Guvernul României va aloca anul viitor 2 miliarde lei pentru garanții acordate în programul Prima Casă, informează Profit.ro. Pentru anul trecut, Finanțele au avizat garanții de 2,67 miliarde lei.
Simultan, va fi operată o reducere a marjei maxime de dobândă de la 2,5% la 2%. În prezent, marja de 2% este aplicată doar pentru achiziția de locuințe, iar cea de 2,5% este la credite acordate pentru construcția de locuințe.
Anul trecut, Executivul a aprobat o strategie pe 5 ani a programului Prima Casă. Aceasta prevedea, pentru 2017, un plafon anual de garanții de 2,5 miliarde lei și de aproximativ 2 miliarde de lei pentru anii 2018, 2019 și 2020. Pentru ultimul an al programului, 2021, plafonul garanțiilor ar urma să scadă la 1,5 miliarde lei.
Judeţul Timiş este primul din ţară, după Bucureşti, în ceea ce priveşte numărul mic al beneficiarilor de venit minim garantat.
Potrivit datelor publicate de Profit.ro, doar 0,23 la sută din poulaţie primeşte un astfel de ajutor. În judeţul Arad, procentul ajunge la 0,52 la sută, în în Hunedoara 0,59 de procente, iar Caraş-Severin ajunge la 0,62 la sută.
Pe de altă parte, Teleormanul are cel mai mare număr de beneficiari de venit minim garantat din ţară, cu 2,56%. Judeţul este urmat de Buzău (2,3%), Mehedinți (2,18%) și Vaslui (2%).
Cele mai mici ajutoare sociale pentru venitul minim garantat sunt în București, cu o medie de numai 208 lei, în timp în Timiş valoarea este de 246 lei.
BNR vrea să limiteze iar creditul pentru populație
Publicat de adinaiftime,
15 septembrie 2017, 20:00
Banca Națională a României discută cu băncile posibilitatea de a limita gradul de îndatorare al populației, pe un model care a mai fost aplicat până în 2007 de BNR, a anunțat, la o conferință, Florian Neagu, directorul Direcției Stabilitate Financiară a instituției. Surse Profit.ro arată că BNR țintește un prag maxim al gradului de îndatorare de 35-40% pentru creditele de consum, aceasta fiind una dintre variantele analizate.
Potrivit oficialului băncii centrale, în prezent există bănci care acordă credite utilizând un grad de îndatorare de până la 70%. Aceasta înseamnă că un client poate accesa un împrumut a cărui rată să ajungă până la 70% din salariul său lunar.
BNR arăta, într-un raport mai vechi, că un grad de îndatorare sustenabil este în jurul a 35%, pe care se pare că îl vizează acum.
Iata ca furtuna declansata acum cateva luni de avertismentul lansat de fondul de pensii NN contribuabililor sai privind dorinta guvernului de a nationaliza Pilonul II are o continuare.
De data aceasta, pentru a evita noi sanctiuni, stirea este lansata pe canale de presa, pe site-ul Profit.ro, sunt invocate «surse din piata» si reprezentanți nenominalizati ai Asociației pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) si nu se mai vorbeste de nationalizare ci de reducerea procentului de contributii la Pilonul II.
Reprezentantii nenominalizati ai APAPR, citati de Profit.ro, afirma ca au fost informați, saptamana trecuta, ca ministerul de Finante dorește sa diminueze procentul varsat Pilonului II de la 5,1% in prezent, la 2,5%. Aceiasi reprezentanti mai declara ca s-au intalnit deja si cu ministrul de finante si cu conducerea ASF si in cursul intalnirii le-au fost prezentate mai multe variante de reducere a contribuțiilor, una dintre varianta fiind chiar o reducere de 80%.
Activele gestionate in prezent de fondurile de pe Pilonul II ar ramane astfel intacte, dar ritmul lor de crestere ar fi mult mai mic deca cel actual.
Deci, nu este nimic comparabil cu decizia de nationalizare totala a activelor Pilonului II, asa cum s-a intamplat in Ungaria, sau de nationalizarea partiala a activelor Pilonului II, asa cum s-a intamplat in Polonia, decizii care, la vremea lor, au produs multa agitatie, dar nu au dezavuate de Bruxelles pentru ca au fost considerate ca respecta normele UE.
Este, totusi, suficient ca sa provoace macar un inceput de neliniste, ca sa nu spunem panica.
Prima replica la aceasta stire a fost data de ASF, care a anuntat ca Pilonul II de Pensii este unul solid, care genereaza randamente pozitive cu beneficii pentru participanti si ca actualul mecanism de functionare a Pilonului II nu este pus in discutie.
Este doar un raspuns partial la problema invocata de APAPR, raspuns care va trebui obligatoriu completat de clarificari din partea MF.
Acestea fiind zise, este clar ca ritmul de mars fortat cu care UE a impus implementarea sistemelor de pensii private in fostele tari comuniste – in timp ce Occidentul a avut mult mai mult timp la dispozitie ca sa faca acest lucru – creeaza presiuni mari asupra bugetelor acestor tari care sunt inca departe de forta economica a tarilor occidentale.
Mediatic vorbind, si daca stirile se confirma si daca nu, cei care le-au pus in circulatie vor avea oricum de castigat . Daca MF va spune ca nu vrea sa reduca nivelul contributiilor, concluzia va fi «Vedeti ? Guvernul s-a razgandit pentru ca am tras noi semnalul de alarma». Daca MF va anunta ca vrea sa reduca nivelul contributiilor, concluzia va fi «Vedeti ? Am avut dreptate.»
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.