Blocul Naţional Sindical anunţă că va continua acţiunile de protest faţă de politica fiscală a guvernului, nemulţumit de trecerea contribuţiilor sociale de la angajator la angajat.
Câteva sute de sindicalişti au participat, joi, 9 noiembrie, la mitinguri în mai multe oraşe din ţară.
Liderul BNS, Dumitru Costin, a precizat că îi va cere Avocatului Poporului să sesizeze Curtea Constituţională în legătură cu Ordonanţa Guvernului privind modificările la Codul Fiscal.
El consideră că prin adoptarea acestui act normativ au fost încălcate, atât drepturile angajaţilor, cât şi Constituţia:
Am încercat în tot acest interval de timp în care au existat contacte cu reprezentanții guvernului să atragem atenția asupra faptului că România a ratificat două tratate importante e vorba de Codul European pentru Securitate Socială și de Carta Socială Europeană revizuită, acolo există prevederi explicite privitoare la ponderile cu care un sistem de securitate socială dintr-o țară poate să fie susținut, finanțat de lucrători, peste o limită maximă; textul ordonanței sare cu mult peste prevederile din tratatele respective.
Executivul comunitar deschide astfel drumul către o mai mare transparență a impozitării societăților prin introducerea unor cerințe de raportare publică adresate celor mai mari societăți care își desfășoară activitatea în Uniunea Europeană.
Propunerea reprezintă un sistem simplu și proporțional de a spori răspunderea marilor societăți multinaționale în ceea ce privește fiscalitatea, fără a le afecta competitivitatea.
Sistemul se va aplica în cazul a mii de întreprinderi mari care activează în UE, fără a afecta întreprinderile mici și mijlocii.
Propunerea prevede, de asemenea, cerințe mai stricte în materie de transparență pentru activitățile desfășurate de societățile comerciale în țări care nu respectă standardele în materie de bună guvernanță în domeniul impozitării.
Comisia se va baza pe Strategia sa fiscală externă pentru instituirea, cât mai rapid posibil, a primei liste comune la nivelul UE a acestor jurisdicții fiscale.
Propunerea se bazează pe activitatea executivului comunitar de combatere a evaziunii fiscale în rândul în Europa, al cărei cost pentru țările membre ale UE este estimat la 50-70 miliarde EUR pe an în termeni de pierderi ale veniturilor fiscale.
Propunerea, care vine în completarea altor propuneri vizând introducerea schimbului de informații între autoritățile fiscale, ar urma să oblige companiilor multinaționale care își desfășoară activitatea în UE și înregistrează venituri globale de peste 750 de milioane EUR pe an să publice informații esențiale cu privire la locul unde obțin profiturile și unde plătesc impozitele în UE, defalcate pe țări.
Aceleași reguli se vor aplica și societăților multinaționale non-europene care își desfășoară activitatea în Europa.
Aceste informaţii vor oferi o imagine clară a modului în care multinaţionalele îşi plătesc taxele acolo unde fac profit spune Comisarul Jonathan Hill.
“A existat un sprijin foarte puternic pentru această propunere pentru a solicita tuturor companiilor multinaționale care operează în Europa să publice informații cu privire la impozitul pe care îl plătesc pentru fiecare țară. După cum știți pentru Comisia Europeană este o prioritatea să acţioneze împotriva evaziunii fiscal, a companiilor mari care evită să-şi plătească taxele evaziunii fiscale și cred că am făcut deja o mulțime de progres . Cred că scandalul Panama nu a schimbat agenda comisiei ci a grăbit procesul de a determina multinaţionalele să îşi plătească taxele acolo unde fac profit. ”
Comisarul Jonathan Hill a mai precizat că propunerea de a spori transparența va ajuta întreprinderile să devină mai responsabile şi va promova o concurență mai loială între întreprinderi, indiferent de mărimea acestora”.
Propunerea va modifica Directiva contabilă pentru a se asigura că grupurile mari publică anual un raport prezentând profitul și impozitele acumulate și plătite în fiecare stat membru. Obligație de raportare publică defalcată pe țări va permite cetățenilor să urmărească comportamentul fiscal al societăților multinaționale. Acest lucru va încuraja întreprinderile să plătească impozite acolo unde își realizează profitul.
De asemenea, această raportare va conduce la o mai bună cunoaștere a sistemelor de impozitare ale statelor membre și va ajuta la identificarea lacunelor și a neconcordanțelor existente, ceea ce ar permite să se înțeleagă mai bine cauzele și consecințele evaziunii fiscale a societăților.
Această propunere de directivă este acum transmisă Parlamentului European și Consiliului UE, iar Comisia speră că va fi adoptată rapid prin procedura de codecizie.
Odată adoptată, în termen de un an de la intrarea în vigoare, noua directivă va trebui transpusă în legislația națională de către fiecare din statele membre ale UE.
Toată lumea trebuie să plătească taxe corecte și fiecare guvern trebuie să fie sigur că poate colecta banii ce i se cuvin. Pe scurt, sistem fiscal transparent!
Este unul din scopurile Comisiei Europene care face pas după pas pe drumul spre atingerea lui.
Cel mai recent succes a fost înregistrat la sfârșitul săptămânii trecute când a fost semnat, cu Andorra, un nou acord care vizează îmbunătățirea respectării legislației fiscale europene de către deponenți privați.
Acesta prevede schimburi automate de informații între părți, fapt care va face imposibilă ascunderea în această ţară a fondurilor nedeclarate de către cei care încearcă să înşele legea.
Ministrul de finanţe olandez, preşdintele Eurogrupului, Jeroen Dijsselbloem a fost cel care a semnat, din partea Uniunii, acest acord, considerat instrument extreme de eficient în lupta contra evaziunii fiscale: „Instrumentele fiscale ale uniunii Europene devin eficiente doar atunci când nu oferă portiţe care să poată fi folosite de planificatorii fiscali pentru a ocoli impozitarea.
Acest acord va permite umplerea golurilor rămase în domeniul schimbulrilor de informaţii în scop fiscal şi va menţine consecvenţa normelor aplicate în şi în afara Uniunii Europene.
Acordul de astăzi arată că statele membre, pe de-o parte şi Andorra, de cealaltă parte, nu sunt doar politic determinate să promoveze competiţia dreaptă în domeniul fiscal, ci sunt şi gata să acţioneze.”
Prezent la ceremonie, comisarul european Pierre Moscovici a semnat şi el acest acord despre care este sigur că va creşte transparenţa fiscală:
Transparenţa este cheia pentru a ne asigura că fiecare guvern poate colecta taxele ce i se cuvin şi fiecare cetăţean plăteşte cinstit impozitele. Este unul dintre cele mai importante instrumente pe care le putem dezvolta pentru a asigura o taxare corectă.
Acordul de astăzi îi va scoate în evidenţă pe cei care încearcă să scape de impozite prin ascunderea banilor lor peste hotare.
Autorităţile fiscale europene şi cele din Andorra muncesc împreună într-un spirit deschis, cu încredere reciprocă, depun un efort comun pentru a eradica frauda fiscală.
Felicit cu multă căldură Andorra pentru pasul important pe care l-a făcut astăzi. “
Potrivit acordului încheiat vineri, 12 februarie, statele membre şi Andorra vor face schimb de informaţii referitoare la numele, adresele, datele de identificare fiscală şi datele de naştere ale persoanelor cu conturi în ţările respective, precum şi date despre situaţia lor financiară. Aceasta va permite ambelor părţi să identifice evazioniştii fiscali sau tentativele de fraudă, în conformitate cu regulile sporite de transparenţă convenite de ţările membre ale Uniunii Europene, precum şi cu noile standarde ale Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică şi ale G20, privind schimbul automat de informaţii.
Acorduri asemănătoare au fost semnate anul trecut de Uniunea Europeană cu Elveţia, cu Liechtenstein şi cu San Marino.
De asemenea, sunt finalizate negocierile pentru parafarea unui acord similar cu Monaco .
Acordul Uniunea Europeană- Andorra intră în vigoare pe 1 ianuarie 2017.
Comisarul european pentru afaceri economice si financiare, Pierre Moscovici spune ca ceea ce conteaza in primul rand este faptul ca reuniunea a putut avea loc, in contextul atentatelor de la Paris si a anchetelor din Franta si Belgia. In acelasi timp e important ca viata sa continue, sa aratam ca nu ne lasam intimidati si ca nu ne este frica, mai spune Moscovici.
In privinta Greciei, sunt vesti bune, s-au facut progrese in ultimele saptamani
“Mai intai, finalizarea primelor masuri a fost posibila mai ales datorita unui acord echilibrat cu bancile in privinta executarii silite a datornicilor. Este necesar sa imbinam stabilitatea financiara cu protectia gospodariilor cele mai vulnerabile. Cred ca am ajuns la un bun acord in acest sens. Apoi, sunt de asemenea progrese referitor la subiectul recapitalizarii principalelor banci din sectorul privat”.
In Italia sunt reforme importante si tara a iesit din recesiune. Dar guvernul italian cere mai multa flexibilitate, atat in privinta reformelor sociale cat si a investitiilor si a refugiatilor.
Cipru si Grecia nu au nevoie sa prezinte proiecte de buget deoarece in cele doua tari sunt in curs de implementare programe de ajustare macroeconomica iar politica lor fiscala este controlata in cadrul acestor programe.
Portugalia inca nu a prezentat un proiect de buget. Este de asteptat ca statele membre sa tina cont de rezultatele evaluarii cand vor adopta bugetele nationale pentru anul urmator.
Armonizarea politicilor fiscale reprezintă un obiectiv important care vizeaza sistemul finanţelor publice europene.
In tara noastra aplicarea acestui concept ar putea conduce la scadearea unor taxe.
Fiecare dintre statele membre este liber să-și aleagă sistemul de impozitare pe care îl consideră cel mai potrivit, cu condiția să respecte normele UE.
În acest cadru, principalele priorități ale politicii fiscale a UE sunt eliminarea obstacolelor de natură fiscală care împiedică activitatea economică transfrontalieră, lupta împotriva concurenței fiscale dăunătoare și promovarea unei mai largi colaborări la nivelul administrațiilor financiare, pentru asigurarea controlului asupra fraudei dar și pentru combaterea acesteia.
O mai mare coordonare a programelor fiscale ar asigura sprijinirea unor obiective ale UE mai largi prin politicile fiscale ale statelor membre, conform celor mai recente prevederi din Strategia Europa 2020 pentru o creștere inteligentă, durabilă și favorabilă incluziunii.
Cu toate eforturile întreprinse nu putem vorbi deocamdata despre o politică fiscală unitară.
Rezultatele actuale ale procesului de armonizare fiscală la nivelul UE, relevă faptul
că deşi există o strategie fiscală cu obiective comune, realizarea acestora este diferită.
Chiar şi în cazurile în care s-a reuşit adoptarea de acte legislative comunitare în acest domeniu, s-au folosit de regulă ca mijloace de armonizare Directivele şi mai puţin Regulamentele.
Este cunoscut, că Directivele conţin doar obligaţii de rezultat, care trebuie transpuse în legislaţia naţională şi nu aplicate direct cum este cazul Regulamentelor, ceea ce lasă o mai mare marjă de alegere din partea autorităţilor naţionale, care au tendinţa de conservare a suveranităţii lor fiscale, confirmând suplimentar reticenţa statelor membre de a se supune în această materie unor reglementări supranaţionale.
Aderaraea Romaniei la zona Euro este condiţionată de armonizarea fiscală. Acest lucru ar conduce la scăderea taxei pe valoarea adăugată, a declarat europarlamentarul Victor Negrescu colegului nostru Florin Orban de la Radio România Internaţional …
“La nivelul TVA suntem peste media europeană, dacă am avea o armonizare fiscal ar însemna să scădem TVA-ul şi este un lucru pozitiv. De asemenea, dacă ne referim la anumite taxe legate de angajatori, si acestea ar urma să scadă, pentru că suntem puţin peste media europeana. Deci, sunt lucruri care s-ar putea imbunătăţi. Eu cred că dacă vorbimde echilibrări, în general în România, atunci când a îndeplinit criteriile europene areuşit să genereze un trai mai bun pentru români. Cred că normele europene sunt positive ppentru noi, dar asta nu înseamnă că nu trebuie să negociem. Aderarea României la yona Eurosau la orice tip de parteneriat fiscal cu celelalte state membre UE trebuie să treacă printr-un proces de negociere serios, in care interesul României trebuie sa fie pus inainte.”
Europarlamentarul Victor Negrescu, o declaraţie consemnată de Florin orban de la Radio România Internatională.
Pentru organismele UE, una dintre marile provocări a fost şi rămâne găsirea unor soluţii la problemele privind necesitatea compatibilităţii diferitelor sisteme şi relaţii ale statelor membre, printre care sistemul fiscal ocupă o poziţie semnificativă.
Deşi politica fiscală este unul din atributele de suveranitate ale statelor, Comisia Europeană consideră că „propunerea unilaterală“ de reducere a TVA induce temeri şi a recomandat prudenţă.
„Comisia Europeană urmăreşte îndeaproape cele mai noi evoluţii privind propunerea Guvernului României de reducere a TVA la 19% de la 24%”, a declarat Annika Breidthardt, purtătorul de cuvânt al Executivului Uniunii Europene pe problematica locurilor de muncă, creşterii economice şi investiţiilor.
„Recentele misiuni tehnice au constatat progrese în politicile economice ale României, inclusiv în privinţa finanţelor publice. Cu toate acestea, noua propunere unilaterală de reducere a TVA poate avea un impact negativ asupra situaţiei fiscale a României. Succesul elementelor centrale ale sistemului trebuie menţinut, iar noi am recomanda precauţie, am recomanda o evaluare asupra efectelor înainte de luarea unei decizii de acest fel.” Annika Breidthardt
Cu reduceri fiscale de acest nivel, România nu se va putea menţine în ţintele de deficit şi va atinge anul viitor un deficit bugetar de 3,5% din PIB, au precizat oficiali ai Comisiei.
Executivul comunitar a cerut României, în luna mai, în recomandările de ţară, încadrarea în 2016 într-un deficit structural de 1% din PIB şi tocmai de aceea solicită prudenţă în abordarea aspectelor fiscale şi un studiu de impact asupra efectelor măsurilor
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.