Papa în Duminica Floriilor: „Avem nevoie de curajul de a tăcea fără resentimente”
Publicat de Camelia Teodosiu,
15 aprilie 2019, 13:24 / actualizat: 16 aprilie 2019, 8:13
”În momentele întunecoase și de mare necaz, trebuie să tăcem, să avem curajul să rămânem în tăcere, atâta timp cât este o tăcere blândă și nu una plină de resentimente”, a explicat Papa Francisc în omilia pe care a rostit-o în Duminica Floriilor.
„Blândețea tăcerii – subliniează Pontiful – ne va face să părem şi mai slabi, şi mai umiliți, iar atunci demonul, prinzând curaj, se va descoperi. Va trebui să rămânem în tăcere ‘păstrându-ne poziţia’, dar cu aceeaşi atitudine cu cea a lui Isus. El știe că războiul este între Dumnezeu și Prințul acestei lumi și că nu trebuie să punem mâna pe sabie, ci să rămânem calmi și fermi în credință. Aceasta este ora lui Dumnezeu. Iar în ora în care Dumnezeu coboară în luptă, trebuie să-l lăsăm să facă ce ştie el că e bine”.
„Isus ne arată cum să facem față momentelor grele și ispitelor cele mai insidioase, păstrând în inimile noastre o pace care nu este detașare, nu este impasibilitate sau aroganţă, ci este abandonarea încrezătoare în mâinile Tatălui și a voinţei sale de mântuire, de viață, de milă”.
„Chiar și astăzi, când a intrat în Ierusalim, el ne-a arătat calea. Pentru că maleficul, prințul acestei lumi avea o carte de jucat: cartea triumfalismului, iar Domnul i-a răspuns rămânând fidel căii lui, calea umilinței”, a continuat el.
Potrivit Papei, „o formă subtilă de triumfalism este mondenitatea spirituală, care este cel mai mare pericol, cea mai perfidă ispită care amenință Biserica. Isus a distrus triumfalismul prin patimile sale”.
„În contextul acestei duminici am vrut să vă ofer tuturor celor adunați în Piața San Pietro o cunună specială a Rozariului”, a spus Papa Francisc, după rugăciunea Angelus, la sfârșitul Liturghiei.
„Aceste cunune de lemn de măslin” – a explicat el – „au fost făcute în Țara Sfântă special pentru Întâlnirea Mondială a Tineretului din Panama, în ianuarie anul trecut și pentru ziua de astăzi. Reînnoiesc, prin urmare, apelul meu către tineri și pentru toată lumea de a recita Rozariul pentru pace, în special pentru pacea din Țara Sfântă și din Orientul Mijlociu”, a conchis Suveranul Pontif.
In Talmudul Babilonian scrie că la început când Dumnezeu a creat lumea și a despărțit lumina de întuneric, în acea lumină a primelor clipe lumea putea fi văzută de la un capăt la altul.
Tot o astfel de lumină împrăștie cu generozitate și expoziția tinerei artiste din Israel deschisă la Muzeul Național al Satului ”Dimitrie Gusti” deschisă la sfarșitul săptămânii trecute și care poartă un titlu sugestiv–”Credință stăruitoare:Ortodoxismul în Țara Sfântă”.
Poate mulți s-ar întreba de ce o artistă atât de tânără abordează un astfel de subiect atât de profund și reușește să prindă aspecte pe care doar marii maeștrii ai picturii au reușit să le imortalizeze în picturile lor. Răspunsul este unul simplu: născut în Țara Sfântă, leagănul religiilor monoteiste, creștinismul a menținut o prezență constantă în regiune încă din primele sale zile. Douăzeci de veacuri mai târziu bisericile și mânăstirile ce țin de toate denominațiunile creștine sunt încă parte a peisajului, al piscurilor, dealurilor ori al zonelor deșertice izolate. Biserica Ortodoxă este o parte importantă a acestei prezențe în pământurile sacre, unde a luat naștere creștinismul, iar instituțiile, maicile, călugării sunt parte a peisajului contemporan al Țării Sfinte. Credința de neclintit si ritualurile sacre tradiționale perpetuează de secole tradiția ortodoxiei.
Dafna Tal a fost fascinată de această prezență și atrasă de ideea unui proiect de documentare în profunzime, proiect care s-a desfășurat pe perioada a trei ani. Într-o serie de fotografii excepționale, ea a captat cu o claritate incredibila atât chipurile membrilor comunităților ortodoxe, cât și spiritul acestor locuri izolate și greu accesibile publicului larg printr-o înțelegere profundă a esenței ortodoxiei.
Prin acest proces, dar și datorită personalității ei deschise și sincere, artista a obținut încrederea Patriarhiei Ortodoxe și, drept rezultat, a primit o acceptare unică între comunități, biserici, mânăstiri, fapt ce i-a dat șansa de a pătrunde în lumea sacră și secretă a acestora, nu doar vizual, ci și emoțional, artista având o înțelegere profundă a acestei lumi. Rezultatul a fost concretizat în imagini de o claritate și de o frumusețe extraordinare. Această cooperare a oamenilor fotografiați a fost susținută și de comprehensiunea acestor comunități speciale, de obicei închise.
Maestră a luminii și a compoziției, Dafna Tal reușește să capteze prin fotografiile ei chintesența unei tradiții neschimbate de două mii de ani. Putem vedea astfel în expoziție portrete, peisaje, imagini de grup, toate redând profunzimea credinței acestor comunități ortodoxe. Însă ceea ce este extraordinar la fotografiile Dafnei Tal este modul cum a surprins lumina – de la acea a lumânărilor ce ard în locașurile sfinte și âană la cea a lunii sau soarelui ce apune sau răsare deasupra acestor locașe. Lumina devine în aceste fotografii un personaj, o adevărată călăuză ce ne deschide poarta acestei lumi. La deschiderea expoziției artista a mărturisit că majoritatea fotografiilor au fost făcute noaptea. Astfel, documentul fotografic al Dafnei Tal deschide o poartă pentru omul contemporan spre această lume a ortodoxiei. Deschizând o fereastră către această lume ermetică fotografiile tinerei artiste israeliene aduc si un omagiu puterii credinței ortodoxismului în locul din care acesta a pornit, Ierusalimul, Țara Sfântă.
Însă până a ajunge aici Dafna Tal, deși aflată la o vârstă tânără, a avut un parcurs spectaculos. În primul rând înainte de a deveni fotograf Dafna a studiat teatru, pictura si sculptura. Cariera sa profesionala de fotograf a început după încheierea studiilor la School of The International Center of Photography din New York in 2006. După absolvire Dafna a participat la un seminar evreo-arab de un an pentru fotografie și literatură de la Nagar School of Art in 2008 . Ulterior, a obținut Diploma Europeană în Managementul Proiectelor Culturale de la Asociația Marcel Hicter din Finlanda cu workshop-uri in Finlanda, Grecia si Cipru.
Proiectul ”Credință stăruitoare Ortodoxismul în Țara Sfântă” s-a desfășurat între anii 2013-2015 ca o strânsă colaborare dintre artistă și bisericile ortodoxe din Israel. Aceste serii de fotografii, alături de imagini si proiecții video adiționale au fost expuse în diverse muzee și galerii din Europa. Expoziția poate fi văzută la Muzeul Național al Satului ”Dimitrie Gusti” până pe 13 august.
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.