În Ungaria s-a redus TVA-ul pentru serviciile de internet, de la 18 la 5 procente. Reprezentanţii guvernului de la Budapesta afirmă că Ungaria are astfel cea mai redusă Taxă pe Valoarea Adaugată la serviciile de internet din Europa.
Prin noua reducere a taxei, companiile şi cetăţenii vor economisi în total, aproximativ 23 de miliarde de forinţi, adică în jur de 74 de milioane de euro.
Guvernul a amanat pana la 1 iulie plata contributiilor, a TVA si a impozitului pe profit in contul unic de la Trezorerie.
Executivul a adoptat o ordonanta de urgenta in acest sens
Astfel, pana la 1 iulie 2018, vor putea fi utilizate cele doua conturi unice valabile pana la 31 decembrie 2017.
Guvernul arata ca „masura are scopul sa protejeze contribuabilii de buna-credinta, care vor evita astfel riscul depunerii de cereri pentru corectarea erorilor din documentele de plata sau de calculare a obligatiilor fiscale in cazul nevalabilitatii platii.
O abatere de ordinul a 28,27% au prezentat veniturile din încasările de TVA în Grecia în 2015, ducând la o pierdere de 5 miliarde de euro, conform unui raport publicat în acest sens de Comisia Europeană cu privire la capacitatea statelor-membre UE de a-şi îndeplini obiectivele.
Grecia prezintă cea de-a treia proastă performanţă, după România (37,18%) şi Slovacia (29,39%). În total, pierderile de venit în UE din încasarea TVA-ului ajung la 152 de miliarde de euro.
În dificilul an 2015, Grecia a majorat diversele cote de TVA cu scopul consolidării veniturilor. Însă veniturile reale au crescut cu numai 200 de milioane de euro, iar prăpastia TVA a crescut de la 25 la 28%.
În cursul aceluiaşi an, cele mai mici deficite au fost observate în Spania (3,5%) şi Croaţia (3,9%), în timp ce cea mai mare îmbunătăţire a diferenţei dintre ţinta stabilită şi încasări au înregistrat Malta, România şi Spania.
Potrivit comunicatului Comisiei Europene, din această situaţie rezultă că există o nevoie serioasă de reformă astfel încât statele-membre să poată folosi în totalitate veniturile din TVA pentru bugetele lor. Raportul a fost publicat în vederea propunerilor pe care Comisia Europeană le va face în luna octombrie, cu privire la reformarea radicală a sistemului TVA.
Un pachet de simplificări pentru firme, un fond de investiții, sprijin pentru inovații – sunt elemente ale Strategiei în favoarea unei Dezvoltări Responsabile, pe care autoritățile de la București vor să le folosească.
Pawel Borys, președintele Fondului de Dezvoltare Polonez, a intrat joia trecută în componența colectivului special de consiliere pentru problemele politicii economice de pe lângă guvernul român. El își va folosi experiența în domeniul creării fondului de investiție după modelul PFR (Fondul Polonez de Dezvoltare).
Aceasta nu este singura rezolvare de care se interesează România. „Dacă comparăm economia română cu cea poloneză, constatăm că ea are probleme asemănătoare, cu toate că această țară a pornit de la un nivel mult inferior nouă” – explică președintele Pawel Borys. România, la fel ca noi, este unul din membrii cei mai puțini bogați ai UE, din țară au emigrat 3 milioane de persoane (din Polonia circa 2 milioane), principala forță competitivă a României o constituie costurile mici ale muncii, iar nivelul inovației este redus (din acest punct de vedere România ocupă ultima poziție în UE). În plus, sectorul bancar în proporție de 90% aparține investitorilor străini. O problemă uriașă este de asemenea sistemul fiscal puțin ermetic. Din analiza recentă a Comisiei Europene reiese că în România gaura (golul) TVA este cea mai mare din toată UE. „În Strategia în favoarea unei Dezvoltări Responsabile au fost diagnosticate câteva capcane de dezvoltare, pe care Polonia trebuie să le evite, dacă dorim să nu mai fim o economie periferică. Este interesant faptul că ele seamănă perfect cu economia românească, care și ea vrea să treacă la o etapă superioară de dezvoltare” – spune Borys. Autoritățile de la București au decis deci să beneficieze de planul lui Morawiecki (vicepremier, ministru de finanțe și al economiei, n.tr.) și să implementeze unele mecanisme la ei. Este vorba în primul rând de acele elemente ale planului, ca îmbunătățirea mediului de afaceri (în acest pachet sunt 100 de schimbări pentru firme), dezvoltarea inovației (România va demara un program de finanțare startup asemănător cu cel polonez) și crearea fondului de dezvoltare amintit mai înainte.
Recent, a fost în România și președintele băncii PKO BP, Zbigniew Jagiello, în contextul discuției tot mai aprinse în această țară despre necesitatea „domesticirii” băncilor (poate avea sensul de reromânizare). „Românii s-au consultat cu președintele băncii poloneze pe tema experiențelor poloneze în edificarea unui sector bancar puternic” – menționează Borys. Activitatea colectivului de consiliere (în componența căruia intră Borys) pentru guvernul României vor continua în următoarele luni. De strângerea colaborării polono-române este interesată și Polonia. Autoritățile poloneze au o dispută la forumul UE în problema propunerii franceze privind lucrătorii detașați, propunere defavorabilă Poloniei. În opinia vicepremierului Mateusz Morawiecki, această propunere înseamnă violarea libertății comunitare a circulației serviciilor și muncii. Pentru a o bloca avem nevoie de aliați, mai ales printre statele Europei Centrale și de Est. „După întâlniri au apărut asigurările autorităților României că vor sprijini poziția Poloniei în această problemă” – menționează Borys.
Diferenţa dintre ceea ce Belgia aşteaptă de la TVA şi ceea ce încasează efectiv s-a adâncit
Comisia Europeană se referă la „gaura” din TVA ca fiind diferenţa între ceea ce un stat aşteaptă să încaseze de pe urma TVA-ului şi ceea ce percepe efectiv. Potrivit cifrelor publicate astăzi, în Belgia, gaura a fost, în 2015, de 3,3 miliarde de euro, adică 11% din încasările aşteptate – ceea ce înseamnă un punct procentual în plus faţă de anul precedent.
Belgia este unul din cele şapte state membre a căror situaţie se degradează pe acest subiect. Dar Bruxelles-ul rămâne în media europeană. „Gaura” este considerabilă în ţări ca România (37%) sau Grecia (28%) şi foarte slabă în Spania (3,5%), de exemplu. În total, statele membre UE au pierdut 152 de miliarde de euro din veniturile TVA, indică cifrele Comisiei.
Fraudă transfrontalieră03
Comisarul pentru afaceri economice, Pierre Moscovici, trebuie să prezinte luna viitoare noi reguli privind TVA transfrontalieră. „Reformele noastre vor contribui la reducerea fraudării TVA transfrontaliere cu 80%”, indică acesta.
Potrivit executivului european, frauda transfrontalieră adânceşte cu 50 miliarde de euro pe an gaura din bugetul TVA. Reforma anunţată ar urma să contribuie la lupta împotriva finanţării crimei organizate şi să ajute la dezvoltarea pieţei digitale unice, potrivit aceleiaşi surse.
Luni, 2 octombrie, Direcţia de Finanţe Cluj va organiza o întâlnire pentru contribuabilii interesaţi de Plata defalcată a TVA.
Întâlnirea va avea loc la sediul din Cluj Napoca, Piaţa Avram Iancu, nr. 19.
Contribuabilii interesaţi se pot programa pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, selectând Categoria „Asistenţă în domeniul fiscal”, Subcategoria „Întâlniri cu contribuabilii”.
DIICOT: Percheziții într-un dosar de evaziune cu un prejudiciu de 9 milioane de lei; este vizat și reprezentantul Lukoil România
Publicat de adinaiftime,
17 septembrie 2017, 11:00
Procurorii Serviciului Teritorial Bacău al DIICOT au făcut percheziții în București și în șase județe, într-un dosar de evaziune fiscală cu un prejudiciu de peste 9 milioane de lei, în care este vizat și reprezentantul legal al SC Lukoil România SRL.
„În fapt s-a reținut că în perioada 2009 — 2010, inculpații Matei Eugen, Gherghel Amalia, Ceban Sergiu, Tirla Călin, Izvernari Dănuț Nelu, Negru Dumitru Florin, Mazâlu Petru, Mara Bogdan Marius, Novăcescu Gheorghe Tony, Vasile Angelica, Șinca Valentin, Gorea Florentin și Slevoacă Cristina s-au constituit în patru grupuri infracționale organizate, în scopul săvârșirii infracțiunii de evaziune fiscală în formă continuată, prin crearea unui circuit fictiv de achiziție și livrare de bitum rutier cu proveniență Vaza LTD Bulgaria și Lukoil Neftochim Bourgas AD Bulgaria, în sensul interpunerii scriptice a unor societăți comerciale care s-au sustras în această modalitate de la plata TVA-ului aferent și a impozitului pe profit”, se arată într-un comunicat al DIICOT transmis, vineri, AGERPRES.
Conform aceleiași surse, membrii grupului au fost sprijiniți în activitatea infracțională de către SC Lukoil România SRL, prin reprezentantul legal, în sensul că a interpus pe circuitul de livrare a mărfii o societate comercială din Marea Britanie.
Din primele estimări, prejudiciul cauzat în dauna bugetului statului este în valoare de 9.139.242 de lei, reprezentând TVA de plată și impozit pe profit.
Procurorii DIICOT Bacău, împreună cu ofițeri de poliție judiciară din cadrul brigăzilor de combatere a criminalității organizate din București, Bacău,Timișoara, Suceava, Iași, Ploiești și Pitești, au efectuat în acest dosar 23 de percheziții domiciliare.
În urma descinderilor a fost dispusă reținerea pentru o perioadă de 24 de ore a inculpaților Eugen Matei, Amalia Gherghel, Sergiu Ceban, Călin Tirla și Dănuț Nelu Izvernari, pentru săvârșirea infracțiunilor de constituire a unui grup infracțional organizat, evaziune fiscală și complicitate la evaziune fiscală. Cei cinci au fost ulterior arestați preventiv, în cazul altor opt inculpați fiind dispusă măsura controlului judiciar.
Guvernul vrea să creeze rapid un Centru Naţional de Informaţii Financiar Fiscale, care să interconecteze toate bazele de date legate de fiscalitate.
Un prim pas urmează să fie făcut la şedinţa de guvern de săptămâna viitoare, a explicat vineri seara şeful ANAF, Bogdan Stan după o întâlnire de câteva ore cu premierul Mihai Tudose.
Întâlnirea de la Guvern, la care au mai participat ministrul de finanţe, Ionuţ Mişa şi directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Marcel Opriş a avut loc pe fondul reducerii încasărilor la buget mai ales din TVA. Crearea Centrului Naţional de Informaţii Financiar Fiscale ar fi una dintre măsurile importante menite să reducă evaziunea şi să crească nivelul de colectare a taxelor şi impozitelor, iar la şedinţa guvernului de joi Ministerul de Finanţe şi ANAF, alături de STS, vor prezenta un memorandum privind crearea acestui sistem de date informatice unice, a anunţat aseară şeful Fiscului.
Sistemul informatic ar urma să-i ajute pe inspectorii fiscali să urmărească mai bine activitatea firmelor şi vine şi în contextul în care toate bazele de date fiscale din Uniunea Europeană ar urma să fie conectate pentru a împiedica marile companii să-şi transfere profitul în state cu o impozitare mai permisivă.
Una dintre ultimele decizii ale Guverrnului Grindeanu a fost adoptarea unei ordonanţe de urgenţă care transpune această directivă europeană în legislaţia naţională. La conferinţa de presă de vineri seara, şeful ANAF a recunoscut că încasările la buget sunt de doar 98,64% din ceea ce prognozase Ministerul de Finanţe, cu o scădere pe partea de accize şi cea a impozitului pe profit, însă pentru aceste nerealizări nu ar fi numai Fiscul de vină:
Bogdan Stan: I-am explicat d-lui prim-ministru că această scădere din impozitul pe profit provine în special din schimbarea cadrului legislativ referitor la mărirea plafonului al micro-întreprinderilor, s-a trecut de la 100.000 la 500.000 de euro şi acest lucru ne-a adus un deficit în încasarea impozitului pe profit, în jur de 1 miliard 300 de milioane de lei.
Şeful ANAF a mai declarat că nu i-a cerut nimeni demisia. De altfel el a menţionat că faţă de primele luni din 2016 încasările au fost cu 4 miliard de lei mai mari.
Pentru a stimula comerţul electronic, Comisia Europeană a prezentat noi măsuri pentru consumatori şi companii. Astfel, problemele care îi împiedică pe cumpărători să se bucure pe deplin de cumpărarea și vânzarea produselor și serviciilor on-line ar putea fi înlăturate. Există concluzia că prea mulți oameni din Europa ezită să cumpere pe internet, deoarece ei nu își cunosc drepturile sau cred că sunt greu de aplicat.
Comisarul pentru piața internă, antreprenoriat și IMM-uri, Elżbieta Bieńkowska: “Am constatat că lucrurile nu funcţionează aşa de simplu, cum credeam noi, iar consumatorii şi firmele nu au beneficiile pe care trebuie să le aibă. Iată un exemplu foarte simplu: nimeni dintre noi nu ar accepta să arate o carte de identitate când intră într-un magazin, ceea ce n-ar trebui făcut nici într-un magazine online, pentru că ceea ce nu e acceptabil în lumea reală nu ar trebui să se întâmple în lumea internetului. Discriminarea clienților pe baza naţionalităţii sau a locului în care se află nu ar trebui să existe pe o piaţă europeană unică. Aşa că legislaţia va aduce mai multă certitudine juridică şi va face mai uşor de detectat abuzurile”.
Nu este vorba despre stabilirea prețurilor, ci de a face tarife transparente şi de a îmbunătăti supravegherea comerțului on line, a mai spus comisarul european Elżbieta Bieńkowska.
“Reglementările propuse identifică situaţii foarte concrete care interzic discriminarea pe motive de naţionalitate, reşedinţă sau locul în care te afli. Vorbim aici de situaţii în care accesul online este blocat automat. Apoi sunt situatii privind discriminarea serviciilor de plată. Pentru toti cei care sunt consumatori europeni condiţiile trebuie să fie la fel. În ceea ce priveşte livrările de colete transfrontaliere am observat că sunt diferenţe uriaşe între tarifele naţionale şi cele transfrontaliere. Diferenţa medie este de la 3 până la 5 ori. Este un lucru inacceptabil şi, în acelaşi timp, o barieră foarte mare în calea comerţului, în special pentru firmele mici.”
Comisia propune o legislație care să se asigure că acei consumatori care doresc să cumpere produse și servicii online într-o altă țară din Europa, nu sunt discriminate în ceea ce privește accesul la prețuri sau condițiile de plată, cu excepția cazului în acest lucru este justificat în mod obiectiv din motive cum ar fi TVA.
În paralel cu adoptarea pachetului privind comerțul online, Comisia a prezentat actualizat normele UE în domeniul audiovizualului și modul de abordare a platformelor on-line.
Inițiativă a Comisiei Europene pentru reglementarea TVA
Publicat de Andrei Cretoiu,
12 aprilie 2016, 10:30 / actualizat: 13 aprilie 2016, 8:50
Comisia Europeană a prezentat un plan de creare a unui sistem de taxare mai simplu și mai puțin vulnerabil la fraudă.
Taxa pe Valoarea Adăugată (TVA) reprezintă o sursă importantă de venituri fiscale pentru statele membre, însă, există o mare diferenţă mare între veniturile preconizate şi veniturile încasate. Tocmai de aceea, iniţiativa Comisiei Europene are în vedere recuperarea acestor bani pentru a putea fi investiți apoi în creșterea economică și în crearea de noi locuri de muncă.
Pierre Moscovici, comisarul pentru afaceri, impozitare și vamă: „În sistemul actual, sarcina administrativă pentru o tranzacție intracomunitară este cu 11% mai mare decât pentru tranzacția internă. Acum, în contextul unei piețe integrate moderne, această situaţie nu are sens. Dorim să punem capăt acestor costuri, dorim să propunem un sistem unic și simplificat pentru întreprinderi. Practic, statele membre ar face toate declarațiile în materie de TVA către autoritatea națională de impozitare și le-ar transmite apoi sau ar rambursa TVA-ul în alte state membre, economisind astfel timp și bani, e vorba de aproximativ 1 miliard de euro.”
Planul de acțiune stabilește calea de urmat pentru modernizarea normelor în materie de TVA, respectiv: principiile- cheie pentru un sistem european unic privind Taxa pe Valoarea Adăugată, măsuri pentru combaterea fraudei fiscale şi o simplificare a normelor TVA pentru comerțul electronic.
Pierre Moscovici, comisarul pentru afaceri, impozitare și vamă: “Comisia Europeană a făcut pași importanţi spre creșterea transparenței fiscale. Lucrăm pe trei paliere: în primul rând prin creșterea transparenței fiscale în cadrul UE, între statele membre, cu schimbul automat de informații referitoare la hotărârile fiscale. Apoi între întreprinderi și administrațiile naționale incluse în pachetul nostru din ianuarie și, săptămâna viitoare, prin raportările de ţară.”
În temeiul noilor norme, tranzacțiile transfrontaliere ar continua să fie impozitate la cotele stabilite de statele membre, iar încasarea impozitelor s-ar face într-un sistem mai puțin vulnerabil la fraudă. În același timp, ar urma să fie implementat un portal web la nivelul UE, care să ajute întreprinderile să încaseze mai simplu Taxa pe Valoare Adăugată, iar statele membre să colecteze, la rândul lor, mai eficient veniturile.
De asemenea, Comisia Europeană vrea să acorde mai multă autonomie statelor membre pentru a-și alege propria politică privind cotele TVA şi să revizuiască periodic lista de bunuri și servicii care pot beneficia de cote reduse.
În Monitorul Oficial s-a publicat noul Cod Fiscal, care prevede printre altele, reducerea cotei generale de TVA de la 24% la 20% începând de anul viitor.
Totodată, se va aplica o cotă specială de 5% pentru cărţi, manuale, ziare, reviste, competiţii sportive sau evenimente culturale.
Codul Fiscal prevede și o serie de majorări de taxe, precum impozitul pe locuinţele deţinute de persoane fizice, dar folosite în scop comercial.
La impozitarea clădirilor intervin modificări importante. În primul rând, procentele de impozitare pentru clădirile rezidenţiale sunt cuprinse între 0,08% şi 0,2%, valoarea aplicabilă într-un an fiind stabilită de consiliul local.
În plus, se vor impozita diferenţiat locuinţele în funcţie de scopul în care sunt folosite. Pentru locuinţele folosite în scop comercial (sediu de firmă, locul în care îşi desfăşoară activitatea o persoană fizica ce practică o activitate independentă sau este sediul declarat pentru un PFA), impozitele stabilite de primărie sunt cuprinse între 0,2% şi 1,3%.
Actul normativ stipulează şi eliminarea taxei pe construcţiile speciale şi a supra-accizei la carburanţi, însă nu din 2016, ci din 2017. Şi reducerea impozitului pe dividende de la 16% la 5% s-a amânat pentru 1 ianuarie 2017, în varianta iniţială termenul fiind 1 ianuarie 2016. Însă, impozitul nu se aplică pentru dividendele plătite de o firmă alteia, dacă cea din urmă deţine la prima mai mult de 10% din capitalul social pe o perioadă mai mare de 1 an.
În cazul microîntreprinderilor, impozitul pe venit va fi de 3%, iar pentru o firmă nou înfiinţată, cu cel puţin un angajat, cota de impozit va fi de 1% pentru primele 24 de luni de activitate, dacă asociaţii sau acţionarii nu au mai deţinut titluri financiare la alte persoane juridice.
Impozitul pe profit rămâne la 16%. În cazul firmelor care desfăşoară activităţi din domeniul barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor sau cazinourilor, impozitul va fi de 16%, dar nu mai puţin de 5% din totalul veniturilor realizate.
Reducerea contribuţiilor sociale a fost eliminată din Codul Fiscal, deşi iniţial erau prevăzute scăderi atât la angajat, cât şi la angajator, mai întâi din 2017, apoi din 2018.
Pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, la care impozitul pe venit se reţine prin stopaj la sursă, cota de cheltuieli forfetare creşte de la 20% la 40%. Aceste venituri scapă şi de plata contribuţiei de asigurări de sănătate, în 2016, dacă persoana respectivă realizează şi alte venituri supuse deja contribuţiei la sănătate, cum ar fi veniturile din salarii.
Nici pentru veniturile din dividende nu se datorează asigurări de sănătate, în 2016, dacă cel care le primeşte realizează alte venituri supuse contribuţiilor sociale.
Acestea au convenit asupra reducerii TVA la 20% de la 1 ianuarie 2016 şi la 19% din 2017, eliminarea taxei de stâlp de anul viitor, dar şi asupra eliminării supra-accizei la carburant din 2017.
Negocierile continuă pe celelalte măsuri.
Codul fiscal a fost trimis de preşedintele Klaus Iohannis la Parlament pentru reexaminare, iar acest lucru ar urma să se întâmple săptămâna viitoare într-o sesiune extraordinară a Legislativului.
Deputaţii şi senatorii vor stabili atunci dacă resping sau nu punctele de vedere ale şefului statului.
Noua formă a Codului Fiscal, adoptată de Parlament, va fi trimisă apoi preşedintelui. Klaus Iohannis va fi obligat de lege să-l promulge.
Documentul a fost aprobat, initial, de Parlament, in iunie.
Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscală a anunţat că a colectat luna trecută venituri bugetare de aproximativ 20 de miliarde de lei, cu 7,2% mai mari decât în aceeaşi lună din 2014.
În primele şapte luni din 2015, ANAF a colectat cu 9 miliarde lei mai mult decât în aceeaşi perioadă a anului trecut şi cu 5 miliarde lei peste programul de încasări prevăzut în legea bugetară.
Veniturile din Taxa pe Valoarea Adăugată au urcat cu un procent, la 4,7 miliarde de lei, în contextul unei cote reduse de TVA la alimente, de la 24 la 9%.
ANAF precizează că aceste rezultate au fost înregistrate în pofida efectului de contracţie a veniturilor din cauza unor măsuri fiscale cu impact negativ în volumul colectării, cum ar fi scăderea CAS cu 5 puncte procentuale, neimpozitarea profitului reinvestit, diminuarea taxei pe stâlp ori scăderea cotei de TVA la produsele alimentare.
Reprezentantii executivului comunitar s-au aflat luna trecuta in tara noastra pentru a analiza stadiul programului de ajustare economica aferent acordului preventiv semnat de Romania cu institutiile financiare internationale in 2013.
La finalul misiunii expertii europeni au semnalat faptul ca Romania a facut pasi importanti in anumite zone iar situatia macroeconomica este consolidata insa progresul general in implementarea masurilor agreate de comun acord, in special in ceea ce priveste politica fiscala, nu a fost suficient.
Comisarul european responsabil pentru zona euro si dialogul social, Valdis Dombrovskis s-a aratat ingrijorat de eventualitatea cresterii rapide a deficitului bugetar in 2016 ca urmare a reducerii TVA cu 5 procente.
Estimam ca anul viitor deficitul Romaniei ar putea ajunge la 3 la suta din Pib ceea ce nu reprezinta un semnal linistitor, a mai spus Dombrovskis care a recomandat autoritatilor de la Bucuresti sa foloseasca eficient timpul ramas pana in septembrie cand expira programul privind balanta de plati.
“Am discutat despre situatia din Romania, in ceea ce priveste programul balantei de plati si este regretabil ca inca o data, revizuirea programului nu poate fi incheiata. Este foarte impoprtant ca Romania sa continue implementarea reformelor necesare iar Comisia europeana este gata sa ajute autoritatile romane in acest sens.”
Deşi politica fiscală este unul din atributele de suveranitate ale statelor, Comisia Europeană consideră că „propunerea unilaterală“ de reducere a TVA induce temeri şi a recomandat prudenţă.
„Comisia Europeană urmăreşte îndeaproape cele mai noi evoluţii privind propunerea Guvernului României de reducere a TVA la 19% de la 24%”, a declarat Annika Breidthardt, purtătorul de cuvânt al Executivului Uniunii Europene pe problematica locurilor de muncă, creşterii economice şi investiţiilor.
„Recentele misiuni tehnice au constatat progrese în politicile economice ale României, inclusiv în privinţa finanţelor publice. Cu toate acestea, noua propunere unilaterală de reducere a TVA poate avea un impact negativ asupra situaţiei fiscale a României. Succesul elementelor centrale ale sistemului trebuie menţinut, iar noi am recomanda precauţie, am recomanda o evaluare asupra efectelor înainte de luarea unei decizii de acest fel.” Annika Breidthardt
Cu reduceri fiscale de acest nivel, România nu se va putea menţine în ţintele de deficit şi va atinge anul viitor un deficit bugetar de 3,5% din PIB, au precizat oficiali ai Comisiei.
Executivul comunitar a cerut României, în luna mai, în recomandările de ţară, încadrarea în 2016 într-un deficit structural de 1% din PIB şi tocmai de aceea solicită prudenţă în abordarea aspectelor fiscale şi un studiu de impact asupra efectelor măsurilor
Poliţiştii efectuează şapte percheziţii în municipiul Bucureşti şi judeţele Iaşi şi Prahova şi pun în aplicare patru mandate de aducere, într-un dosar privind săvârşirea infracţiunilor de evaziune fiscală şi spălare de bani.
Potrivit unui comunicat al Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti, din datele şi probele administrate în cauză rezultă presupunerea rezonabilă că bănuiţii, prin intermediul unor societăţi fantomă, înregistrau operaţiuni fictive cu produse petroliere, închirieri de utilaje şi prestări servicii, în scopul deducerii ilicite de TVA.
Prejudiciul produs bugetului de stat este estimat la 3.600.000 de lei, relevă sursa citată.
Persoanele implicate vor fi conduse pentru audieri la sediul Serviciului de Investigare a Criminalităţii Economice – Sector 3.
Acţiunea are loc sub supravegherea Parchetului de pe lângă Tribunalul Bucureşti şi beneficiază de suportul de specialitate al DOS – IGPR
Asociaţia Patronatul pentru Turism în Delta Dunării (APTDD) vrea reducerea cu 50% a impozitului pe clădiri pe care-l plătesc agenţii turistici din Rezervaţie, în condiţiile în care operatorii de pe litoralul constănţean beneficiază de mai mulţi ani de această facilitate.
‘Pe lângă TVA-ul de 9%, este necesar ca impozitul pe clădiri să fie redus cu 50%, aşa cum se aplică şi agenţilor turistici de pe litoralul constănţean. Ne dorim o concurenţă loială şi am reînnoit demersurile pe lângă Ministerul Turismului pentru a beneficia de această reducere’, a declarat preşedintele APTDD, Daniel Iluşcă.
Totodată, el şi-a exprimat nemulţumirea privind faptul nu se vor acorda voucherele de vacanţă pentru angajaţii instituţiilor publice care nu au prevăzut fondurile în vederea alocării acestora.
‘Sunt foarte multe probleme în domeniul turismului în momentul de faţă. Este bine-venită decizia Guvernului de reducere a TVA-ului la 9% pentru toate serviciile de turism, dar în Delta Dunării, la fel ca şi în alte zone din ţară, sunt probleme care au rămas nerezolvate’, a mai spus Iluşcă.
Una din aceste probleme, potrivit sursei, este ordinul nr 1.079/2014 al ministrului Transporturilor privind evidenţa ambarcaţiunilor de agrement care îi obligă atât pe operatorii turistici, cât şi pe pescarii autorizaţi care desfăşoară activităţi turistice să plătească sume importante la bugetul de stat.
În anii trecuţi, operatorii turistici tulceni s-au arătat nemulţumiţi în repetate rânduri din cauză că pe litoralul constănţean se aplică un impozit de 0,5% din valoarea de inventar a clădirii, în timp ce în Delta Dunării, impozitul este de 1%.
Comisia Europeană a înaintat mai multe propuneri pentru un regim mai simplu şi mai sigur asupra taxei pe valoare adăugată.
Scopul este acela de a crea o „taxă pe valoare adăugată definitivă”, menită să înlocuiască un TVA învechit şi… temporar care durează de două decenii. Comisia Europeană a adus în prim plan mai multe idei despre cum poate fi adaptat TVA-ul la piaţa comunitară unică, astfel încât să existe un sistem mai simplu, mai eficient, care să nu poată fi fraudat şi care poate să satisfacă mult mai bine nevoile de afaceri în piaţa unică. Acest nou document urmează să fie supus consultării cu statele membre, dar şi cu părţile interesate şi stabileşte cinci opţiuni pentru conturarea regimului viitoarei taxe pe valoare adăugată.
Prima arată că furnizorul ar fi responsabil pentru încărcarea şi plata TVA, iar bunurile ar fi impozitate în cazul în care sunt livrate. A doua opţiune arată că furnizorul va fi responsabil pentru încărcarea şi plata TVA, iar bunurile ar fi impozitate în cazul în care este stabilit clientul. O a treia opţiune are în vizor clientul – şi nu furnizorul. Clientul ar fi răspunzător pentru plata TVA şi impozitarea s-ar realiza pe bază inversă. A patra opţiune se referă tot la client şi nu la furnizor. Clientul ar fi răspunzător pentru plata TVA şi impozitarea ar avea loc în cazul în care bunurile sunt livrate. Ultima opţiune arată că starea actuală se menține și vor fi operate doar anumite modificări. Documentul emis de Comisia Europeană oferă o scurtă explicaţie a tuturor acestor opţiuni şi trebuie subliniat faptul că la momentul actual este realizată o evaluare foarte atentă pentru a determina impactul pentru fiecare dintre aceste opţiuni, atât pentru întreprinderi, cât şi pentru statele membre. Pe baza acestei analize, în primăvara anului următor va fi prezentată o posibilă cale de urmat.
Pe lângă faptul că sistemul actual s-a dovedit a fi predispus la fraudă, este şi foarte complicat pentru afaceri transfrontaliere. Prin urmare, este în curs de dezvoltare un nou regim definitiv al TVA-ului, care să fie adaptat la economia modernă şi, în acelaşi timp, să fie favorabil pentru comerţul intracomunitar. După consultări politice si tehnice, s-a ajuns la concluzia că orice regim definitiv trebuie să se bazeze pe principiul de destinaţie, adică TVA-ul este datorat la punctul de destinaţie a mărfurilor. În acest context, sistemul comunitar asupra TVA-ului trebuie restructurat de la zero.
Reprezentantii Fondului Monetar International, ai Comisiei Europene si ai Bancii Mondiale se afla la Bucuresti pentru o noua evaluare a acordului stand-by.
Publicat de Alina Dragomir,
2 iunie 2014, 09:57 / actualizat: 3 iunie 2014, 10:21
Membrii delegatiei FMI au avut ieri primele discuţii cu autorităţile de la Bucureşti, în cadrul celei de-a treia misiuni de evaluare a acordului preventiv încheiat cu România. Discuţiile vor dura aproximativ de 2 săptămâni, timp în care se vor căuta soluţii pentru reducerea contribuţiilor sociale pe care le plătesc angajatorii, cu 5 procente, de la 1 iulie. Reducerea CAS nu este singurul obiectiv major pe care autorităţile îl vor negocia în această perioadă cu partenerii externi.
România are în derulare un acord în valoare de patru miliarde de euro cu creditorii internationali, din care nu intentioneazã sã acceseze fonduri. Acesta are scopul de a proteja statul de eventuale socuri pe pietele financiare si de a ajuta la reducerea costurilor de finantare. Actualul acord va expira la jumatatea anului viitor, iar autoritatile romane intentioneaza sa nu mai incheie altul. Potrivit specialistilor, autoritãtile române trebuie sã-i convingã pe creditorii internationali cã existã resurse pentru a se putea aplica mãsura reducerii contributiilor de asigurãri sociale cu cinci procente, de la jumãtatea anului. Reducerea temporara a TVA-ului, noul regim de impozitare, acciza la carburanti si plata taxei pe constructii speciale sunt subiecte care vor fi, de asemenea, analizate. Vizita FMI va dura pana pe 16 iunie.
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.