Fonduri UE pentru infrastructura rutieră din România
Publicat de Monica Slavici, 21 ianuarie 2015, 09:33
Comisia Europeană a decis să acopere costurile de construcţie a tronsonului Cernavodă- Constanţa din Autostrada Soarelui. Au fost alocaţi bani din Fondul de Coeziune pentru 85% din costurile acestui tronson, aflat în exploatare din noiembrie 2012. Cu detalii, Dana Sterghiuli de la Radio Constanţa, în rubrica Local-Regional-European, EuranetPlus.
Construcția tronsonului de autostradă Cernavodă- Constanța va fi achitată din fonduri europene. Prin această decizie, semnată de Comisarul pentru Politică Regională Corina Crețu, România beneficiază de 305,7 milioane euro din Fondul de Coeziune. Suma acoperă 85% din costurile pentru construcţia a 51,3 kilometri de autostradă, dați în folosință deja în 2012.
Acesta este un foarte bun exemplu despre măsurile care pot fi luate de către autoritățile române pentru a accelera absorbția programelor din perioada 2007-2013, a declarat comisarul european Corina Crețu:
”Am arătat că noi, în Comisia Europeană, înţelegem importanţa politicii regionale pentru România, pentru regiunea noastră, fiind principala sursă pentru investiţiile publice din România. De aceea, am şi creat un grup de lucru pentru a ajuta statelele membre cu o rată de absorbţie scăzută şi vom face tot ce putem în termeni de asistenţă tehnică, vom vizita aceste state membre, suntem într-un dialog permanent cu aceste state membre pentru a utiliza la maximum cele unsprezece luni care au rămas până în decembrie 2015, când este ultima lună în care se pot accesa bani pentru perioada bugetară 2007-2013.
De asemenea, suntem foarte interesaţi să avem un start foarte bun, proiecte bune, viabile, care să creeze locuri de muncă pentru noua perioada de programare 2014-2020. Intenţionăm împreună cu predecesorul meu, domnul comisar Hann, dar care acum este responsabil cu politica de vecinătate, să facem o vizită comună în România şi Republica Moldova, tocmai pentru a arăta că sigur toate ţările candidate dorim să le considerăm aproape şi să aibă aceste sentiment de apartenenţă la marea familie politică europeană.”
Pentru a construi Autostrada Soarelui, statul român a contractat în 2005 un împrumut de la Banca Europeană de Investiții, iar pe 2 septembrie 2014, România a cerut Comisiei Europene să finanțeze retroactiv construirea acestui tronson. Printre beneficiile finanţării, diminuarea cu 30% a accidentelor grave de circulație între Constanța și Cernavodă și scăderea timpului de călătorie pe relaţia București- Constanța, de la 2h30min la 1h51min.
Banii sunt alocaţi prin Fondul de Coeziune al Uniunii Europene, destinat statelor membre al căror venit naţional brut pe cap de locuitor este mai mic de 90% din media Uniunii. Printre priorităţile acestui fond se află dezvoltarea reţelei transeuropene de transport, din care face parte și Autostrada Soarelui.