Gabriela Saksa (realizator emisiune): Săptămâna aceasta a avut loc prima ediție a conferinței „Liderii viitorului”, inițiată de Statul Major al Forțelor Terestre. Evenimentul a fost găzduit de Banca Națională a României și a reunit personalități marcante din țară și nu numai, lideri consacrați în diferite domenii, nu doar cel militar, care au împărtăşit experiența profesională și au răspuns întrebărilor tinerilor ofițeri prezenți la conferință. Angel Tîlvăr: Calitățile pe care un lider trebuie să le aibă, pe lângă cele profesionale, trebuie să aibă calități și în domeniul diplomației militare, economic, trebuie să aibă înțelegerea celor pe care urmează să-i comande și să dovedească dedicație pentru a implementa deciziile care se iau din punct de vedere militar. Deci, iată, sunt în această ecuație mulți parametri pe care ei trebuie să îi îndeplinească. Gabriela Saksa (realizator emisiune): Prezent la eveniment a fost și Raed Arafat, secretarul de stat în Ministerul Afacerilor Interne, care a vorbit despre așteptările populației de la militarii din sistemul național de apărare, ordine publică și siguranță națională. Raed Arafat: Fiecare are construcția lui. Eu sunt cel care, dacă pui piedici, încearcă întotdeauna să le surmonteze, să treacă pe lângă, peste, pe undeva, numai să facă ce crede că este bine; şi acest lucru s-a întâmplat. Şi am avut o echipă, asta e cel mai important lucru, n-am fost singur niciodată. Să-și asume și să-și facă treaba acolo unde a fost pus să răspundă de o activitate care întotdeauna este pentru patria și pentru România. Deci asta este așteptarea noastră de la orice militar, că vorbim de Ministerul Apărării, că vorbim de Ministerul de Interne. În final, avem un singur scop, eu nefiind militar, o spun, este să servim patria și să servim România și să facem ce trebuie pentru binele ei.
Publicat de Gabriel Stan,
12 septembrie 2022, 16:28
Cristian Dumitrașcu (realizator): Am gândit o prezență despre care noi spunem că este una necesară, a veștilor care vin dinspre lucrătorii și militarii Ministerului de Interne.
Prima rubrică despre misiunile Ministerului Afacerilor Interne vine de la Târgu Mureș.
În urmă cu o săptămână și ceva a avut loc o ceremonie de acordare a emblemei de onoare a Departamentului pentru Situații de Urgență.
Au fost acordări de distincții pentru merite deosebite și avansări în gradul următor, în mod excepțional, a pompierilor români care s-au remarcat și au participat în cadrul misiunilor internaționale din anul în curs.
De altfel, noi, acum vreo trei săptămâni, cred, am intrat în direct cu pompierii care se întorceau din Franța. În prezența secretarului de stat și șef al Departamentului pentru Situații de Urgență, doctorul Raed Arafat, au fost operaționalizate, adică au intrat în dotarea ISU și au început să opereze două motociclete pregătite să intervină în sprijinul comunității și a cetățenilor.
Un real beneficiu pentru mureșeni, prin timpul rapid de răspuns în situații de urgență atins cu ajutorul acestor motociclete. Îl ascultăm pe doctorul Raed Arafat.
Raed Arafat:Am început cu orașele care sunt mai mari, dar era clar că vom ajunge și la orașele cum este Târgu Mureș. O să ajungem și la Sibiu și în alte orașe din zona Ardealului. Vor face mare diferență în intervenție pentru că vor ajunge foarte rapid.
Au limitările lor dacă este gheață, zăpadă, jos și atunci, mai greu să fie utilizate, fiind risc mare pentru paramdici, dar în rest, ele vor fi prezente în oraș. Au fost foarte eficiente în alte localități, în București și în alte zone.
Dacă distrăm cu paramedicii, toți au deja povești de oameni resuscitați de ei la prima sosire. La un stop cardiac contează foarte mult prima defibrilare, când se dă, dacă se dă în primul minut, în al doilea, în al treilea, cu cât curge timpul, cu atât șansa de resuscitare a pacientului e mai mică.
De aceea, proiectul cu motocicletele este unul dintre proiectele care a fost susținut de Departament pentru Situații de Urgență și am găsit sprijin din sectorul privat. Și mai este un proiect care urmează să îl vedeți.
Noi l-am lansat o dată. Este implementarea a peste 300 de defibrilatoare semiautomate în mai multe localități din țară. A fost o întârziere cauzată de pandemie și de lipsa unor componente.
La acest moment suntem pregătiți, și o să vedeți, în curând, începerea implementării acestor defibrilatoare, care vor fi găsibile în zone publice și unde oamenii pot să le folosească sub îndrumarea Dispeceratului, dar preferabil, chiar vor fi undeva unde oamenii din jur sunt deja instruiți să le folosescă, dacă există o problemă.
Elicopterele Black Hawk, este un proiect foarte important pentru Ministerul Afacerilor Interne și vor înlocui în final flota învechită al elicopterelor Mi-7 și Mi-8 rusești.
Primul elicopter din șase pe situații de urgență a ieșit deja în încercări și va fi primul elicopter pe care piloții Inspectoratului general de Aviație din cadrul Ministerului Afacerilor Interne vor face antrenamentele practice.
Deja, piloții au fost în Statele Unite, au făcut pregătirea teoretică, care e destul de complexă, și pregătirea pe simulator. Și acum a rămas pregătirea practică. Încă elicopterele mai așteaptă unele echipamente și piese suplimentare.
Sunt dintre cele mai complexe elicoptere, conform celor zise de cei de la fabrica din Polonia, care s-au făcut la ei din punct de vedere al dotării. Ele sunt elicoptere multi-rol, vor fi folosite la stingerea incendiilor de pădure, la misiuni de căutare-salvare, inclusiv din zona mării.
Vor avea capabilitatea de a transporta patru pacienți pe targă cu toate echipamentele. Din cauza asta, ele nu pot fi livrate imediat și ne așteptăm la livrarea lor în al doilea semestru, anul viitor.
Colegii care au fost în Franța și care ne-au reprezentat foarte bine – știți că a fost o intervenție, la solicitarea Franței, prin Protecția Civilă Europeană – colegii noștri au ajuns aeropurtat, cu avioane mari, aduse de la baza NATO, baza Pápa din Ungaria, unde România are ore în aceste avioane și au ajuns în timp record, la 3.000 de kilometri aproape și au participat la intervenții.
Feedbackul, toate informațiile care le am de la colegii noștri de la Securitatea Civilă Franceză sunt la superlativ față de colegii noștri. Era normal să-i recunoaștem și măcar să le mulțumim în acest mod pentru efortul care l-au depus.
Trebuie să fie Târgu Mureșul mândru, cum trebuie să fie pompierii în general mândri că din rândul lor, colegi de-ai lor au ajuns să obțină locurile 2 și 3 în unele dintre cele mai complexe competiții și în prezența unor echipaje de tradiție în acest domeniu.
Asta înseamnă că avem oameni de valoare și avem un mecanism, un sistem de pregătire de valoare pentru ei.
Sursa foto: Facebook – Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă
Uniunea Europeană va începe să aplice de la 1 februarie, noua regulă care limitează la 270 de zile (nouă luni) valabilitatea certificatului verde pentru călătoriile intra-europene după vaccinarea anti-COVID-19 cu schema completă alcătuită din două doze (sau o doză în cazul vaccinului Johnson & Johnson).
Măsura este obligatorie pentru toate statele membre ale UE, dar se aplică numai pentru călătoriile intra-comunitare, deciziile privind folosirea acestui certificat în alte scopuri pe plan intern (accesul în restaurante, la concerte sau la alte evenimente şi în alte spaţii) revenind fiecărui stat membru. Totuşi, Comisia Europeană le-a solicitat „să se alinieze cu perioada de valabilitate stabilită la nivel european”.
Limitarea valabilităţii certificatului verde fără doza de consolidare a fost decisă pe baza orientărilor Centrului European pentru Controlul şi Prevenirea Bolilor (ECDC), care a recomandat administrarea dozei „booster” odată cu trecerea a şase luni de la încheierea schemei complete de vaccinare, întrucât eficacitatea vaccinului scade în acest timp.
Începând de marţi intră în vigoare şi noile norme europene privind înscrierea dozelor „booster” pe certificatele de vaccinare. Astfel, acestea vor apărea cu înscrisul „3/3” în cazul vaccinurilor Pfizer, Moderna şi AstraZeneca şi cu „2/1” în cazul vaccinului Johnson & Johnson.
Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat, a declarat că România trebuie să se adapteze regulilor din UE cu privire la certificatul digital COVID-19.
Totuși, până la o nouă reglementare legislativă, certificatul digital este valabil pentru intrarea în ţara noastră şi pentru cei care au depăşit 9 luni de la vaccinarea cu schema completă şi nu au doza booster.
Un incendiu a izbucnit, în această dimineaţă, la Spitalul de Boli Infecţioase Ploieşti, care este unitate suport COVID-19. Din primele date reiese că 20 de pacienți au fost evacuați, iar doi au sunt decedat, anunţă Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Prahova. Incendiul a fost lichidat.
Incendiul s-a manifestat la parterul unităţii sanitare, pe o suprafaţă de 20 de metri pătraţi, fără flacără, cu degajare de fum.
A fost activat Planul Roșu de intervenție. Au fost mobilizate şase autospeciale de lucru cu apă şi spumă, o descarcerare şi 20 de ambulanţe SMURD şi SAJ, cu 57 de pompieri militari, precizează ISU Prahova.
În jurul orei 5:00 dimineața, autorităţile au început transferul pacienţilor către Spitalul Judeţean de Urgenţă (SJU) Prahova, anunţă Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU).
Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU), Raed Arafat, a declarat, la Ploieşti, că incendiul izbucnit la Secţia de Boli Infecţioase a Spitalului Judeţean de Urgenţă (SJU) a fost lichidat în trei minute, o infirmieră care se afla la acel moment în salon suferind arsuri pe 40% din suprafaţa corpului.
„Era o infirmieră în salon când a început incendiul. Din păcate, femeia respectivă este cu arsuri de 40%. Urmează să fie mutată la Bucureşti, la Spitalul Floreasca”, a spus Raed Arafat.
Directorul Spitalului Judeţean de Urgenţă (SJU) Ploieşti, medicul Bogdan Nica, a declarat joi, după incendiul izbucnit la Secţia de Boli Infecţioase, că instalaţia electrică era nouă şi verificată, iar unitatea dispunea şi de detectoare de oxigen.
„Secţia era nouă, este secţia renovată de Pediatrie, instalaţia electrică nouă şi verificată, rampele de oxigen sunt montate anul trecut înainte de valul 3. Personalul instruit, ca dovadă că a intervenit imediat, dar o fracţiune de secundă… Dumnezeu ştie. S-a mişcat patul, s-a frecat de ceva şi o scânteie de oxigen… Erau şi detectoare de oxigen, erau absolut toate cele necesare, dar probabil bolnavul şi-a smuls masca şi oxigenul s-a dus în aer. Asta vor determina specialiştii”, a spus Bogdan Nica.
Spitalul de Boli Infecţioase este secţie a Spitalului Judeţean Ploieşti.
Raed Arafat: “Oamenii trebuie să se vaccineze și să înțeleagă că aceasta este poate singura soluție pentru a evita un nou val și pentru a reduce actualul impact al acestui val”
Invitat la rubrica săptămânală “Subiectul Săptămânii” a fost Raed Arafat, Secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne. În această perioadă sunt transportați în Uniunea Europeană o serie de pacienți de la București cu un avion de transport C-27 Spartan.
Avionul va ateriza la Târgu Mureș de unde va lua pacienți pe care îi va deplasa în Cehia. Mai multe despre acest subiect, despre această colaborare ne-a spus Raed Arafat în interviul pe care l-a realizat Anca Făgăraș de la Jurnal Militar Târgu Mureș.
Anca Făgăraș (reporter): Domnule Arafat, bun venit la Subiectul săptămânii. Avem cel mai mare număr de pacienți internați în secțiile ATI. Care ar fi media acestor zile?
Raed Arafat: Acum suntem la 1.500 și ceva de pacienți, plus pacienții aflaţi în UPU. Deci noi în ultima perioadă am avut 1.700-1.800, chiar am depășit 1.800 de pacienți internați în secțiile de ATI și pe lângă pacienții în stare critică aflat și ventilat în cadrul unităților de primiri urgență.
Anca Făgăraș (reporter): Uniunea Europeană ne-a venit în ajutor cu materiale sanitare, cu medicamente, dar și cu tratarea pacienților COVID cu forme grave. Chiar marți 2 noiembrie, o aeronavă militară configurată pentru misiuni medicale a efectuat un transport umanitar către Germania cu 6 pacienți români aflați în stare gravă. Este evident că sunt decizii importante ce țin de viețile oamenilor care trebuie luate rapid. Este complicată procedura aceasta de transfer?
Raed Arafat:Acolo unde am fost primit lucrurile au decurs foarte repede. Noi cu Germania am avut trei transferuri, unul luni cu o aeronavă de la forțele aeriene germane, tot cu şase pacienți, unul marți cu aeronava Forţelor Aeriene România, cu un echipaj SMURD la bord, tot şase pacienţi, şi marţi a fost ultimul transfer, pentru că Germania ne-a primit cu 18 pacienţi, aşa că am dus 18 pacienţi în Germania. Dar noi am mai dus şi în Polonia, am dus şi în Ungaria, am dus în Austria pacienţi şi urmează să mai ducem în Cehia şi în Danemarca până se linişteşte situaţia la noi şi decongestionăm UPU.
Anca Făgăraș (reporter): Cum decurge colaborarea cu Ministerul Apărării Naționale în aceste acțiuni, în aceste transporturi?
Raed Arafat:Noi cu Ministerul Apărării Naționale știți foarte bine că avem o colaborare tradițională foarte veche, foarte bine pusă la punct. Nu numai pe calea forțelor aeriene, dar și pe calea medicală în timpul COVID-ului cu spitalele de campanie care au fost instalate, cele de la Ana Aslan, cel de la Timișoara, cel de la Constanța, la care se adaugă alte activități, gen transport pacienți în afara țării sau transport materiale și echipe care me-au ajutat foarte mult. În ultima perioadă avem incendiul de la Oituz, unde Forțele Aeriene au participat cu mai multe aruncări de apă de pe avioanele Spartan, care sunt în dotarea Forţelor Aeriene. Deci, colaborarea este una foarte complexă şi foarte, foarte pozitivă şi foarte bună.
Anca Făgăraș (reporter): Aş vrea să vă rog să ne explicați cum se întâmplă acest trasport, având în vedere că pacienții transportați trebuie monitorizați în permanență?
Raed Arafat:Medicii care participă și asistenții medical sunt foarte bine pregătiţi în acest sens, aşa că ei monitorizează aparatele.
Pacienții sunt de regulă ventilaţi, sunt monitorizați cardiac, funcțiile vitale sunt monitorizate, au medicamente care se administrează continuu pe injectomate, cum zicem noi, pe pompe care sunt specializate să injecteze medicamentele cu o anumită viteză, pentru un anumit dozaj, aşa că personalul medical este foarte bine pregătit în acest sens. Şi este normal, când ai mai mulţi pacienţi gravi încercăm să fie personalul suficient în avion, astfel încât fiecare pacient să nu scape în niciun minut să nu fi observat și monitorizat.
Anca Făgăraș (reporter): Un sfat pentru ascultătorii noştri în această perioadă.
Raed Arafat:Să se vaccineze, în primul rând. Să înțeleagă că aceasta este poate singura soluție pentru a evita un nou val și pentru a reduce actualul impact al acestui val. Cred că dovezile sunt destul de clare despre rolul vaccinului și țările care au vaccinare mai consistentă, cu un procent mai mare, chiar dacă au infecții noi, nu au impactul pe care îl avem noi pe secțiile de terapie intensivă și urgență.
Deci, să se vaccineze şi să se vaccineze cei care nu s-au vaccinat până acum. Unu, că fac foarte bine pentru ei, pentru sănătatea lor, evită să ajungă, dacă se infectează, într-o stare gravă la spital sau chiar să-și piardă viată şi, în același timp, împreună dacă facem acest lucru reușim cu siguranță să reducem impactul pe care îl are aces virus asupra sistemului sanitar.
Anca Făgăraș (reporter): Invitat la „Subiectul săptămânii” a fost secretarul de stat în cadrul Ministerului Afacerilor Interne Raed Arafat. Domnule Arafat, vă mulțumesc și vă mai așteptăm la noi la radio.
Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat, a declarat că nu este necesar transferul în alte judeţe al pacienţilor evacuaţi de la Spitalul de Boli Infecţioase Constanţa, unde a avut loc un incendiu în care au murit şapte oameni.
În spital erau 125 de pacienţi, din care 120 diagnosticaţi cu COVID, 10 dintre ei fiind internaţi la terapie intensivă.
Aceştia au fost transferaţi la alte unităţi sanitare, iar după discuţiile cu autorităţile locale s-a stabilit că nu sunt pacienţi cu arsuri printre cei care sunt internaţi şi nu este necesar transferul unor pacienţi în alte judeţe.
Raed Arafat a explicat că DSP Constanţa avea identificate 201 paturi, din care mare parte cu oxigen, care urmau să fie activate şi la care s-a apelat în această situaţie.
„La început s-a confirmat cifra de 9 persoane decedate, după care a fost corectată şi actualizată la 7. Când raportăm date în dinamică, astfel de lucruri pot să se întâmple. (…) Informaţiile pot veni în dinamică şi uneori poate să (…) se calculeze de două ori cei doi pacienţi care au fost, din păcate, decedaţi în afara zonei spitalului. (…) Ne cerem scuze pentru situaţia iniţială. (…) Asta înseamnă situaţia în dinamică, datele pot să se schimbe pe parcurs”, a precizat Raed Arafat.
Bogdan Dinu (realizator rubrică): Seminarul online pe tema activităților desfășurate de Ministerul Apărării Naționale pentru limitarea și prevenirea răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2 a avut loc miercuri 19 mai, fiind organizat de Direcția Informare și Relații Publice.
Webminarul se înscrie în suita de manifestări organizate în perioada 17-21 mai 2021 sub genericul ”Săptămâna Guvernării Deschise”, coordonate de Secretariatul General al Guvernului României, fiind o acțiune anuală ce are loc la nivel global, inițiată și promovată de parteneriatul pentru guvernare deschisă.
Acțiunea reprezintă un apel pentru transformarea modului în care guvernele interacționează cu cetățenii și le deservesc interesele. În sesiunea de deschidere au webminarului, transmis în direct pe canalul de YouTube și pe pagina de internet a Ministerului Apărării Naționale, au susținut prezentări ministrul apărării naționale, Nicolae Ciucă, secretarul de stat Raed Arafat și decanul Facultății de Comunicare și Relații Publice al SNSPA, prof. univ. dr. Alina Bârgăoanu, dar și reprezentanți ai Statului Major al Apărării, ai Direcției Medicale și colonelul medic Valeriu Gheorghiță.
Cu detalii, generalul de brigadă Constantin Spânu, șeful Direcției Informare și Relații Publice.
Generalul de Brigadă Constantin Spânu:Am discutat în cadrul acestui seminar despre măsurile concrete pe care Ministerul Apărării Naționale le întreprinde încă din etapele de pregătire a reacției naționale la situația generată de pandemia COVID-19, dar am discutat și despre principiile abordate în informarea publicului larg cu privire la acțiunile desfășurate de instituție, dar și contribuția pe care am avut-o în cadrul comunicării generale a autorităților române cu privire la necesitatea implementării la nivel individual a măsurilor de prevenție și, evident, în cadrul campaniei națională de vaccinare, în care și Ministerul Apărării Naționale este una dintre instituțiile care are rol de sprijin.
Așa cum știți, toate centrele de depozitare atât la nivel central, cât și regional sunt asigurate de Ministerul Apărării Naționale – mă refer la centrele de depozitare pentru dozele de vaccin, precum și contribuția pe care o avem în cadrul comitetului, însă și prin întregul sistem medical militar care a asigurat vaccinarea până acum în cele aproape 60 de centre care funcționează în structurile medico-militare vaccinarea a mai bine de 10% din populația totală vaccinată a României, ceea ce înseamnă un procent semnificativ.
Noile măsuri pentru prevenirea răspândirii noului coronavirus, prevăzute în hotărârea Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, vor fi aplicate începând de duminică.
„Precizări referitoare la Hotărârea CNSU privind noile măsuri. Astăzi se va publica hotărârea în Monitorul Oficial, însă, având în vedere timpul scurt pe care l-ar avea operatorii economici la dispoziţie să se pregătească, am avut o discuţie cu domnul Arafat şi am stabilit ca aceste măsuri să fie aplicate de duminică, 28 martie”, a scris Florin Cîţu pe pagina sa de Facebook.
Raed Arafat anunțase, joi seară, că în localităţile unde incidenţa cazurilor de COVID-19 trece de 4 la mia de locuitori, circulaţia în zilele de vineri, sâmbătă şi duminică va fi permisă până la ora 20:00. De asemenea, ctivitatea operatorilor economici se va desfăşura până la ora 18:00. În care se va depăşi incidenţa de 7,5 la mia de locuitori, măsurile vor fi valabile şi în timpul săptămânii.
Raed Arafat a declarat, astăzi, la Târgu Mureş, că o eventuală introducere a saltelelor de salvare la nivel naţional va fi făcută în urma unei analize pe care urmează să o facă DSU alături de IGSU şi o serie de inspectorate din ţară.
Analiza preliminară arată că există state care le folosesc şi state care au renunţat la acestea, considerându-se că implică riscuri.
„Am creat, după o discuţie cu domnul ministru Bode, un grup de lucru IGSU, DSU şi de la mai multe inspectorate, unele care au saltele, altele care nu au saltele. Pot să vă spun că din analiza preliminară pe care am prezentat-o domnului ministru Bode – şi a asta a fost o chestiune după ce am dat mai multe telefoane şi ne-am interesat la colegii noştri din alte ţări – reiese că sunt multe ţări care au şi multe care nu le folosesc: Marea Britanie, Irlanda, Franţa, Israel. Fie nu le au, fie chiar le-au scos.
În Franţa, de exemplu, au fost autorizate între anii 1980 şi 1985, după care au fost scoase. La acest moment Franţa face noi studii şi experimente să vadă dacă le reintroduce dacă tehnologiile noi le schimbă părerea, dar încă nu au ieşit cu o concluzie.
Pe de altă parte, există ţări care au. Finlanda are pe fiecare scară o pernă de acest gen, pe care o foloseşte dacă nu poate folosi autoscara. Dar au limitări , de cele mai multe ori că nu pot sări de la o înălţime foarte mare. Există riscul ca oameni care sar, fiindcă nu sunt învăţaţi, pot să sară cu picioarele şi să sufere accidente foarte grave, pot chiar să îşi piardă viaţa. De aceea unele ţări nu le folosesc deloc.
Nu există o practică unitară. Această chestiune a fost analizată de IGSU, în 2015, în ideea că nu poţi să o foloseşti când se sare de la etajul 7-8 sau 10. Este eficientă eventual până la etajul 3 şi nu înseamnă că nu vei avea accidente cu ea.
Grupul va face o analiză, va vedea exact ce se întâmplă şi în celelalte ţări europene, apoi va veni cu o propunere care va fi înaintată şi domnului ministru, după care vom lua o decizie. Decizia va depinde de analiza de risc care va fi făcută de grupul de lucru şi de propunerile făcute”, a declarat Arafat.
„Nu întotdeauna vii cu salteaua şi pui să o instalezi imediat. Plus la persoanele care vor să se arunce, dacă sunt pe acoperiş şi vor să se arunce, pui salteaua, se mută. Altul vede că ai salteaua şi eşti în curs să o instalezi, poate să se arunce, să nu mai aştepte negociatorii sau pe cei care să îl convingă să nu se arunce.
Există riscuri , nu există doar soluţii care să spună că salteaua salvează vieţi. Nu, e o unealtă care există şi la care trebuie analizată introducerea ei pe baza analizei pe care o va face grupul”, a completat Raed Arafat.
Secretarul de stat în Ministerul de Interne, Raed Arafat, a anunțat aseară 14 măsuri de reformare a sistemului.
”Măsurile pe termen scurt – îmbunătăţirea cadrului legislativ pentru urgentarea sistemului de localizare, a fost deja realizat un proiect de ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea OUG 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă şi a OUG 111/2011 privind comunicaţiile electronice, precum şi nota de fundamentare a fost realizată. De mâine ele vor fi supuse dezbaterii publice şi pot suferi modificări”, a menţionat Arafat în cadrul unei conferinţe de presă la Palatul Victoria.
Alte măsuri sunt:
încheierea unui protocol de colaborare cu Google;
reconfigurarea infrastructurii de către operatorii de telefonie mobilă în colaborare cu STS;
promovarea aplicaţiei apel 112 dezvoltată de către STS în februarie 2019, astfel încât ea să funcţioneze ca o măsură temporară până la implementarea AML;
promovare care se va face de toate instituţiile pentru a fi descărcată de cât mai mulţi oameni.
Pe termen mediu se vor implementa următoarele măsuri:
Dispecerate integrate în întreaga ţară – ele există la Bucureşti, Târgu Mureş şi va fi în curând la Hunedoara;
centre de formare pentru dispeceri la Târgu Mureş şi Bucureşti;
modernizarea sistemului 112;
Implementarea unor tehnologii complementare de localizare întrucât AML are unele limitări;
instituirea unui mecanism de verificare periodică a acurateţei gradului de localizare;
Operatorii de telefonie mobilă vor fi obligați să importe telefoane care să fie deja configurate pentru primirea mesajelor prin sistemul Ro-Alert. Această măsură se va aplica în termen de șase luni de la publicarea în Monitorul Oficial a unei ordonanțe de urgență privind operarea acestui sistem.
Operatorii de telefonie mobilă vor avea si obligația de a transmite, ca și până acum, cu prioritate mesajele prin RO-ALERT și să anunțe autoritățile dacă mesajele au fost trimise sau nu.
Telefoanele care nu sunt configurate vor putea fi însă comercializate până la epuizarea stocurilor. Măsurile au fost acceptate de către operatorii de telefonie mobilă.
”După ce sunt preveniți producătorii, telefoanele ce se vor importa trebuie sa aibă activat sistemul RO-ALERT în momentul în care intra în România. S-a cerut un termen de șase luni și am fost de acord să îl acordăm pentru ca producătorii să se poată adapta. De asemenea, românii își pot configura telefoanele pe care le au în acest moment, iar unele au deja acest sistem activat datorită actualizărilor”, declară șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat.
Potrivit proiectului, pentru nerespectarea prevederilor se vor aplica și sancțiuni contravenționale.
Publicat de Andra Radu,
8 aprilie 2019, 12:42 / actualizat: 9 aprilie 2019, 7:57
Protocolul de triaj, în cadrul Unităților de Primiri Urgențe, a fost modificat. Acum, pentru codul verde, care presupune o urgență ușoară, timpul maxim de preluare a pacientului în zona de tratament este de 60 de minute, în loc de 30 de minute, cum era înainte.
De asemenea, pentru codul albastru, o situație care pentru medic nu reprezintă o urgență, timpul de așteptare se modifică de la două la patru ore.
Secretarul de stat din Ministerul de Interne, Raed Arafat, a explicat de ce s-a modificat perioada de așteptare în Unitățile de Primiri Urgențe.
”Noi am folosit un sistem internațional de triaj internațional care există și în alte șări. La codul verde, de exemplu, ajungi la spital și trebuie consultat un pacient cu o radiografie, cu o fractură etc., timpul de așteptare era de 30 de minute, acum s-a prelungit la 60 de minute. Asta nu înseamnă că stai nevăzut. există, la anumite spitale, medici care văd pacienții în prima fază, la triaj pentru a se asigura că este bine după care se ocupă de tine în maxim 60 de minute, însă nu este obligatoriu să aștepți atât de mult”, a declarat Raed Arafat.
Pentru codurile roșu și galben, care presupun că viața pacientului este în pericol, nu s-a modificat nimic.
Nivel I – Resuscitare (cod roșu)
Pacientul care necesită acum intervenție salvatoare de viață.
Timpul maxim de preluare în zona de tratament: 0 minute
Se încadrează la acest nivel și pacienții care prezintă una sau mai multe dintre următoarele situații clinice: pacient intubat, apneic, fără puls, detresă respiratorie severă, modificări acute ale statusului mintal (inconștient*).
Starea de inconștiență este definită astfel:
pacientul nu vorbește și nu execută comenzi (modificare acută);
pacientul nu răspunde la stimuli sau răspunde doar la stimuli dureroși.
Nivel II – Critic (cod galben)
Pacientul care prezintă o situație cu risc major sau status mental alterat (modificare acută) sau orice durere intensă sau disconfort major
Timpul maxim de preluare în zona de tratament: 15 minute
Situații cu risc major:
starea clinică ce se poate deteriora rapid sau necesită tratament imediat;
afectarea gravă a stării funcționale sau a structurii unui organ sau a unui segment anatomic;
acele situații pentru care „ocupăm și ultimul pat liber”.
Durere severă: apreciată clinic sau de către pacient ca fiind mai mare de 7 pe scala analog vizuală a durerii (0-10)
Status mental alterat.
Disconfort major: poate fi fizic sau psihologic (victima violenței domestice, abuz etc.)
În cazul copiilor cu vârste mai mici de 6 luni, se va lua în considerare și temperatura.
Ministerul Sănătății și Departamentul pentru Situații de Urgență al Ministerului de Interne au lansat o campanie care invită populația să utilizeze rațional serviciile medicale de urgență.
Secretarul de stat din ministerul de Interne, Raed Arafat, a explicat că primele servicii la care ar trebui să se apeleze în cazul afecțiunilor cronice sunt cele ale medicului de familie. Oamenii ar trebui să ceară ajutorul serviciilor de urgență doar atunci când viața lor este în pericol.
Raed Arafat mai spune că există persoane care exagerează simptomele pentru a veni mai repede salvarea sau pentru a trece cu targa direct în camera de examinare a Unității de Primiri Urgențe.
„Apelurile nu sunt numai pe medical, sunt şi apelurile care vin pe Pompieri, apelurile care vin pe Poliţie. 112 preia toate apelurile, însă pe partea medicală din aproximativ 2.700.000 de cazuri pe care le rezolvă ambulanţa, nu numai urgenţe, şi consultaţii şi transport, în jur de 1.200.000 ajung la UPU pe an. La SMURD cifra e mai mare care ajunge la UPU, pentru că acolo avem echipajele paramedicale care nu pot lua decizia de lăsa un bolnav acasă. (…) Ambulanţele pe an ajung în jur la două milioane de cazuri din cele 5 milioane, restul vin cu maşini particulare, pe picioarele lor, dar asta nu înseamnă că nu sunt urgenţe”, a declarat şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU), Raed Arafat, informează Agerpres
Conform datelor Serviciului de Telecomunicații Speciale doar 5 milioane din apelurile primite de operatori au fost situații care necesitau prezența într-o Unitate de Primiri Urgențe.
Prin intermediul Campaniei, Ministerul Sănătății și Departamentul pentru Situații de Urgență al Ministerului Afacerilor Interne invită populația să adopte comportamentul corect privind accesarea serviciilor de sănătate!
Campania a fost lansată în contextul în care, anul trecut, operatorii serviciului 112 au primit aproximativ 13 milioane de apeluri, dintre care mai puțin de jumătate au fost urgențe.
Aceasta face parte din etapa a doua a proiectului finanțat prin Programul de Cooperare Elvețiano-Român, „Îmbunătățirea calității serviciilor de urgență prespitalicesti și spitalicești prin implementarea unui program de formare”.
Au fost realizate 2 spoturi TV și 2 pentru radio care au la baza realitățile utilizării de către populație a serviciilor de urgență, atât la nivel de spital cât și la nivelul Serviciului de Ambulanță și SMURD.
La începutul anului viitor, populaţia va avea acces la un sistem de avertizare rapidă în cazul fenomenelor extreme.
Secretarul de stat în Ministerul de Interne, Raed Arafat a declarat că sistemul RoAlert va trimite avertismente către populaţie, inclusiv sms-uri, prin intermediul tuturor operatorilor de telefonie.
Sistemul va include şi alte tipuri de avertizări, având în vedere că nu în toate zonele din ţară există semnal pentru telefonia mobilă.
Raed Arafat a spus că decizia privind introducerea RoAlert vine pe fondul înmulţirii fenomenelor extreme pentru care timpul de reacţie trebuie să fie foarte scurt.
RoAlert a fost aprobat de guvern prin ordonanţă de urgenţă, iar fondurile alocate sunt de 30 de milioane de lei. RRA
Punerea în funcţiune a sistemului RO Alert, prin care oamenii vor fi avertizaţi, prin mesaje pe telefonul mobil, în timp real, asupra unor fenomene naturale care le-ar putea pune viaţa în pericol, a fost aprobată joi, 5 octombrie, de Executiv, printr-o ordonanţă de urgenţă.
Redactorul RRA Mugur Mihăiţă ne oferă mai multe informaţii despre deciziile luate în şedinţa de guvern de joi, 5 octombrie:
Sistemul Ro Alert va avertiza populaţia în timp real prin mesaje pe telefonul mobil în cazul producerii unor cutremure sau fenomene meteo grave. Aplicaţia va fi gestionată de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, în coordonarea secretarului de stat, Raed Arafat.
Ministrul de interne, Carmen Dan, a precizat că pentru punerea în funcţiune a sistemului Ro Alert, Guvernul va aloca 30 de milioane de lei din fondul de rezervă.
Acest sistem presupune multiple avantaje, precum transmiterea şi repetarea ciclică a unor semnale rapide, prin surse autorizate, adaptate stării de pericol, prin intermediul operatorilor de telefonie mobilă şi acest mesaj, acest sistem de alertare este îndreptat către toţi utilizatorii aflaţi în arealul ameninţat. Este necesar, deoarece, din ceea ce spun meteorologii, în perioada următoare ne vom confrunta din ce în ce mai des cu genul de fenomene nowcasting. (Carmen Dan)
200 de familii afectate de calamităţi naturale sau în care există persoane cu probleme grave de sănătate vor primi sprijin financiar de la guvern.
Fondul aprobat pentru aceste ajutoare depăşeşte 500.000 de lei, iar beneficiarii au fost identificaţi în urma unor anchete sociale. De asemenea, aproape 400.000 de mineri din Valea Jiului vor primi ajutoare de şomaj în valoare de aproape 900.000 de lei.
Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat, susţine că autorităţile au ‘alocat fonduri fără precedent pentru sistemul de situaţii de urgenţă’ din România.
El a declarat la Botoşani, că sumele alocate pentru investiţiile din domeniul situaţiilor de urgenţă se ridică la 600 de milioane de euro.
Arafat a precizat că din fondurile totale alocate pentru sectorul de urgenţe, aproximativ 170 de milioane de euro sunt pentru componenta de aviaţie, în special pentru căutare şi salvare montană, iar 430 de milioane de euro merg către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă .
Potrivit oficialului DSU, fondurile alocate IGSU vor fi destinate înlocuirii parcului auto vechi, menţionând că vor fi înlocuite peste 500 de autospeciale vechi de peste 30 de ani.
În seara zilei de duminică, un grav accident frontal între o ambulanţă de urgenţă din Caraş-Severin şi un autoturism a avut loc pe DN6 în aproprierea municipiului Caransebes.
Raed Arafat secretarul de stat în Ministerul Afacerilor Interne, a declarat:
„Din păcate, ambulaţierul, care conducea ambulanţa, în vârstă de 42 ani, precum şi conducatorul autoturismului au decedat iar două asistente aflate în ambulanţă au suferit leziuni grave pentru care au fost transferate la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţa Timişoara.
Condoleanţele mele, şi ale colegilor mei de la Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, familiilor celor doi conducatori auto, şi colegilor de la Serviciul de Ambulanţă Caraş- Severin pentru pierderea suferită! Totodată urez celor doua colege ale noastre însănătoşire grabnică!”
La Cernavodă va fi inaugurat azi, Compartimentului de Primiri Urgenţe al Spitalului Orăşenesc.
După o perioadă de câteva luni de renovări şi o investiţie de peste 100 de mii de lei din bugetul local, spitalul orăşenesc va avea un nou compartiment cu 6 linii de gardă: chirurgie, ginecologie, medicină internă, pediatrie, medicină de urgenţă şi terapie intensivă.
Camerele noului Compartiment de Primiri Urgenţe au fost dotate cu 5 paturi, 2 monitoare de funcţii vitale şi alte dotări specifice.
Spitalul din Cernavodă este a doua unitate din ţară care deţine un astfel de Compartiment.
Totodată în curtea spitalului a fost amenajat şi un heliport pentru elicopterele SMURD care vor transporta cazurile de maximă urgenţă.
La eveniment sunt aşteptaţi ministrul Sănătăţii, Nicoale Bănicioiu şi secretarul de stat din M.A.I., Raed Arafat.
O nouă campanie de informare în legătură cu utilizarea corectă a surselor de energie a fost lansată de Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi compania E.ON. Este pentru a doua oară când este semnat un astfel de parteneriat. Primii trei ani de parteneriat au adus mai puţine incendii şi victime, iar două milioane de români s-au implicat în campaniile derulate în comun.
În tot acest timp, numărul incendiilor la locuinţe a scăzut cu peste 500, iar cel al victimelor cu aproape o sută. Mai mult, în aria de acoperire a companiei E.ON, s-a înregistrat o scădere cu aproape 40% a numărului de intoxicaţii şi asfixii cu monoxid de carbon, iar numărul victimelor s-a înjumătăţit.
Şeful Departamentului pentru Situații de Urgență, dr. Raed Arafat, a apreciat importanța continuării acestei colaborări. „În fiecare zi, serviciile de urgenţă intervin la cazuri dramatice provocate de utilizarea surselor de energie. În aceste situaţii vedem că viaţa multor semeni este distrusă de nepăsare, neatenţie şi proverbialul <las’ că merge şi aşa>. Deciziile corecte sunt luate atunci când suntem informaţi. De aceea, campaniile precum cele derulate de I.G.S.U. şi E.ON România au nu doar rolul de a atrage atenţia asupra riscurilor, ci şi meritul de a contribui la salvarea de vieţi omeneşti”, a declarat dr. Raed Arafat.
Cazul femeii de la Cluj găsită decedată în apartamentul său, la câteva zile după ce sunase la Ambulanţă, a tras unsemnal de alarmă întregii societăţi.
Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă din Ministerul Sănătății, Raed Arafat, a anunţat că va distribui o circulară către serviciile de ambulanţă, SMURD şi ISU, care să lămurească anumite aspecte privind intervenţia în astfel de situaţii.
O profesoară de 41 de ani de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj Napoca a fost găsită fără suflare în casă, la cinci zile după ce a sunat la serviciul unic de urgenţe 112, solicitând îngrijiri medicale.
Ambulanţa s-a deplasat acasă la femeie, însă, pentru că nimeni nu le-a deschis uşa, echipajul a plecat de la faţa locului, considerând că nu mai este nevoie de ajutorul lor sau că apelul a fost o glumă.
Îngrijoraţi că profesoara nu răspunde la telefon, membrii familiei au forţat uşa după câteva zile, si au găsit-o fără viaţă.
Direcţia de Sănătate Publică Cluj a demarat o anchetă în acest caz, precizează şefa acestei instituţii, dr. Dorina Duma:
Deocamdată suntem la momentul la care se constituie o comisie care va analiza acest caz. Rolul acesteia este de a analiza şi de a vedea ce puteau să facă cei de la ambulanţă pe baza procedurilor şi legislaţiei existente, şi dacă au respectat, cel puţin la momentul actual, legislaţia în vigoare, urmând ca ceea ce nu era precizat şi nici nu a fost făcut să discutăm la nivelul Ministerului Sănătăţii. În cazul de faţă nu a fost un apel fals ci s-a dovedit că persoana respectivă nu a mai fost capabilă să deschidă uşa sau chiar s-a întâmplat să moară în acele momente. Nu putem să ştim exact ce s-a întâmplat. Transmit familiei condoleanţe, însă din toată această situaţie nu aş vrea să reiasă că sistemul sanitar este în totalitate vinovat. Cel puţin din punct de vedere al DSP vă asigur că nu vom acuza şi nu vom apăra acolo unde nu este cazul. Vom face lumină în acest caz chiar dacă unora sau altora nu o să le placă. (Dorina Duma)
Raed Arafat, a subliniat faptul că echipajele de salvare pot cere ajutorul pompierilor sau al poliţiştilor, pentru a intra cu forţa în locuiţă, dacă persoana care a apelat numărul 112 este în stare gravă în casă, nu mai răspunde la telefon, iar uşa este încuiată.
În cazul de faţă nu s-a procedat aşa, Raed Arafat amintind de nişte „protocoale neclare”. Până la protocoale, însă, oamenii sunt de părere că se puteau face mai multe pentru ca femeia să fie salvată.
Trebuiau să sune la vecini sau să spargă uşa. Ar trebui să existe o lege prin care să se poată intra cu forţa în astfel de cazuri, spune o doamnă.
Au greşit cei de la ambulanţă. Dacă spărgeau uşa, sau chemau autorităţile să facă asta, poate o mai găseau în viaţă, susţine o femeie, care a ţinut să adauge că dacă s-ar afla într-o situaţie asemănătoare, nu s-ar gândi nicio secundă să lase uşa între-deschisă pentru ambulaţieri.
Este inadmisibil să faci cale întoarsă şi să pleci.
Lăsând la o parte protocoalele şi procedurile existente, sau nu, pentru un astfel de caz o întrebare rămâne: oare cei trimişi să salveze viaţa unui om şi-au dus misiunea până la capăt?
Este vorba despre, Galați, Brăila, Tulcea, Buzău și Vrancea, elicopterul din dotare executând și eventuale misiuni transfrontaliere în Republica Moldova. La evenimentul de astăzi vor participa, premierul Victor Ponta și secretarul de stat în Ministerul de Interne Raed Arafat
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.