Ordonanţa de Urgență prin care este reglementat transportul alternativ de tip UBER, Bolt, Clever a intrat în vigoare.
Documentul prevede, între altele, că şoferii care folosesc aplicaţiile mobile nu pot conduce maşini mai vechi de 15 ani, iar platformele vor fi obligate să plătească o taxă anuală de autorizare de 50 de mii de lei.
Pentru a obține licență de transport alternativ, șoferii parteneri sunt obligați să:
dețină cumulativ cazier judiciar;
permis de conducere categoria B de cel puțin doi ani;
certificat de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul de persoane în regim de închiriere, eliberat de Autoritatea Rutieră Română.
Mașinile acceptate pe platforma digitală vor avea afișat la vedere, pe parbriz și pe lunetă, un ecuson rotund cu numărul de matriculare și denumirea platforme digitale pe care este acceptat.
Şoferii care nu au autorizație de transport alternativ sau folosesc un alt autoturism pentru acest tip de activitate vor fi sancționați cu amendă cuprinsă între 3.000 și 9.000 de lei.
Ministerul Comunicațiilor va emite în termen de 30 de zile de la depunerea documentației avizul tehnic pentru platforma digitală, valabil un an.
Sancțiunile prevăzute pentru lipsa autorizației sunt: amenda de la 50.000 la 100.000 de lei, precum și interzicerea desfășurării activității pe o perioadă de doi ani.
Șoferii Uber, Bolt și Clever se vor supune unor reguli mai dure, iar una dintre ele se referă la vechimea mașinii pe care o conduc: nu vor mai putea folosi mașini mai vechi de 10 ani. Aceasta este una dintre prevederile viitoarei ordonanțe de urgență la care se lucrează.
Șoferii vor fi nevoiți să treacă de testele psihologice la care vor fi supuși și vor trebui să dețină un nou tip de autorizație: de transport alternativ.
Reprezentanții companiilor de profil atrag atenția că regulile tot mai stricte vor însemna mașini mai puține și tarife mai mari.
Șoferii care fac transport alternativ de persoane a scăzut cu o pătrime în mai puțin de o săptămână din cauza valului de amenzi la care au fost supuși. De asemenea, ar putea scădea și numărul de mașini dacă noile reglementări intră în vigoare.
Doar șoferii care au în proprietate sau în leasing autoturisme mai noi de zece ani vor ieși pe teren, iar companiile vor fi obligate să își autorizeze aplicațiile și să plătească taxe anuale, în funcție de numărul de mașini.
Proiectul de ordonanță de urgență va fi în dezbatere publică de săptămâna viitoare.
Pe de altă parte, reprezentanții Uber și Taxify cer Guvernului să amâne ordonanța de urgență. Într-o scrisoare comună, ei cer elaborarea unui cadru de reglementare pentru serviciile de transport alternativ.
Reprezentanții acestor aplicații spun că modificarea legii taximetriei poate duce dispariția serviciilor alternative de transport urban.
UPDATE: Curtea Europeană de Justiție a decis că Uber este o companie de transport.
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) urmează să adopte o decizie aşteptată cu nerăbdare de serviciul de rezervări de automobile cu şofer Uber, pentru că ar urma să clarifice dacă firma americană trebuie să respecte aceleaşi reglementări ca şi cele impuse firmelor de taxi, informează AFP.
Uber, care în ultima perioadă a intrat în conflict cu autorităţile din mai multe state europene, a susţinut în faţa CJUE că se consideră, înainte de toate, drept un serviciu digital care joacă un rol de intermediar între particulari şi şoferi. Cu toate acestea, argumentaţia Uber nu a convins avocatul general al CJUE, Maciej Szpunar. Acesta din urmă a estimat în luna mai că „platforma electronică Uber, chiar dacă este un concept inovator, ţine, în principal, de domeniul transportului şi în consecinţă trebuie să deţină licenţele şi acordurile cerute de dreptul naţional”.
Însă concluziile avocatului general nu sunt obligatorii pentru CJUE, chiar dacă, în majoritatea cazurilor, judecătorii CJUE tind să urmeze opiniile avocatului general.
Un judecător spaniol este cel care a cerut avizul CJUE, după ce în 2014 a fost solicitat de o asociaţie profesională a şoferilor de taxi din Barcelona, care se considera victimă a concurenţei neloiale din partea Uber. Asociaţia Elite Taxis susţinea că şoferii Uber, care pot transporta persoane în propriile vehicule de pasageri contra remuneraţie, trebuie să deţină licenţe la fel ca şi serviciile de taxi din Barcelona. Pe de altă parte, Uber susţine că trebuie să respecte în principal regulile privind libera prestare de servicii legate de noile tehnologi ale informaţiei.
Pentru Uber, indiferent care va fi decizia Curtii de Justiţie a Uniunii Europene, aceasta „nu va schimba faptul că în majoritatea ţărilor din UE în care operăm deja, respectăm reglementările în vigoare în domeniul transporturilor”, a declarat un purtător de cuvânt al companiei.
În România, Uber este prezent de trei ani şi are peste 450.000 de utilizatori, din care 350.000 în Bucureşti. România este a doua piaţă ca mărime în regiunea central şi est europeană, după Polonia, şi a cincea din Uniunea Europeană.
Consiliul General al Municipiului Bucureşti (CGMB) a adoptat, marţi, un proiect de hotărâre care vizează modificarea regulamentului de taximetrie. Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România, a declarat că susţine proiectul primarului general. „Uber poate să rămână în România, nu avem niciun fel de problemă, dar să se autorizeze conform legilor în vigoare. Nu e nimeni mai presus de lege”, a spus Ştefănescu.
Aproximativ 35.000 de transportatori de persoane vor protesta, miercuri, în București și în marile orașe din țară, împotriva pirateriei și evaziunii fiscale, avertizând că vor veni în Capitală pe 20 decembrie, dacă nimic nu se va schimba în urma protestului, potrivit unui comunicat al Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).
Astfel, între orele 9:00 — 20:00, până la 5.000 de transportatori vor protesta în fața Guvernului, iar alți peste 30.000 în toate marile orașe din țară, precum Timișoara, Arad, Iași, Brașov, Bacău, Craiova sau Constanța.
„Transporturile rutiere aduc anual 4,7% din PIB, dar autoritățile statului tolerează pirateria, astfel încât România să piardă încă 4,7% din PIB, numărul celor care fac piraterie fiind aproape egal cu cel al transportatorilor autorizați. În curând, România va pierde și procentul de 4,7% din PIB adus de transportatorii autorizați, din cauza concurenței neloiale și a pirateriei tolerate de autorități în ultimii șapte ani, pentru că cei care respectă legea vor da faliment. Nu înțelegem cum pregătește Guvernul OUG pentru a-i condamna penal pe cei care nu plătesc taxele și impozitele, din moment ce în România vorbim deja despre fenomenul numit ‘uberizare’ — fenomen tolerat și susținut de Guvern prin lipsa oricăror acțiuni care l-ar putea opri”, se arată în comunicat.
Reprezentanții COTAR susțin că acest fenomen nu se referă exclusiv la firma Uber, ci la toate afacerile neautorizate care se ascund în spatele unor platforme digitale.
„Deși pretinde că vrea să oprească evaziunea și frauda fiscală, același Guvern nu e capabil să dea o OUG care să elimine sintagama ‘în mod repetat’ din legea 38/2003? Guvernul nu e în stare să elimine concurența neloială din transporturile rutiere, nu e în stare să elimine fraudarea bugetului național de către politicienii care au făcut-o posibilă și care o susțin, acei oameni politici care vor de fapt haos în transportul de persoane, pentru ca prin interpuși sau prin membrii propriilor familii să facă ce vor în această țară — de exemplu, fostul președinte ANAF și familia lui”, se mai arată în comunicat.
În România sunt peste 110.000 de transportatori, însemnând cei care fac transport în regim de taxi și închiriere, precum și cei care au investit în transporturile de persoane care au curse regulate.
„Domnule prim-ministru, nu cerem bani, nu cerem facilități fiscale, cerem o simplă reglementare. A devenit deja penibilă situația în care ne puneți, prin tăcerea domniei voastre! Dacă nici în urma protestului care se va desfășura miercuri, 13 decembrie, nu se va schimba nimic în atitudinea Guvernului față de piraterie, evaziunea fiscală, frauda și concurența neloială din transporturi, pe 20 decembrie 2017, din toată țara se vor deplasa coloane de mașini către București, pentru un miting în fața Guvernului, în vederea respectării legislației în vigoare”, se mai arată în comunicat.
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.