Premierul bulgar Boiko Borisov şi omologul său grec Alexis Tsipras au anunţat miercuri că au stabilit planuri pentru construirea unei noi căi ferate care să lege Marea Egee de Marea Neagră, ocolind Strâmtoarea Bosfor congestionată de un trafic intens, la proiect putând să se alăture ulterior Serbia şi România, relatează AFP.
‘Avem voinţa de a face ca Balcanii să avanseze’, a declarat Alexis Tsipras în portul Kavala, situat în nordul Greciei, unde a semnat cu Borisov un memorandum privind acest proiect.
‘Suntem pe cale să deschidem noi rute comerciale care să lege Marea Egee de Dunăre şi de Marea Neagră’, a adăugat premierul elen în faţa presei.
Acest proiect, aprobat de Uniunea Europeană, dar ale cărui date de început şi de finalizare nu sunt cunoscute, are ca scop legarea marilor porturi elene Salonic şi Kavala de cele bulgare Burgas, Varna şi Ruse.
Numai tronsonul grec ar costa circa patru miliarde de euro.
Sunt în derulare discuţii pentru a atrage Serbia în acest proiect, precum şi România într-o etapă ulterioară, a precizat Borisov.
O întâlnire între cele patru state vizate va avea loc la Varna pe 3 octombrie, a mai spus premierul bulgar.
Proiectul Rețeaua de biciclete E Bike Net este finanțat în cadrul programului Interreg V Romania Bulgaria 2014-2020, având ca partener lider de proiect o organizație din Bulgaria, Agenția de dezvoltare regională si centrul de afaceri din Vidin, camera de comerț și industrie din Vidin și doi parteneri din Romania, Patronatul local al întreprinderilor mici și mijlocii din Calafat și Asociația Română pentru Industrie Electronică si Software, ARIES, Oltenia.
Este un proiect inovativ în ceea ce privește cooperarea teritorială între Romania și Bulgaria care iși dorește să stimuleze și să dezvolte mobilitatea regională, în ceea ce privește transportul în regiunea transfrontalieră Romania Bulgaria.
Care sunt principalele activități în cadrul acestui proiect aflăm tot de la dl Silviu Bratu.
În primul rând în cadrul acestui proiect ca primă activitate a fost realizarea unui studiu în ceea ce privește rețeaua E Bike, studiu în cadrul căruia am identificat principalele conexiuni de transport cu infrastructura rețelei TNT și cu cea a rețelei dezvoltate de proiect. Astfel fiecare din cele 32 de noduri secundare și terțiare din regiunea transfrontalieră am identificat o listă de servicii a tuturor mijloacelor de transport, trenuri, hoteluri, restaurante astfel încât oamenii să-și poată identifica itinerariul lor folosind o bicicletă electrică.
După identificarea acestei rețele trecem la punerea ei în construcție prin dotarea unor operatori cu biciclete electrice. Această selecție a operatorilor se va face pe baza unei metodologii elaborate în cadrul proiectului fiind dotați cu biciclete electrice mai mulți operatori din Romania și Bulgaria.
În Romania operatori vor fin în Giurgiu, Călărași, Turnu Severin Constanța și Craiova câte 10 biciclete, Alexandria, Medgidia, Caracal, Mangalia, Roșiori, Turnu Măgurele, Năvodari, Slatina și Oltenița câte 5 biciclete. În Bulgaria: 10 biciclete / Dobrich, Ruse, Veliko Tarnovo, Pleven și Vrațsa , 5 biciclete Gorna Oryahovitsa, Svistov, Mezdra, Balchik, Lom, Montana, Cherven Bryag, Dulovo, Oryahovo, Silistra, în Vidin – 20 biciclete.
Bicicletele electrice au o autonomie de 70 de km și viteza maximă de deplasare va fi setată la 25 de km/oră pentru a se evita accidentele.
Programul va finanţa numai acele proiecte transfrontaliere care vor implica parteneri din ambele ţări şi de care beneficiază comunităţi de o parte şi de a alta a graniţei.
Cooperarea transfrontalieră include judeţele Mehedinţi, Dolj, Olt, Teleorman, Giurgiu, Călăraşi şi Constanţa, precum şi 8 regiuni din Bulgaria: Vidin, Vratsa, Montana, Veliko Târnovo, Plevna, Razgrad, Ruse, Dobrich şi Silistra.
Despre depunerea proiectelor, membru Team Europe România, Ileana Gugoaşă.
” În acest moment, este deschisă linia de finanţare pentru Programul Operaţional de Cooperare Transfrontalieră între România şi Bulgaria, noua execuţie bugetară 2014- 2020. Sunt două linii mari de finanţări pe care se merge, pe programe soft şi pe programe hard. Programele soft se referă la programele în care se fac schimburi de experienţă, cursuri, întâlniri, focus- grupuri pentru autorităţi, instituţii publice, organizaţii neguvernamentale care au în activitate domeniile finanţabile, de asemenea, asociaţii de IMM-uri şi Camere de Comerţ. Condiţia este ca să aibă un partener în Bulgaria, deci entitatea din România care doreşte să aplice la aceste fonduri trebuie să aibă un partener similar în Bulgaria pentru că este un program de cooperare transfrontalieră.”
Programul are un buget total de 258 de milioane de euro, din care 215 milioane reprezintă alocarea din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR).
”Aceste programe soft, aşa cum am spus, sunt cu un sprijin de până la 1,5 milioane de euro, şi, bineînţeles, există şi un program hard care merge până la 6 milioane de euro, unde se pot realiza investiţii, inclusiv drumuri comune de acces pentru partea română şi pentru partea bulgară. E un program pe care autorităţile din România şi organizaţiile neguvernamentale din Constanţa au mers foarte bine, mai ales cu parteneri din Dobrich, parteneri din Varna, parteneri din localităţile eligibile din Bulgaria şi, cu ajutorul cărora, în execuţia bugetară trecută au fost realizate drumuri de acces, drumuri la obiectivele de interes turistic, pieţe agroalimentare, deci a fost un program de succes pentru cooperarea dintre România şi Bulgaria şi sperăm că şi în această execuţie bugetară să fie, de asemenea, un program de succes.
Termenul de depunere pentru această sesiune este 30 septembrie, deci lucrurile sunt destul de avansate, ştim primării care lucrează la astfel de proiecte. Primăria Limanu, Primăria Mangalia au parteneri şi nu numai. Există şi alte localităţi din judeţ care sunt interesate de astfel de proiecte.”
Prin punerea în comun a resurselor, regiunile implicate în cooperarea transfrontalieră se bucură de rezultate măsurabile, fie că vorbim de infrastructura modernizată, de acţiuni comune de promovare a regiunii transfrontaliere, dar şi de programe de educaţie şi instruire profesională.
Comisia europeana dă undă verde investițiilor transfrontaliere pentru România şi Bulgaria. Valoarea totala a programului este de 258 de miioane de Euro.
Detalii despre acest subiect aflam in rubrica Euranet Plus de astazi realizata de Claudia Ruse de la Radio Bucuresti.
Acest program va îmbunătăți condițiile de viață, de studiu și de muncă în cele 15 regiuni de frontieră din România și Bulgaria, sporindu-le atractivitatea atât pentru turiști, cât și pentru investitori.
Contribuția Uniunii Europene la acest program este de 216 milioane de euro din Fondul european de dezvoltare regional.
Printre obiectivele acestui program se numară îmbunătățirea transportului pe Dunăre și Marea Neagră în zona transfrontalieră, crearea unui nou model de utilizare durabilă a patrimoniului natural și cultural din zona de granită precum şi îmbunătățirea gestionării comune și protejării siturilor natural.
Prin aplicarea acestui program se asteptă, de asemenea, să sporeasca capacitatea de prevenire și gestionare a riscurilor de dezastre în zona transfrontalieră, să se integrarea aceste zone din punctul de vedere al ocupării și mobilității forței de muncă si să se îmbunătățească relațiile de cooperare a instituțiilor publice din zonele vizate.
Noul program transfrontalier „Interreg” pentru România și Bulgaria a fost adoptat de comisarul european pentru politica regională Corina Crețu, care a declarat ca locuitorii acestor regiuni de frontieră din cele doua tari vor beneficia în mod direct de aceste finanţări.
Corina Creţu:
“Am fost foarte fericită să semnez acest program îintre Bulgaria şi România. Îmi doresc să se deblocheze cât mai urgent şi programul România + Ungaria. Cele două state + România şi Bulgaria + vor decide ce vor pune în aceste programe, dar este evident că sunt milioane de euro care vor merge în crearea de locuri de muncă şi creşterea competivităţii la granite. Este important ca ceea ce vor decide statele membre să pună în aceste programe trebuie să fie în accord cu legislaţia, să fie eligibile!”
Comisarul european pentru politica regională Corina Crețu
In programul Interreg Romania – Bulgaria sunt incluse 15 regiuni (judete)
Este vorba despre Constanţa, Călăraşi, Giurgiu, Teleorman, Dolj, Mehedinţi, Olt din ţara noastră şi Vidin, Montana, Vratsa, Pleven, Veliko Tarnovo, Ruse, Silistra, Dobrich din tara vecină.
În Romaânia programul este gestionat de Ministerul român al Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.
Cea de a cincea perioadă de programare a Interreg 2014-2020 dispune de un buget de peste 10 miliarde de euro ce reprezentă investiții în cadrul a peste 100 de programe de cooperare între regiuni și partenerii teritoriali, sociali și economici. Bugetul respectiv include, de asemenea, sumele alocate statelor membre în vederea participării la programele de cooperare la frontierele externe ale UE, sprijinite de alte instrumente.
Este vorba despre 60 programe de cooperare transfrontalieră de-a lungul a 38 de frontiere interne ale UE, in valoare de 6,6 miliarde de euro şi 15 programe transnaționale care acoperă zone de cooperare mai vaste, precum Marea Baltică, regiunea Alpilor și regiunea Mării Mediterane, pentru care se aloca aproximativ 2 miliarde de euro.
Programul de cooperare interregională și cele 3 programe pentru constituirea de rețele acoperă toate cele 28 de state membre ale UE.
Acestea asigură cadrul necesar schimburilor de experiență între autoritățile regionale și locale din diferite țări, iar suma alocata se ridică la 500 milioane de euro.
Obiectivele principale ale acestor programe vizeaza crearea unor regiuni verzi, sigure, eficiente, bine conectate si cu mana de lucru calificată.
Patru utilaje de ultimă generaţie, folosite în plombări de carosabil, în special pe timp de iarnă, manevrate de specialişti de la Cluj şi angajaţi ai Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri(DRDP) Bucureşti, au fost aduse la Giurgiu.
Acestea vor fi folosite într-o amplă acţiune de reparaţii pe partea română a podului ce leagă Giurgiu de Ruse, Bulgaria. Pentru că sunt extrem de eficiente, utilajele cu infraroşu vor plomba toate gropile din carosabil în maximum 3 zile.
Cele 4 utilaje cu infraroşu pentru plombări funcţionează pe bază de radiaţie termică şi sunt utilizate în special pe timp de iarnă, întrucât acestea încălzesc şi materialul folosit la reparaţii, cât şi carosabilul
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.