facut datoria și la pace și la război.

Moartea e la fel de groaznică, de oribilă, pierderea e la fel de dureroasă în sufletele familiilor în primul rând, ale camarazilor, și e o pierdere pentru categoria de forțe pentru țară. Un pilot de vânătoare, mai ales unul de valoarea lui Davidovici, e o pierdere irecuperabilă. Orice om, orice ființă umană e o pierdere irecuperabilă.

Cristian Dumitrașcu (realizator):  Așa este!

Generalul maior (Rz.) Victor Strîmbeanu: Cei șapte pe care i-am condus pe ultimul drum înainte de vreme, am simțit că s-a rupt ceva din noi, dar, știți cum, ca să găsești forța să mergi mai departe, spui că ,ok, ce nu te omoară, te face mai puternic.

Dar e o chestie, când îți cade un om ca Davidovici, care ți-e instructor, mentor, l-am adoptat și ca în model de viață, că ne-a inspirat, a inspirat generații întregi de tineri, i-a chemat spre aviație, i-a înflăcărat pe cei care erau deja în aviație, i-a motivat în plus.

Deci, când pierzi un om de talia lui Davidovici nu e numai fiorul ăla metafizic, atavic, domnule, dacă mi-a căzut instructorul, ce mă așteaptă pe mine? E mai mult, golul lăsat de Davidovici a fost imens.

Eu am avut senzația și, ca mine, toată promoția mea și promoțiile dinaintea mea câțiva ani și după, pentru că, așa cum v-am spus, Davidovici a făcut saltul său extraordinar de la locotenent-colonel la locotenent, ne zicea „colega” cu generozitatea maestrului și te făcea să te simți special. Dar golul lăsat de el a fost imens, nu l-a mai umplut nimeni. Borcea n-a mai fost niciodată… Borcea fără Davidovici…

Cristian Dumitrașcu (realizator): Ei, asta e o afirmație pe care am mai auzit-o și nu mă îndoiesc că așa este și spuneați despre Davidovici că, într-adevăr, a fost un om senzațional, dincolo de faptul că era un pilot extraordinar, a fost scriitor, ufolog, a fost un spirit absolut special, care se naște o dată la – cum se spune – o dată la 100 de ani.

Generalul maior (Rz.) Victor Strîmbeanu: Sau mai rar. Borcea n-a mai fost Borcea fără Davidovici. Aș vrea să se înțeleagă în următoarea cheie: Borcea n-a mai fost Borcea fără Davidovici pentru noi, cei care l-am cunoscut.

Unitatea a rămas unitate de elită, cu piloți de elită, cu instructori de elită, dar cei care l-am cunoscut pe Davidovici, în momentul în care a plecat și nu s-a mai întors, a lăsat acest gol imens din această perspectivă. Altminteri, unitatea și-a menținut și se confirmă că și astăzi e în linia întâi.

 

 

Ultimul apel de seară al promoției „Avram Iancu – 200” la Colegiul Național Militar „Mihai Viteazul”
Inedit - AM marți, 25 iunie 2024, 11:43

Ultimul apel de seară al promoției „Avram Iancu – 200” la Colegiul Național Militar „Mihai Viteazul”

Daria: Mă numesc Daria și sunt elev absolvent al Colegiului Național Militar „Mihai Viteazul” Alba Iulia. Au fost cei mai frumoși ani...

Ultimul apel de seară al promoției „Avram Iancu – 200” la Colegiul Național Militar „Mihai Viteazul”
Concursul Military Student Multirotor Fest la prima ediție
Inedit - AM luni, 3 iunie 2024, 15:39

Concursul Military Student Multirotor Fest la prima ediție

Cătălin Cioacă: Colonel conferințiar universitar doctor Cătălin Cioacă, prodecan pentru învățământ, Facultatea de Management Aeronautica...

Concursul Military Student Multirotor Fest la prima ediție
Eroii de la Sevilla ’86
Inedit - AM luni, 13 mai 2024, 12:15

Eroii de la Sevilla ’86

Teodor Avramescu (reporter): Domnule Radu 2, ce a însemnat totuși câștigarea Cupei Campionilor Europeni cu dumneavoastră în echipă? Marin Radu...

Eroii de la Sevilla ’86
Andrei Stoica: Pot să spun că există o latură mai delicată, dar noi suntem militari, trebuie să respectăm anumite regulamente. Ziua trebuie să fii militar, iar seara trebuie să fii sportiv şi acest lucru nu trebuie să te împiedice cu nimic.
Inedit - AM luni, 22 aprilie 2024, 13:40

Andrei Stoica: Pot să spun că există o latură mai delicată, dar noi suntem militari, trebuie să respectăm anumite regulamente. Ziua trebuie să fii militar, iar seara trebuie să fii sportiv şi acest lucru nu trebuie să te împiedice cu nimic.

Reporter: Gabriel Stan – Cât de greu este să te împarţi intre viaţa de militar şi cea de civil, ţinând cont că în ambele părţi dai...

Andrei Stoica: Pot să spun că există o latură mai delicată, dar noi suntem militari, trebuie să respectăm anumite regulamente. Ziua trebuie să fii militar, iar seara trebuie să fii sportiv şi acest lucru nu trebuie să te împiedice cu nimic.
Inedit - AM luni, 15 aprilie 2024, 13:55

Mobex BR-GL-24

Daniliuc Iulian: Sunt generalul de brigadă Daniliuc Iulian, șeful Direcției personal și mobilizare din Statul Major al Apărării. Exerciții de...

Mobex BR-GL-24
Inedit - AM luni, 8 aprilie 2024, 20:30

Echipa Invictus a revenit cu medalii de la Mondialul de para-atletism din Italia

Militarii răniți Invictus au început noul an în forță. Aceștia și-au probat determinarea obținând rezultate excepționale la tir cu arcul,...

Echipa Invictus a revenit cu medalii de la Mondialul de para-atletism din Italia
Inedit - AM luni, 1 aprilie 2024, 12:36

Determinarea – cheia succesului

Raluca Răileanu: Sunt căpitan Raluca Răileanu parte din Escadrila 712 Elicoptere Giarmata. Livia Fartușnic: Vă rog să ne povestiţi parcursul...

Determinarea – cheia succesului
Inedit - AM vineri, 8 martie 2024, 20:58

Efectele atacurilor cibernetice și importanța inteligenței artificiale

Săptămâna aceasta la rubrica Inedit vorbim despre subiectele cele mai arzătoare din ultima vreme: atacurile cibernetice, dezvoltarea...

Efectele atacurilor cibernetice și importanța inteligenței artificiale