Ascultă Radio România Regional Live

punctul de operare aeromedical Caransebeș

M.A.I. aproape de tine

M.A.I. aproape de tine

Publicat de Gabriel Stan, 10 iulie 2023, 13:01

În rubrica M.A.I. aproape de tine din această săptămână avem un interviu cu unul dintre oamenii specialiști, salvatori de profesie, care în fiecare zi zboară, la propriu, într-o cursă contra cronometru pentru viață.

Despre profesia de pilot de elicopter SMURD, o profesie vocațională ce presupune nu doar deplasarea pentru îndeplinirea unei misiuni, ci și o mare încărcătură emoțională, ne va povesti căpitan-comandorul Nicolae Cara, care activează la punctul de operare aeromedical Caransebeș, din cadrul detașamentului Inspectoratului General de Aviație, în interviul realizat de Andra Barbul de la Jurnal militar Timișoara.

Nicolae Cara: Ne propunem ca, în fiecare misiune pe care o desfășurăm, să sprijinim echipele medicale, astfel încât să poată să acorde asistență în cel mai scurt timp oamenilor aflați în pericol, oamenilor accidentați și de aici a venit și deviza noastră, încercăm să ne aducem sprijinul pentru ca alții să trăiască. Este o meserie vocațională.

De principiu, este foarte greu să fii pilot dacă nu îndrăgești această meserie. Majoritatea au devenit piloți ca meserie, ca loc de muncă, după ce, probabil, au început să zboare la Aeroclubul României, au avut această mare pasiune pentru aviație. Dacă noi reușim să transformăm o pasiune în meserie, cred că facem parte din categoria celor mai norocoși oameni din lumea aceasta.

Nu sunt toate zilele roz, nu merg toate lucrurile așa cum ne dorim, dar în momentul în care vezi că ți-ai adus aportul ca un om să fie salvat sau să sufere mai puțin, contează foarte mult pentru noi.

Legat de ceea ce înseamnă zborul efectiv și pasiunea pentru zbor, vă dați seama că ne bucurăm de cea mai înaltă tehnologie care există în acest moment în lumea aceasta. Suntem și niște fericiți, toți în MAI, pentru că avem niște aeronave moderne, noi, care ne ajută foarte mult și care ne duc în cele mai dificile locuri din România.

Andra Barbul (realizator rubrică): Dacă tot discutăm de aceste zone dificile, spuneți-ne care a fost cea mai dificilă misiune.

Nicolae Cara: Probabil, am trecut de 2500 de misiuni în carieră și misiunile pe care n-am putut să le execut, pentru că a fost dificil, ceea ce am trăit noi după aceea, că n-am putut să ne aducem sprijinul folos oamenilor, legat de misiuni complexe sunt specialitatea noastră.

Noi asta știm să facem, pentru asta ne-am pregătit, în condiții dificile, în zonă montană, unde, bineînțeles, și aeronavele noastre foarte performante ajung să aibă probleme legate de performanțe. Astea sunt la ordinea zilei. Bineînțeles, în aviație, din când în când, se mai întâmplă și situații pe care nu ni le dorim.

Și aici mă refer la situațiile de urgență, când un dispozitiv al elicopterului se defectează și atunci trebuie să urmăm cu strictețe procedurile de urgență pentru care ne pregătim și pe care le cunoaștem foarte bine.

Misiunile pe care noi le executăm sunt de mai multe tipuri. Pentru elicopter, la Caransebeș, unde eu îmi desfășor activitatea, la punctul Aeromedical Caransebeș, care este elicopter cu destinație montană în principal, timpul de alertare trebuie să fie cât mai scurt, dar, totuși, pentru a executa misiuni montane trebuie să ne pregătim foarte bine, din mai multe punct de vedere.

Trebuie să identificăm unde este locul, unde este posibil să fie pacientul sau trebuie să identificăm și să restrângem cât mai mult zona în care trebuie să căutăm pacientul, pe de o parte, după care, trebuie să ne pregătim foarte bine cu ceea ce înseamnă condițiile meteo.

Din fericire avem un metrolog profesionist în centrul nostru operațional, care ne sprijină foarte mult în acest demers. Trebuie să pregătim și elicopterul atunci când mergem să executăm misiuni de troliere, se fac anumite modificări.

De principiu, pentru o misiune montană de troliere pregătirea misiunii, pregătirea elicopterului, alimentarea dacă este cazul, un scurt briefing cu echipajul înainte de a pleca ar trebui să nu depășească 15, 20 de minute, 15, 20 de minute maxim, noi decolăm în misiunile montane complexe.

Pentru misiunile primare obișnuite, și aici mă refer la toate tipurile de accidente, nu doar cele rutiere, în zona noastră de intervenție, timp maxim de decolare din momentul în care vine apelul de la 112 este de 5 minute.

În 5 minute noi trebuie să facem informarea meteo, să pregătim traiectul, să alimentăm, dacă este cazul, să facem un scurt briefing, să pornim elicopterul și să și decolăm. Deci, avem 5 minute! Acolo este o cursă contracronometru și încercăm și muncim ca să ne putem încadra în acest timp.

Următorul tip de misiuni sunt misiunile secundare, în care transferăm persoane aflate într-o unitate medicală, un rang care nu poate să asigure tratamentul și investigațiile necesare și îi transferăm către un spital mai mare unde se pot face investigații și bineînțeles, ulterior, tratament. Acele misiuni, de principiu, au un timp de decolare de maxim 10 minute din momentul în care vine solicitarea.

A doua escală în Constanța a grupării navale MCM BS TG
Actualitatea militara luni, 18 noiembrie 2024, 16:19

A doua escală în Constanța a grupării navale MCM BS TG

Adrian Gîtman (realizator rubrică): Navele din compunerea Grupului Operativ pentru Combaterea Minelor Marine din Marea Neagră s-au aflat timp de 3...

A doua escală în Constanța a grupării navale MCM BS TG
Conferința internațională „Gândirea militară românească” – ediția a VI-a
Actualitatea militara luni, 18 noiembrie 2024, 16:11

Conferința internațională „Gândirea militară românească” – ediția a VI-a

Adrian Gîtman (realizator rubrică): Statul Major al Apărării a organizat, miercuri și joi, la Palatul Cercului Militar Național din Capitală,...

Conferința internațională „Gândirea militară românească” – ediția a VI-a
Senatul a adoptat în calitate de for decizional, proiectul referitor la achiziţionarea a 32 de avioane F-35
Actualitatea militara luni, 18 noiembrie 2024, 15:58

Senatul a adoptat în calitate de for decizional, proiectul referitor la achiziţionarea a 32 de avioane F-35

Adrian Gîtman (realizator rubrică): Senatul a adoptat miercuri, în calitate de for decizional, proiectul referitor la achiziționarea de către...

Senatul a adoptat în calitate de for decizional, proiectul referitor la achiziţionarea a 32 de avioane F-35
România a semnat acordul de cooperare în domeniul apărării cu Regatul Unit al Marii Britanii
Actualitatea militara luni, 18 noiembrie 2024, 15:53

România a semnat acordul de cooperare în domeniul apărării cu Regatul Unit al Marii Britanii

Adrian Gîtman (realizator rubrică): România și Marea Britanie au, începând de miercuri, un acord de cooperare în domeniul apărării, care va...

România a semnat acordul de cooperare în domeniul apărării cu Regatul Unit al Marii Britanii
Actualitatea militara luni, 18 noiembrie 2024, 15:45

Ziua Statului Major al Apărării

Adrian Gîtman (realizator rubrică): Statul Major al Apărării a împlinit pe 12 noiembrie 165 de ani de la înființare. Cu acest prilej, drapelul...

Ziua Statului Major al Apărării
Actualitatea militara luni, 18 noiembrie 2024, 15:36

Ziua Veteranilor din Teatrele de Operații

Adrian Gîtman (realizator rubrică): Ziua Veteranilor din Teatrele de Operații a fost marcată pe 11 noiembrie prin ceremonii militare...

Ziua Veteranilor din Teatrele de Operații
Actualitatea militara luni, 11 noiembrie 2024, 14:59

Gabriel Hanganu: Am trecut cu transportorul amfibiu blindat peste un dispozitiv improvizat

Gabriel Hanganu: Să fiu alături de ceilalți militari răniți Invictus m-a ajutat să-mi depășesc limitele și să-mi schimb viața. Mi-am dat...

Gabriel Hanganu: Am trecut cu transportorul amfibiu blindat peste un dispozitiv improvizat
Actualitatea militara luni, 11 noiembrie 2024, 14:51

Misiuni internaționale

Eduard Nicola (realizator rubrică): Prima staționare o facem în Polonia, unde militarii Detașamentului de Apărare Antiaeriană  „Iron...

Misiuni internaționale