Potrivit tradiției, autorităţile din Târgu-Jiu organizează oficierea de căsătorii, la Poarta Sărutului, la trecerea în noul an. Până în prezent au fost oficiate sute de astfel de căsătorii, imediat după miezul nopţii, chiar și tineri din alte țări alegând această variantă. Taxa de oficiere a cununiei civile în Parcul central, lângă monumentul lui Constantin Brâncuşi este de 400 de lei.
De asemenea, Primăria Târgu-Jiu va organiza la cumpăna dintre ani şi un eveniment dedicat persoanelor nevoiaşe din municipiu, un Revelion al Solidarității. Este vorba de tinerii care au ieşit din centrele de asistenţă socială, persoanele care servesc masa la Cantina de ajutor social, pensionarii săraci şi alte categorii defavorizate. Primarul Marcel Romanescu a precizat că, spre deosebire de ce s-a întâmplat în trecut, petrecerea va fi una de proporţii reduse.
Oficialitățile din Chișinău și-au exprimat dorința de a avea o copie fidelă a operei lui Brâncuși chiar la ei acasă. Deja, peste Prut, există câteva scaune care le imită pe cele sculptate de Constantin Brâncuși. Acum, oficialii din Moldova își doresc să aibă la ei și o copie a Porții Sărutului. Omologii lor de la Gorj nu au văzut nimic nepotrivit în acest demers. Dimpotrivă. Scriitorul Laurian Stănchescu încurajează această inițiativă. Un alt demers pe care îl iau în serios autoritățile locale este să ducă o cruce în Franța, la cimitirul unde este înmormântat Brâncuși.
O fetiță de 12 ani, venită la Târgu Jiu în excursie, a zgâriat cu o piatră opera lui Constantin Brâncuși.
Ea a scris inițiala ei și a unei prietene.
Totul s-a întâmplat, în plină zi, cu părinții de față.
Părintii s-au arătat contrariați de faptul că au fost amendați cu 500 de lei.
Mama fetei le-a spus polițiștilor că nu a observat niciun panou care să interzică astfel de gesturi.
Autoritătile de la Târgu Jiu ar vrea să deschidă dosar penal în acest caz.
De-a lungul timpului, Coloana Infinitului, Masa Tăcerii și Poarta Sărutului au fost vandalizate de mai multe ori.
Experții spun că soluția cea mai bună pentru protejarea monumentelor este ingrădirea accesului.
Constantin Brâncuși – La umbra marilor copaci nu crește nimic
Publicat de Andrei Cretoiu,
15 septembrie 2015, 00:28 / actualizat: 15 septembrie 2015, 2:07
Radio Romania Regional va prezinta proiectul “Eu aleg Romania – 100 de romani pentru istoria lumii”.
100 de personalitati din cultura sau stiinta, care au marcat dezvoltarea lumii prin realizarile lor. 100 de romani care, prin creativitate, munca si curaj, au adus Romania intre tarile care au imbogatit cunoasterea universală.
Astazi vi-l prezentam pe Constantin Brancusi, marele sculptor roman, nascut la 19 februarie 1876 în Hobiţa, judetul Gorj.
Constantin era al șaselea copil al lui Radu Nicolae Brâncuși și Maria Brâncuși. Prima clasă primară a făcut-o la Peștișani, apoi a continuat școala la Brădiceni. Copilăria sa a fost marcată de dese plecări de acasă și de ani lungi de ucenicie în ateliere de boiangerie, prăvălii și birturi.
În Craiova, în timp ce lucra ca ucenic, își face cunoscută îndemânarea la lucrul manual prin construirea unei viori din materiale găsite în prăvălie. Este înscris cu bursă la Școala de Arte și Meserii din Craiova, apoi urmeaza Scoala de Belle Arte din Bucuresti. La începutul carierei sale, sculpturile lui Brâncuși au constat mai ales in reprezentări clasice ale formei umane. Bustul lui Vitellius, Laocoon, Studiu dateaza din acei ani, caracterizati de o acumulare sensibilă de cunoștințe și îndemânare, dar și de căutarea a diferite soluții de modelare a materialelor.
Orașul Târgu Jiu este cunoscut datorită operelor marelui sculptorul Constantin Brâncuși. Numele orașului provine de la râul Jiu, cel care străbate orașul de la nord la sud, iar în timpul dacilor era un sat care le oferea protecție locuitorilor săi împotriva unor eventuali năvălitori, datorită poziției sale geografice.
După ce romanii au cucerit Dacia, orașul Târgu Jiu a devenit un important centru comercial, făcând legătura între Transilvania, Drobeta Turnu-Severin și Dunăre. Despre oraș se vorbește pentru prima dată în anul 1406, când Mircea cel Bătrân îl numeste Jiul într-o scriere adresată Mănăstirii Tismana.
Dupa ce în același secol se vorbește despre el ca despre un târg, în secolul al XVII-lea domnitorul Radu Mihnea îl atestă ca o organizare municipală. În același secol devine reședință de județ a Gorjului și, în același timp, aici are loc lupta dintre Matei Basarab și Leon Vodă Tomșa.
La sfârșitul secolului al XVIII-lea, respectiv începutul secolului al XIX-lea, orasul cade prada turcilor, care îl jefuiesc. Pe lângă operele lui Brâncuși, orașul mai are câteva obiective turistice importante cum ar fi Muzeul de Istorie, Muzeul de Artă, Biserica ortodoxă Sfinții Apostoli Petru și Pavel, casa și biserica lui Cornea Brăiloiu sau Casa Gănescu, informeaza corespondentul Radio Oltenia Craiova din judetul Gorj, Razvan Stoichitoiu.
Cele patru capodopere ale lui Constantin Brancuşi au istoria lor, care începe în anul1935. Atunci sculptorul a primit, cu mare bucurie,comanda din partea Ligii femeilor gorjene de a realiza un monument dedicat eroilor care au căzut în primul război mondial, în special eroilor gorjeni, care au apărat oraşul Târgu-Jiu. Mai ales că îşi dorea de mult să realizeze ceva monumental în ţară.A prezentat o schiţă Ligii femeilor gorjene, ce reprezenta un stâlp de pridvor ţărănesc pe locul vechiului Târg al fânului.
Acesta a fost începutul.
A proiectat şi a construitAnsamblul sculptural Constantin Brâncuși de la Târgu- Jiu, cunoscut și sub numele de Ansamblul monumental „Calea Eroilor”.
Aşa s-au născut Coloana fără sfârşit, Masa tăcerii, Poarta sărutului,Aleea scaunelor.
Coloana fără sfârşit a fost de fapt Coloana recunoştinţei fără sfârşit sau Coloana infinită, Poarta sărutului era Portalul din piatră, un fel de arc de triumf.
Artistul nu a vrut sa dea nişte reţete de interpretare a operelor sale, spunând “Priviţi lucrările mele pâna le veţi vedea!”
Cele patru componente sculpturale — Masa tăcerii, Aleea scaunelor, Poarta sărutului și Coloana fără sfârșit — sunt dispuse pe aceeași axă, orientată de la apus spre răsărit, cu o lungime de 1275 m.
Această prezentare necesită JavaScript.
Masa tăcerii, lucrată în calcar, reprezintă masa dinaintea confruntării cu bătălia la care urmează să participe combatanții, iarTimpul este dispus în clepsidrele-scaune care-l măsoară
Această prezentare necesită JavaScript.
Aleea scaunelor este compusă din două bănci de piatră și scaune din piatră, dispuse de o parte și de alta a aleii în grupuri de câte trei,
Această prezentare necesită JavaScript.
Poarta sărutului, construită din travertin, este poarta prin care se face trecerea spre o altă viață. Motivul sărutului, prezent pe stâlpii porții, ar putea fi interpretat și ca ochii care privesc spre interior.
Această prezentare necesită JavaScript.
Coloana fără sfârșit, sau a „sacrificiului infinit”este considerată punctul de vârf al artei moderne. Înaltă de 29,33 m, este constituită din 16 module romboidale din fontă.
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.