Acesta include înăsprirea condițiilor de achiziționare a armelor de foc în UE, specificații legale mai clare pentru cei care dețin arme de foc, o mai bună cooperarea a statelor membre. Urmează să fie prezentate și acțiunile concrete referitoare la traficul de arme de foc și explozibili.
Până la sfârșitul anului se dorește finalizarea unui acord privind registrul cu numele pasagerilor.
Pentru ca spațiul Schengen să fie functional, frontierele trebuie să fie sigure, deci, statele membre trebuie să folosească indicatori comuni de risc pentru teroriști. Propunerea pentru paza de coastă și de frontiere este în pregătire pentru luna decembrie și pentru primăvară, un pachet privind frontierele inteligente.
Centrul European pentru Contraterorism din Europol se va lansa pe 1 ianuarie, prin colaborarea tuturor statelor membre.
Tot în cadrul Europol există și o unitate specială care supraveghează conținutul de pe internet, care trebuie să reducă volumul de materiale al teroriștilor.
Comisarul pentru migrație și afaceri interne, Dimitris Avramopoulos a mai adăugat:
Avem și o propunere de modificare a cadrului european privind terorismul, până la sfârșitul lui noiembrie- astfel, se va armoniza incriminarea infracțiunilor legate de terorism…de asemenea,finalizăm evaluarea privind măsurile suplimentare care se pot adopta pentru combaterea finanțării terorismului.
Mai sunt 12 zile în care membrii Parlamentului European pot depune amendamente la raportul privind Registrul cu Numele Pasagerilor. Comisia pentru libertăţi civile, justiţie şi afaceri interne a Parlamentului European a dezbătut noua variantă a documentului întocmit de Timothy Kirkhope, parlamentar al Grupului Conservatorilor şi Reformiştilor Europeni. Detalii aflăm de la Papp-Zakor András, Radio România Cluj, în cadrul rubricii Local, regional, european – EuranetPlus.
Aşa zisul „Registru cu numele pasagerilor” este utilizat în mod curent de companiile de transport aerian în scopuri operaţionale. Conţine practic un set de 19 informaţii: numele călătorului, data zborului, itinerarul, date de contact şi informaţii referitoare la bilet, detalii despre agenţia de voiaj, mijlocul de plată utilizat, numărul locului din avion şi detalii legate de bagaj. Centralizarea şi compararea anumitor date din acest set permite depistarea unor modele de comportament asociate cu potenţiale activităţi teroriste sau pur şi simplu criminale. De exemplu situaţia unei persoane care se deplasează în mod regulat de unul singur către destinaţii din Asia de Sud, întorcându-se la fel de regulat alături de un copil, te duce cu gândul în mod firesc la un posibil trafic de persoane.
Iată motivul pentru care s-a născut iniţiativa unei reglementări comune europene, care să permită transferul, utilizarea şi colectarea acestor date într-un cadru care să asigure în acelaşi timp respectarea normelor europene privind protecţia datelor şi a libertăţilor individuale. Propunerea iniţială a fost înaintată Comisiei Europene în 2011. Raportul aferent, întocmit de Timothy Kirkhope, europarlamentar britanic, membru al Grupului Conservatorilor şi Reformiştilor Europeni a fost supus votului comisiei pentru libertăţi civile în 2013, dar a fost respins cu o majoritate modestă.
Timothy Kirkhope:
„Plenara a solicitat Comisiei să-şi continue lucrul la propunere şi negocierile care au urmat au dus la un set de noi garanţii privind protecţia datelor, garanţii care sunt incluse în raportul actual.
În primul rând am restrâns domeniul ţintă al propunerii. Varianta actuală ar permite utilizarea Registrului cu Numele Pasagerilor exclusiv legat de terorism şi activităţi criminale transnaţionale serioase. Am restrâns de asemenea şi lista activităţilor criminale considerate transnaţionale la 21 de categorii de delicte. Am adăugat câteva restricţii legate de manipularea celor mai sensibile date. Acestea vor trebui şterse după 30 de zile. Partea care rămâne va fi mascată după scurgerea acestui interval.”
Conform noului raport perioada limită de stocare a datelor s-ar reduce la 4 ani în cazul activităţilor criminale serioase, limita iniţială de 5 ani fiind păstrată numai pentru cazurile de terorism, iar ţările membre vor trebui să-şi desemneze câte un ofiţer responsabil cu protecţia datelor. Pentru ca registrul să fie într-adevăr eficace, va trebui să includă şi zborurile din interiorul UE. Aceasta pentru că teroriştii şi criminalii recurg deseori la trasee de siguranţă, cu multiple transbordări în interiorul Uniunii, pentru a evita detecţia- susţine Timothy Kirkhope.
Doreşte să identifice soluţii acceptabile cetăţenilor, dar care să ducă la un regulament care îşi îndeplineşte rolul propus: acela de a oferi protecţie împotriva activităţilor teroriste, criminale – a subliniat raportorul.
Parlamentarii pot depune amendamente la textul raportorului până în 25 martie.
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.