Servicii medicale de screening primar prin mamografie digitală pentru prevenția, depistarea, diagnosticarea și tratamentul precoce al cancerului de sân vor fi disponibile la Spitalul Judeţean de Urgenţă „Sf. Pantelimon” Focşani.
Unitatea medicală urmează să facă parte din rețeaua de screening a Institutului Regional de Oncologie (IRO) Iaşi.
Potrivit reprezentanţilor unităţii medicale, pentru a face parte din acest proiect, a fost necesar ca spitalul judeţean să îndeplinească o serie de cerințe, printre care deținerea unui mamograf digital 3D autorizat şi certificat, medici şi tehnicieni radiologi cu competenţă în domeniu şi registratori medicali disponibili pentru programul de screening.
De asemenea, unitatea medicală a trebuit să facă dovada că păstrează o evidență a rezultatelor mamografiilor şi monitorizează numărul de femei trimise pentru evaluări suplimentare şi rezultatele acestor evaluări.
Medicii de familie fac un apel la autorităţi să respecte dreptul pacienţilor la servicii medicale şi să nu îi transforme pe specialişti în farmacişti.
Apelul vine în urma anunţului autorităţilor că au în vedere implicarea medicilor de familie în distribuirea tabletelor de iodură de potasiu, necesare doar în cazul unui incident nuclear.
Medicii spun că aceste activități de distribuire a tabletelor de iodură de potasiu le ocupă timp prețios, în care ar putea să acorde servicii medicale.
Mai multe asociații ale medicilor de familie subliniază că aceștia sunt eminamente furnizori de servicii medicale, iar serviciile farmaceutice, așa cum este și distribuirea medicamentelor, aparțin exclusiv profesiei de farmacist.
La nivel mondial, aproximativ una din opt țări cheltuie mai mult cu plata datoriilor decât cu serviciile sociale, potrivit unui raport al UNICEF.
Raportul COVID-19 and the Looming Debt Crisis [COVID-19 și iminenta criză a datoriilor] notează faptul că 25 de țări din lume – majoritatea împovărate deja de sărăcie și lipsuri – au alocat în 2019 o proporție mai mare din cheltuielile publice totale pentru plata datoriilor decât pentru educație, sănătate și protecție socială la un loc. Potrivit raportului, sunt necesare eforturi globale pentru a proteja cheltuielile sociale și, implicit, dreptul fiecărui copil la protecție socială, educație și servicii medicale.
„Copiii care trăiesc în țări cu datorii mari și cu resurse limitate pentru protecție socială, educație și sănătate au puține șanse să scape vreodată de sărăcie și lipsuri”, a declarat directorul executiv al UNICEF Henrietta Fore. „Costurile personale și publice sunt enorme, prin urmare copiii, comunitățile și țările lor nu prea pot spera la o dezvoltare economică și socială sustenabilă”.
Înaintea pandemiei de COVID-19, statele cu cel mai mare grad de îndatorare – inclusiv Ciad, Gambia, Haiti și Sudanul de Sud – cheltuiau cel puțin 3 dolari pentru plata datoriilor la fiecare dolar alocat serviciilor sociale esențiale, potrivit raportului.
În plus, raportul semnalează faptul că un sfert dintre țările cu venituri mici și medii – în care trăiesc 200 de milioane de copii – sunt actualmente supraîndatorate sau prezintă risc de supraîndatorare.
Deși națiunile din cadrul G20 au demarat Inițiativa privind suspendarea plății datoriilor în perioada aprilie 2020 – iunie 2021, doar una din trei țări eligibile au participat la acest demers. Până acum, inițiativa a contribuit la menținerea cheltuielilor din domeniul sănătății și al protecției sociale în cele 46 de țări participante. Cu toate acestea, cheltuielile cu educația s-au redus deja în ultimul an. Potrivit raportului, se pare că țările îndatorate au tăiat cheltuielile aferente protecției copilului, nutriției și serviciilor de apă, salubritate și igienă.
„Pandemia a provocat în domeniul educației o catastrofă globală ce trebuie remediată urgent pentru ca generația COVID-19 să nu devină o generație pierdută. Totuși, din cauza COVID-19 și a presiunii datoriilor ce afectează aceste țări, observăm deja o contractare a bugetelor educației într-un moment în care țările trebuie să investească în îmbunătățirea școlilor și a sistemelor de învățământ”, a declarat Fore.
Raportul remarcă totodată faptul că răspunsul global la criza datoriilor este prea redus în comparație cu răspunsul fiscal adoptat în cazul COVID-19. Moratoriul nu acoperă actualmente datoriile către creditorii comerciali, motiv pentru care țările cu venituri medii sunt tot mai expuse.
Pentru a asigura protecția drepturilor copilului după pandemia de COVID-19, este crucială reconfigurarea procesului de restructurare a datoriilor la nivel internațional, care să includă acordarea unui sprijin preferențial mai consistent țărilor sărace puternic îndatorate, o mai mare transparență privind datoriile în cadrul proceselor de bugetare de la nivel național și acțiuni coordonate din partea creditorilor.
„Scutirea parțială sau totală de datorii și restructurarea completă a acestora este esențială pentru asigurarea unei redresări incluzive și durabile, astfel încât copiii să nu suporte o dublă povară, aceea a unor servicii sociale reduse în prezent și cea a unor datorii majorate în viitor”, a afirmat Fore.
„Este imperativ ca agențiile internaționale, creditorii și guvernele naționale să acționeze împreună pentru a reduce povara datoriilor și pentru a direcționa economiile spre investiții sociale incluzive”.
Principalele probleme cu care se confruntă populația, în special grupurile vulnerabile, sunt pierderea locurilor de muncă și lipsa oportunităților temporare de lucru, arată rezultatele celei de a treia runde a Evaluării rapide a situației copiilor și familiilor, cu accent pe categoriile vulnerabile, în contextul epidemiei de COVID-19 din România, realizată de UNICEF.
Acestea au efecte asupra nivelului de trai al gospodăriei, fiind semnalate ca probleme în comunitățile cuprinse în studiu dificultățile în plata utilităților/chiriei sau ratelor la locuință. În contextul reducerii veniturilor în familie, și copiii sunt direct afectați.
Accesul beneficiarilor la serviciile sociale este îngreunat îndeosebi de suspendarea activității unor servicii sociale destinate prevenirii separării copilului de familie (de ex., centrele de zi), precum și de imposibilitatea deplasării beneficiarilor, din cauza reglementărilor curente. Teama personalului de a contracta virusul, precum și lipsa echipamentelor de protecție au fost și ele invocate.
Raportul arată o creștere până la 61% (față de 34% – runda 1 și 47% – runda 2) a ponderii respondenților care consideră că furnizarea serviciilor medicale la nivelul comunităților a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19. Spre deosebire de runda 2 a evaluării rapide, când respondenții plasau pe primul loc dificultățile de acces la produse de igienă, în runda 3 aceștia apreciază într-o proporție mai mare ca fiind problematic accesul la medicamente (63%).
A crescut, de asemenea, percepția că furnizarea serviciilor în educație a fost afectată, explicabilă prin faptul că au devenit mai vizibile problemele legate de implementarea educației asistate de tehnologie, atât în discursul public și în mass-media, cât și prin efectele în practică ale desfășurării activităților educaționale în mediul online.
Raportul identifică în categoria grupurilor vulnerabile afectate copiii din familii care trăiesc în sărăcie și copiii de etnie romă, copiii care locuiesc în locuințe supraaglomerate, copiii cu dizabilități și copiii cu cerințe educaționale speciale, copiii din familii monoparentale și copiii ai căror părinți revin în țară, dar și copiii ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate și cei din familii cu risc de violență. De asemenea, 15% dintre respondenți îi identifică pe copiii solicitanți de azil și refugiați drept grup vulnerabil, iar 18% pe copiii neacompaniați cu statut de solicitanți de azil sau refugiați.
Autorii raportului recomandă implicarea mediatorilor sanitari și a asistenților medicali comunitari în oferirea de suport pentru persoanele cu risc medico-social ridicat, identificarea cazurilor cu risc ridicat, informarea cu privire la soluțiile existente, precum și în distribuirea de medicamente și echipamente de protecție în comunități.
„Implementarea Pachetului Minim de Servicii la nivelul întregii țări, pe modelul testat cu succes de UNICEF în ultimii ani în 45 de comunități din județul Bacău, ar contribui semnificativ la rezolvarea acestor probleme. Echipele locale de profesioniști pot interveni activ în identificarea, prevenirea și rezolvarea problemelor sociale, medicale sau educaționale pe care le au copiii vulnerabili, eficient și cu costuri reduse”, a declarat Pieter Bult, Reprezentantul UNICEF în România.
Evaluarea rapidă a fost realizată în baza unui parteneriat între UNICEF în România și Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step-by-Step, Terre des hommes România, Centrul pentru Politici și Servicii de Sănătate, Consiliul Tinerilor Instituționalizați, Înaltul Comisariat al Națiunilor Unite pentru Refugiați, Asociația Serviciul Iezuiților pentru Refugiați din România (JRS România), Consiliul Național Român pentru Refugiați (CNRR) și Fundația Star of Hope România.
Banca Mondială și Organizația Mondială a Sănătății au oferit comentarii tehnice oferite pentru elaborarea notei conceptuale şi a instrumentului inițial de colectare a datelor, iar
Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții a transmis comentarii la rapoartele preliminare pentru cele trei runde ale evaluării rapide și la instrumentul de colectare a datelor.
În runda 3 a evaluării rapide, la chestionar au răspuns un număr de 186 de respondenți (lucrători comunitari, autorități locale, autorități județene și reprezentanți ai organizațiilor neguvernamentale din cinci județe – Bacău, Botoșani, Brașov, Dolj și Ilfov – și reprezentanți ai Centrelor Regionale de Cazare şi Proceduri pentru Solicitanţi de Azil, administrate de Inspectoratul General pentru Imigrări, Ministerul Afacerilor Interne, ai centrelor de tip rezidențial din subordinea Direcțiilor Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului, precum și organizații neguvernamentale care oferă protecție copiilor refugiați/solicitanți de azil și copiilor neînsoțiți din București, Rădăuți (județul Suceava) și Timișoara (județul Timiș).
Perioada de colectare a datelor pentru runda 3 a evaluării rapide precedă sfârșitul stării de urgență și începutul declarării stării de alertă (din 15 mai 2020).
După mai bine de o lună, Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) a fost repusă în funcțiune aseară. Serviciile medicale vor fi din nou semnate cu cardul de sănătate.
CNAS anunță că procedurile de achiziție a serviciilor de mentenanță au fost elaborate și urmează să fie demarate în cel mai scurt timp. Până atunci o echipă mixtă de specialiști va continua să monitorizeze Platforma Informatica a Asigurărilor de Sănătate.
„Serviciile medicale vor fi semnate cu cardul, renunţându-se astfel la dispoziţiile speciale utilizate pe perioada în care PIAS a fost indisponibilă online. În data de 1 august 2019, mare parte a problemelor PIAS a fost remediată de echipa mixtă formată din specialişti IT din sistemul de sănătate şi din partea partenerilor care au contribuit la punerea în funcţiune a sistemului informatic. Ulterior, echipa tehnică a intervenit punctual acolo unde au fost depistate probleme care au cauzat imposibilitatea raportărilor zilnice sau lunare”, se arată într-un comunicat al CNAS.
CNAS menţionează că procedurile de achiziţie a serviciilor de mentenanţă au fost elaborate şi urmează să fie demarate în cel mai scurt timp.
”Această situaţie nu trebuie să se mai repete, trebuie să existe servicii de mentenanţă care să asigure buna funcţionare a tuturor componentelor sistemului şi orice problemă identificată să fie rezolvată punctual, la timp, astfel încât să nu mai provoace blocaje. Îmi cer scuze pacienţilor şi furnizorilor pentru problemele cauzate de disfuncţionalităţile din sistem mai bine de o lună. Am demarat întâlniri cu reprezentanţi ai organizaţiilor profesionale din domeniul sănătăţii, pentru a identifica împreună soluţii care să ducă la debirocratizarea activităţii medicilor şi, implicit, la creşterea calităţii actului medical. Trebuie să facem în aşa fel încât, în timpul unei consultaţii, medicul să acorde mai mult timp pacientului şi mai puţin pentru treburile birocratice”, spune Vasile Ciurchea, preşedintele CNAS.
Sistemul informatic al cardului de sănătate a fost blocat de la începutul lunii iulie.
Având în vedere situaţia creată la semnarea actelor adiţionale de prelungire pentru trimestrul I al anului 2018 a contractelor încheiate de furnizorii de servicii medicale cu casele de asigurări de sănătate, CNAS solicită medicilor de familie maximă responsabilitate faţă de pacienții pe care-i au în îngrijire.
Pentru CNAS şi casele de asigurări de sănătate subordonate respectarea drepturilor asiguraţilor reprezintă o preocupare constantă. De aceea, instituţia precizează că în relaţia cu medicii de familie asiguraţii beneficiază, potrivit drepturilor reglementate de Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, de Contractul-cadru pe anul 2017 şi de normele metodologice de aplicare a acestui act normativ, de pachetul de servicii de bază în caz de boală sau de accident, din prima zi de îmbolnăvire sau de la data accidentului şi până la vindecare.
De asemenea, asiguraţii au, printre altele, următoarele drepturi:
să beneficieze de pachetul de servicii de bază în mod nediscriminatoriu, în condiţiile legii;
să fie înscrişi pe lista unui medic de familie pe care îl solicită;
să aleagă furnizorul de servicii medicale, precum şi casa de asigurări de sănătate la care se asigură;
să îşi schimbe medicul de familie ales, după expirarea a cel puţin 6 luni de la data înscrierii pe listele acestuia, cu excepţia situaţiilor prevăzute în mod expres în Contractul-cadru.
Pentru orice alte informaţii şi asistenţă legate de drepturile asiguraţilor personalul caselor de asigurări de sănătate stă la dispoziţie pentru a răspunde tuturor solicitărilor.
Conform centralizării efectuate de CNAS, până acum circa 70% din medicii de familie din întreaga ţară au semnat actele adiţionale de prelungire a contractelor încheiate cu casele de asigurări de sănătate.
Medicii de familie nu vor mai acorda servicii medicale decontate de casele de asigurari pana cand solicitarile lor vor fi luate in seama!
Ei continua sa-si ceara drepturile si sa refuze semnarea actelor aditionale.
Societatea Nationala de Medicina Familiei (SNMF) si Federatia Nationala a Patronatelor Medicilor de Familie (FNPMF) declara ca nu s-a finalizat niciuna dintre problemele pentru care medicii de familie protestează de mai bine de o luna.
Reprezentantii medicilor de familie sustin ca finantarea asistentei medicale primare a fost tratata cu maruntisuri, suma alocata prin suplimentarea bugetului fiind nesemnificativa fata de nevoile reale ale cabinetelor pentru ca pacientii sa poata beneficia de servicii medicale de calitate.
Inspectorii ANAF au identificat o reţea de 25 de firme care a cauzat un prejudiciu total de peste 101 milioane lei bugetului statului, prin diminuarea artificială a bazei impozabile şi sustragerea de la plata impozitului pe profit aferent comercializării de bunuri şi servicii medicale către diferite spitale de stat.
Conform unui comunicat al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, tranzacţiile efectuate de aceste firme au urmat un circuit pe care au fost interpuse societăţi româneşti şi străine cu un comportament fiscal neconform, fiecare având un rol bine determinat.
Inspectorii agenţiei au ajuns la concluzia că o parte dintre operaţiuni sunt fictive şi au fost disimulate pentru majorarea artificială a cheltuielilor, diminuarea nelegală a bazei impozabile şi evitarea plăţii către buget a tuturor impozitelor şi taxelor datorate.
Astfel, în acest caz au fost sesizate organele de urmărire penală.
Blocul Național Sindical solicită Ministerului Finanțelor Publice să-și explice public decizia de a transfera în sarcina salariaților povara asistenței medicale pentru șomeri, pensionari, asistați sociali, personal monahal sau persoane private de libertate.
Într-un comunicat de presă remis vineri AGERPRES, BNS atrage atenția asupra faptului că, prin proiectul de Ordonanță de Urgență de modificarea a Codului Fiscal, lansat joi în consultare publică, Ministerul Finanțelor Publice propune ca, începând de la 1 ianuarie 2018, pensionarii, șomerii, persoanele asistate social, persoanele aflate în concediu medical, persoanele aflate în concediu de creștere a copilului, personalul monahal, străinii aflați în centrele de cazare în vederea returnării ori expulzării să beneficieze cu titlu gratuit de servicii medicale, toți fiind asigurați ai sistemului public de sănătate, fără obligația de plată a contribuției de sănătate.
În contextul în care, de la 1 ianuarie 2018, salariații vor fi singurii contribuitori ai sistemului de asigurări de sănătate, ei vor fi cei care vor trebui să suporte povara serviciilor medicale pentru pensionari, șomeri, asistați sociali, personal monahal, deținuți etc., afirmă BNS.
„Prin proiectul OUG de modificarea a Codului Fiscal, lansat ieri în consultare publică, Ministerul Finanțelor Publice propune modificarea categoriilor de contribuabili la sistemul de asigurări de sănătate. În prezent, conform art. 153, alin. (1), lit. h) — o), Codul Fiscal, o serie de instituții publice sunt contribuabili ai sistemului public de asigurări de sănătate pentru persoanele ce beneficiază de diverse prestații sau indemnizații asigurate de instituțiile în cauză, respectiv: pentru șomeri — plata contribuției pentru asigurări de sănătate este asigurată de către ANOFM, din fondul de șomaj; pentru pensionari, dar și pentru cei aflați în concediu medical, ca urmare a unui accident de muncă sau boală profesională — plata contribuției pentru asigurări de sănătate este asigurată de către CNPP, din bugetul asigurărilor sociale; pentru persoanele asistate social — plata contribuției pentru asigurări de sănătate este asigurată de către ANPIS, din bugetul de stat; pentru personalul monahal — plata contribuției de asigurări de sănătate este asigurată de Secretariatul de Stat pentru Culte, din bugetul de stat; pentru persoanele aflate în penitenciare — plata contribuțiilor de asigurări de sănătate este asigurată de Ministerul Justiției, din bugetul de stat. În 2017, pentru 9 luni, suma contribuțiilor plătite de instituțiile publice mai sus menționate, pentru aceste categorii de persoane, a fost de 574 milioane lei. Majorarea pensiilor ar fi ridicat considerabil această sumă”, se menționează într-un comunicat al BNS.
Astfel, de la 1 ianuarie 2018, MFP propune ca niciuna dintre instituțiile menționate să nu mai asigure contribuțiile de sănătate pentru persoanele pe care le asistă.
„Având în vedere că de la 1 ianuarie 2018 salariații vor fi singurii contributori ai sistemului de asigurări de sănătate, ei vor fi cei ce vor trebui să suporte povara serviciilor medicale pentru pensionari, șomeri, asistați sociali, personal monahal, deținuți etc. Nu numai că Guvernul a eliberat angajatorul de toată responsabilitatea finanțării colective a sistemului de securitate socială, acum statul s-a eliberat pe el însuși de obligațiile sociale, a considerat că e prea mult. Și, atunci, le-a transferat cuiva care are prea puțină forță pentru a reacționa față de astfel de decizii. Probabil, în perioada următoare vom primi de la Ministerul Sănătății Publice completarea acestui ‘cadou’, lista prestațiilor medicale ce nu vor mai fi acoperite de asigurarea medicală”, completează BNS.
Contribuțiile sociale vor trece de la angajatori la angajați începând cu 1 ianuarie 2018, se arată într-un proiect de Ordonanță de Urgență privind modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal publicat, joi, de Ministerul Finanțelor Publice (MFP).
„Nivelul contribuțiilor scade cu 2 puncte procentuale, astfel că din totalul de 39,25% contribuții plătite la un salariu brut se vor plăti 37,25%. Din totalul de 22,75% contribuții datorate de angajator, 20 de puncte se transferă către salariat”, informează ministerul, într-un comunicat.
Potrivit acestuia, în total, din salariul brut, 35% vor fi contribuții reținute de angajator în numele salariatului, iar contribuțiile rămase în sarcina angajatorului, respectiv 2,75% (după transferul de 20 puncte la salariat), scad la 2,25% și vor acoperi riscurile de șomaj, accidente de muncă, concediu medical, creanțe salariale.
Ministerul mai arată că acestea din urma vor fi cuprinse într-o singură contribuție, care se va numi contribuție asiguratorie pentru muncă.
Particularitățile medicinei militare în contextul serviciilor medicale integrate vor fi dezbătute de specialiști români și străini la conferința anuală organizată care va începe joi, 19 octombrie 2017, la Spitalul Militar de Urgență din Cluj.
Ediția de anul acesta îi are ca invitați speciali pe căpitanul Robert Fry de la Departamentul de medicină militară navală din SUA, expert la Centrul de Excelenta al NATO din Budapesta și pe profesorul universitar dr. Ion Aurel Mironiuc din cadrul UMF Cluj.
Comunicările vor fi centrate pe patologia care apare în urma participării la misiuni, măsurile specifice de prim-ajutor, particularități ale evaluării și evacuării medicale din teatrele de operații, pregătirea specifică de care are nevoie personalul medical. O mare parte a activității științifice este dedicată lucrărilor cu tematică medico-militară, subliniind importanța pregătirii specifice și dezbătând particularitățile medicinei militare în contextul serviciilor medicale integrate.
În cadrul conferinței, șeful Direcției Medicale a MapN, col. dr Ionel Paul Oprea, va acorda șefului Clinicii de Neurochirurgie din Cluj, prof. univ. dr. Stefan Florian, decorația „Emblema de Onoare a Medicinei Militare” pentru colaborarea cu sistemul medical militar, în speţă cu SMU Cluj-Napoca. Prof. univ. dr. Florian va susţine o prezentare referitoare la trauma craniană de război.
Modificările fiscale avute în vedere de Guvern nu sunt menite să pună presiune pe mediul de afaceri, a afirmat, joi, 27 iulie, premierul Mihai Tudose.
El a avut o primă discuţie cu reprezentanţi ai sindicatelor şi ai patronatelor cărora le-a spus că schimbările cu privire la plata contribuţiilor sociale pentru contractele part-time au scopul să protejeze aceste categorii de salariaţi, asigurându-le dreptul la pensie şi la servicii medicale în sistemul public.
Prim ministrul a dat din nou asigurări că Guvernul nu va introduce taxarea pe cifra de afaceri, nici taxa de solidaritate, iar contribuţiile la pensii şi sănătate vor fi plătite în continuare de către angajator.
De altfel, în deschiderea şedinţei Executivului, premierul Mihai Tudose a anunţat că Ministerele Muncii şi de Finanţe vor prezenta pe site-urile oficiale „explicaţii foarte clare” despre plata contribuţiilor obligatorii.
Totodată, seful cabinetului s-a arătat nemulţumit de primele măsuri luate în cazul problemelor cu vaccinarea şi a cerut detalii titularului de la agricultură în legătură cu dublul standard la produse alimentare în România.
După numai 2 luni de zile de la emiterea cardurilor de sanatate, oamenii au constatat că nu mai deţin bucata de plastic ce le asigura accesul la serviciile medicale.
La Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Hunedoara (CJAS) veneau zilnic sute de persoane care aveau diverse probleme legate de cardul naţional de sănătate. Majoritatea celor care se prezentau erau dintre cei care nu intraseră în posesia documentului electronic din diverse motive, iar unii dintre ei îl pierduseră deja.
Transmite Silviu Barbu de la Radio Romania Timisoara
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.