Teatrul de Stat Constanţa organizează, în perioada 20 – 30 iunie 2019, cea de a IV-a ediție a Festivalului Internaţional de Teatru ”Miturile Cetății”, o amplă acţiune culturală la care vor participa peste 30 de teatre din țară și străinătate.
Spectacolele din cadrul festivalului vor avea loc la Teatrul de Stat Constanţa, Teatrul Naţional de Operă şi Balet “Oleg Danovski”, Teatrul pentru Copii şi Tineret “Căluţul de Mare” dar şi în Piața Ovidiu.
Sursa foto: www.teatruldestatconstanta.ro
Festivalul Internaţional de Teatru ”Miturile Cetății” este o continuare a “Serilor de teatru antic” inițiate în anii ’70 de bine-cunoscutul regizor Silviu Purcărete.
Ediția de anul acesta are în program producții teatrale ale marilor regizori din România, spectacole pe texte clasice și contemporane, o parte din ele atacând, sub o formă sau alta, temele mitologice şi evoluţia lor de-a lungul timpului.
Biletele pentru evenimentele desfășurate la Teatrul de Stat Constanţa, Teatrul Naţional de Operă şi Balet “Oleg Danovski” și Teatrul pentru Copii şi Tineret “Căluţul de Mare” se pot achiziționa online, de pe platforma www.mystage.ro, dar și de la agenția de bilete a Teatrului de Stat Constanța.
Spectacolele din Piața Ovidiu, și recitalul de la Muzeul Național de Artă au intrarea liberă.
Programul festivalului ”Miturile Cetății” se găsește aici!
În această stagiune, Teatrul Cetății din Jula ține pentru a XIII-a oară Festivalul Shakespeare. Acest șir de spectacole din creațiile marelui scriitor englez a stârnit de la bun început multe discuții, dar odată cu trecerea anilor, publicul s-a obișnuit cu aceste spectacole. Ne-am întreba, de ce? Nu e suficient cap de afiș numele lui William Shakespeare? Ei, nu neapărat.
Fiindcă genericul de festival internațional cuprinde cele mai neobișnuite înscenări, interpretări, concepții regizorale, decoruri și costume. Deseori sunt puse în scenă spectacole de avangardă interpretate în fel și chip, în toate limbile. Un lucru e cert: majoritatea lor sunt realizări ieșite din comun, spectacole tari, interpretări magistrale, în concepții inedite, copleșitoare. Spectatorii puteau vedea de-a rândul anilor actori interptetând Hamlet sau Regele Lear în multe limbi, în interpretarea unor trupe teatrale de pe toate continentele, spectacole puse în scenă de regizori renumiți din toată lumea. De neuitat în acest șir nemaipomenit Regele Lear cu Mariana Mihuț în rolul titular și toate celelalte personaje interpretate tot numai de actrițele Naționalului din București. Memorabilă a rămas și înscenarea lui Silviu Purcărete cu Comedia erorilor.
Acum mă opresc asupra stagiunii actuale. Ea s-a deschis la nivelul așteptărilor cu Visul unei nopți de vară, în interpretarea unor minunați dansatori maghiari. Apoi am aplaudat unei trupe din Izrael, care a prelucrat conflictul personajelor din Regele Lear cu actori și marionete.
Iar miercuri, pe 12 iulie, publicul putea aplauda unui spectacol cu Regele Lear, tot ieșit din comun, în interpretarea extraordinară a trupei orădene de la Teatrul Regina Maria, sub îndrumarea lui Gavriil Pinte. Atât prelucrarea, cât și locul a fost inedit: nu a fost rostit mot-a-mot textul tragediei, ci spectatorul a primit mai degrabă un persiflaj. Chiar titlul ne-a avertizat de la bun început că vom vedea secvențe În inima nopții.
Spațiul de joc a fost o cale ferată, cu șine și traverse instalate într-o curte spațioasă, iar toată acțiunea s-a desfășurat pe această cale, fiind trase sau împinse în fel și chip niște platforme, vagonete, drezine. În această dinamică, actorii au realizat adevărate performanțe fizice, chiar acrobație. Textul redus la esențial a fost îmbelșugat cu elemente acustice sugestive: de la crâmpeie de muzică barocă la lovituri de ciocan și sunet de talăngi. lar scurgerea apei – scurgerea timpului – prin sita unor lighene, la sâsâitul interpreților. Jocul actorilor s-a desfășurat pe mai multe planuri, la coarde stridente, exagerate, așa cum a fost întregul spectacol. Dar în acest fel, spectatorul a trăit din plin ororile timpului, atmosfera amenințătoare a epocii. Iar ca într-un basm contemporan, s-a proiectat și viitorul, la fel de sumbru și crud. Ultimele momente au stârnit viziuni apocaliptice ale unui viitor destrămat, dezumanizat, ucigaș. Montajul magistral după Regele Lear de Shakespeare ne-a oferit un coșmar În inima nopții, stârnindu-ne, delectându-ne, trezindu-ne…
Într-o viziune sumbră, spectacolul ne-a sugerat ce îl așteaptă pe cel care se lasă ademenit de vorbe dulci, care-l izgonește pe cei care-l iubesc cu adevărat și care-i abandonează pe cei devotați.
În inima nopții – nici o rază senină, nici un gest de optimism. Doar Tom Nebunul – copiii și nebunii spun adevărul – ne-a călăuzit spre un răsărit incert.
Dacă e să măsurăm scara valorilor în jocul actorilor, cele două surori mai mari au excelat jucând pe toate registrele oferite de arta dramatică, într-o manieră caricaturistică stridentă, de-a dreptul dureroasă. Tom Nebunul a rostit adevărurile general valabile cu dicțiune manierată, cu înclinații spre tragicul grotesc. Toți actorii distribuiți în spectacol au realizat împreună un joc comun, exprimat cu putere nu numai prin cuvinte, ci mai ales prin gesturi și mișcări bine gândite, cu încărcătură simbolică. Chiar dacă nu toate ideile regizorale au fost deplin motivate sau neapărat necesare… Momente gratuite?…
A consemnat: Edda Illyés, colaborator Foaia românească
Foto: Gyulai Hírlap/Rusznyák Csaba şi Veronica Garami
2 spectacole ale Teatrului Naţional din Târgu-Mureş au fost selecţionate pentru a 24 a ediţie a Festivalului Naţional ce se desfăşoară în fiecare toamnă, în capitală
Compania Liviu Rebreanu va participa cu ‘În trafic’ – un spectacol de Alina Nelega, iar Compania Tompa Miklós a fost selecţionată cu producţia ‘Castingul dracului’, semnată Radu Afrim.
Şi Teatrul Naţional din Sibiu va fi prezent în FNT cu ‘Mozart Steps’, un spectacol coregrafic marca Gigi Căciuleanu şi cu ‘Oidip’, o producţie în regia lui Silviu Purcărete care semnează şi scenariul original.
Totodată, Teatrul Tomcsa Sándor Odorheiu-Secuiesc a fost selecţionat cu ‘Viaţa-i mai frumoasă după ce mori’ – un spectacol de Mihai Măniuţiu.
Pe de altă parte, Teatrul Naţional Craiova va avea cele mai multe prezenţe în FNT, eveniment care se va desfăşura în perioada 24 octombrie – 2 noiembrie.
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.