19 unități de încărcare a vehiculelor electrice este targe-tul celor două companii din domeniul energiei. Acestea urmează să fie amplasate pe o rută rutieră între Iași și Târgu Mureș. În acest moment, numărul stațiilor a ajuns deocamdată la cinci.
E.ON Energie România a anunţat, luni, că a pus în funcţiune, în Iaşi, în staţia MOL din cartierul Păcurari, cea de-a cincea staţie de încărcare rapidă a maşinilor electrice din cele 19 unităţi pe care şi-a propus să le instaleze în România în cadrul proiectului NEXT-E, susţinut din fonduri europene, prin intermediul programului Connecting Europe Facility (CEF). Staţia este parte a viitoarei reţele de unităţi care vor face legătura dintre Moldova şi Transilvania.
”Amplasată în perimetrul benzinăriei MOL din cartierul ieşean Păcurari, staţia are o putere maximă de 93 kW. Astfel, timpul mediu de încărcare a unei maşini electrice va fi de aproximativ 40 de minute pentru 80% din baterie”, se arată în comunicat.
Două staţii de încărcare au fost deja puse in funcţiune în judeţul Iaşi, în localităţile Târgu Frumos şi Cristeşti, care se adăugă celor deschise în Taşca (jud. Neamţ) şi Adjud (jud. Vrancea). Totodată, compania are în vedere finalizarea şi punerea în funcţiune, luna aceasta a altor staţii în localităţile Piatra Neamţ şi Roman (judeţul Neamţ), precum şi în localitatea Scheia (judeţul Suceava).
În fiecare loc va fi instalată câte o staţie de tip fast charge 2×50 kW (curent continuu) + 1×43 kW (curent alternativ). De asemenea, fiecare staţie va avea minimum 2 locuri de parcare, potrivit companiei.
”Până la sfârşitul anului viitor, E.ON îşi propune să implementeze proiectul pe ruta Iaşi – Gheorghieni – Tg. Mureş, care va deveni astfel o “autostradă electrică” de care vor putea beneficia toţi posesorii de autovehicule prietenoase cu mediul având asigurată infrastructura de încărcare pe întreg traseul. O altă “autostradă electrică”, care va lega municipiul Iaşi de Bucuresti, se află în plină dezvoltare”, se arată în comunicat.
Numărul stațiilor de încărcare este redus în România fapt care face dificilă parcurgerea unor rute turistice importante, precum București – Constanța.
Situația rutei turistice București – Constanța nu este unică. Stațiile de încărcare lipsesc și pe alte rute turistice sau drumuri naționale care leagă orașe importante. Acestea nu sunt de găsit între Hunedoara și Oradea, în vecinătatea munților Apuseni, între București și Craiova, Cluj Napoca – Câmpulung Moldovenesc, estul Moldovei, Oltenia (cu excepția Craiovei), Maramureș.
Grosul stațiilor de încărcare sunt concentrate în jurul marilor localități, parcă pentu a confirma încă odată ipoteza că în România mașinile electrice sunt destinate circulației în zonele urbane.
Numărul stațiilor din România este extrem de mic comparativ cu alte țări. Spre comparație, potrivit observatorului european pentru combustibili alternativi, Germania și Franța au câte 24.000-25.000 de puncte încărcare iar Olanda a depășit 35.000.
Deputații sunt gata să negocieze ținte obligatorii cu miniștrii UE pentru a atinge 35% eficiență energetică și 35% energie din surse regenerabile în consum, până în 2030.
Deputații sunt gata să negocieze ținte obligatorii cu miniștrii UE pentru a atinge 35% eficiență energetică și 35% energie din surse regenerabile în consum, până în 2030.
Parlamentul a confirmat propunerea comisiei parlamentare de a avea o țintă obligatorie de 35% de eficiență energetică în UE, un minimum de 35% din surse regenerabile în consumul brut final de energie și, respectiv, de 12% în transport, până în 2030.
Pentru a atinge aceste ținte generale, statele membre trebuie să își stabilească propriile ținte care să fie monitorizate și realizate conform unei alte propuneri legislative, votate separat, privind guvernanța uniunii energetice.
Rezoluția privind sursele regenerabile a fost aprobată cu 492 voturi la 88 și 107 abțineri. Eficiența energetică : țintă obligatorie de minimum 35%
În ceea ce privește eficiența energetică, Parlamentul a votat pentru o țintă obligatorie de minimum 35% și pentru ținte naționale indicative.
Acest target trebuie calculat pe baza consumului estimat de energie în 2030, conform modelului PRIMES (care simulează consumul de energie și sistemul de alimentare cu energie în UE).
Propunerea legislativă privind eficiența energetică a fost aprobată cu 485 voturi la 132 și 58 abțineri.
Energie regenerabilă: o țintă de 35%
În votul privind o altă propunere legislativă, adoptată cu 492 voturi la 88 și 107 abțineri, deputații au spus că 35% din consumul de energie în Europa în 2030 trebuie să fie din surse regenerabile. Trebuie fixate, de asemenea, ținte naționale de la care statele membre se pot abate cu maximum 10%, în anumite condiții.
Transport: mai mult combustibil bio avansat, eliminarea graduală a uleiului de palmier până în 2021
În 2030, fiecare stat membru va trebui să se asigure că 12% din energia consumată în transporturi vine din surse regenerabile. Contribuția așa numiților carburanți bio de “prima generație” (din alimente și plante alimentare) va trebui limitată la nivelul 2017 cu un maximum de 7% în transport. Deputații vor de asemenea să interzică utilizarea uleiului de palmier din 2021.
Partea combustibililor bio avansați (care au un impact mai mic asupra utilizării terenurilor decât cei din alimente), combustibili regenerabili pentru transport de origine non-biologică, combustibili bazați pe reziduuri și electricitatea din surse regenerabile trebuie să fie cel puțin 1,5% în 2021, crescând până la 10% în 2030.
Biomasa
Deputații vor ca schemele de sprijin pentru energia regenerabilă din biomasă să fie create astfel încât să evite utilizarea nesustenabilă a biomasei pentru producția de energie dacă există utilizări mai bune sau materiale, întrucât carbonul stocat în lemn ar putea fi eliberat în atmosferă prin ardere pentru încălzire. Pentru generarea de energie, prioritatea ar trebui acordată arderii reziduurilor și resturilor lemnoase.
Staţiile de încărcare
Până în 2022, 90% dintre stațiile de încărcare pe drumurile transeuropene trebuie să fie echipate cu puncte de reîncărcare pentru mașinile electrice, spun deputații.
Energia generată de consumatori și comunitățile energetice
Parlamentul dorește ca toți consumatorii care produc energie în spațiile lor și care ar urma să poată consuma această energie și să instaleze sisteme de stocare fără taxe, suprataxe sau contribuții.
Mandatul de negociere pentru deputați cere statelor membre să evalueze barierele existente pentru consumul energiei produse în spațiul consumatorului, să promoveze acest consum și să se asigure că toți consumatorii, mai ales gospodăriile, pot să se alăture unor comunități pentru energie regenerabilă fără să facă subiectul unor condiții și proceduri nejustificate.
Planuri naționale și rolul Comisiei
Pentru a atinge obiectivele uniunii energetice trebuie ca fiecare stat membru să notifice Comisia până la 1 ianuarie 2019 și apoi la fiecare zece ani despre planurile sale naționale privind energia și politica climatică. Primul plan trebuie să se refere la perioada 2021 – 2030, iar următoarele trebuie să acopere perioada de zece ani care urmează.
Comisia va evalua planurile naționale integrare și poate face recomandări sau lua măsuri de remediere dacă consideră că au fost făcute progrese insuficiente sau acțiunile luate nu sunt destule.
Propunerea de raport privind guvernanța uniunii energetice a fost aprobată cu 466 voturi la 139 și 38 abțineri.
Citate
Jose Blanco Lopez (S&D, ES), raportor pentru regenerabile a spus: “Comisia a fost prea timidă în propunerea sa. Dacă Europa vrea să își respecte angajamentele luate la Paris de a lupta împotriva schimbării climatice și a conduce tranziția energetică, trebuie să facem mai mult. Parlamentul a putut obține un consens larg pentru ținte semnificativ mai mari în 2030. Am reușit să întărim consumul propriu ca un drept, să aducem siguranță și certitudine pentru investitori, să creștem ambiția pentru decarbonizare în sectorul de transport, precum și în cel de încălzire. Decarbonizarea nu afectează creșterea economică. Dimpotrivă, aduce competitivitate, activitate economică și locuri de muncă.”
Miroslav Poche (S&D, CZ), raportor pentru eficiența energetică a spus: “Eficiența energetică este una din dimensiunile cheie ale strategiei UE pentru uniunea energetică. O politică ambițioasă în acest domeniu va contribui la atingerea obiectivelor climatice și energetice precum și la creșterea competitivității. Este și una dintre cele mai bune metode de combatere a sărăciei energetice în Europa.”
Michele Rivasi (Greens/EFA, FR), co-raportor pentru guvernanță, a spus : „Parlamentul European a luat o poziție istorică, conformă cu angajamentele UE privind politica climatică. Este pentru prima dată când legislația europeană a integrat o țintă de 35% pentru energiile regenerabile și o țintă de 35% pentru eficiența energetică până în 2030, o strategie privind metanul și obligații de luptă împotriva sărăciei energetice. Această politică va ajuta la dezvoltarea unei independențe energetice reale, va crea locuri de muncă și va asigura investițiile.
Alături de coerență, propunerea privind guvernanța va oferi o platformă pentru dialog între societatea civilă, autoritățile locale și guverne. Această transparență este necesară pentru a putea combate lobbyurile și oligopolurile energetice. Un interes este mai mare decât toate celelalte: viitorul planetei și al locuitorilor săi!”
Claude Turmes (Greens/EFA, LU), co-raportor pentru guvernanță a spus: “După acordul foarte slab luat de Consiliu în decembrie privind pachetul privind energia curată sunt mândru că Parlamentul a contribuit azi la refacerea credibilității UE privind politica climatică. O mai mare ambiție privind sursele regenerabile, eficiența energetică și un sistem puternic de guvernanță bazat pe un buget de carbon vor contribui la realizarea unei economii de zero carbon în 2050 și la atingerea obiectivelor din Acordul de la Paris. Parlamentul va arăta un front unit în negocierile cu Consiliul.”
Ce urmează
Negocierile cu Consiliul pot începe imediat, întrucât acesta și-a adoptat documentele de poziție privind eficiența energetică la 26 iunie și energiile regenerabile și guvernanța uniunii energetice la 18 decembrie.
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.