Ileana Rotaru, profesor universitar doctor în cadrul Universității de Vest din Timișoara, a fost prezentă în emisiunea Jurnal Militar Reșița, realizată de Larisa Vasile și a discutat despre Fake News, efectul lor în războiul actual dintre Ucraina și Rusia și impactul asupra populației. Vă invităm să ascultați interviul integral!
Larisa Vasile: Prin telefon cu noi se află doamna Ileana Rotaru, profesor universitar doctor în cadrul Universității de Vest din Timișoara.
Bună ziua, doamna Rotaru, pe lângă această de avalanșă de știri false din care trebuie să pescuim iată ce este important și ce este adevărat cred că este de speriat și acest conținut vizual fals care se propagă atât de ușor…
Ileana Rotaru: Întotdeauna conținutul vizual reprezentat din imagini, fotografii, videouri, dar și în ultima vreme aceste meme-uri, giff-uri și așa mai departe au avut un impact mult mai puternic decât textul scris.
Asta pe deoparte pentru că, desigur imaginea se citește mai ușor, ca să spun așa, în ghilimele și în același timp impactul vizual emoțional este unul foarte, foarte puternic.
Da, imaginile ne influențează și ne determină să reacționăm emoțional mult mai puternic.
Ca oameni de rând, să spun așa, fără o cunoștință temeinică în domeniul analizelor vizuale, cel mai important lucru ar fi să preluăm acele imagini sau să le analizăm în repertoriul nostru critic cele care sunt din surse oficiale. Aici mă refer la imaginile date de jurnaliștii acreditați, cei care se află în teatrele de operații, respectiv în Ucraina și care sunt preluate de marile agenții de știri internaționale.
Sursele oficiale sunt cele pe care transmit ministerele de resort, Ministerul Apărării Naționale, Guvernul României și așa mai departe.
Ce este iarăși destul de greu pentru cetățeanul de rând este să observe aceste fonomene care țin de deep fake. Adică sunt imagini, videouri, care sunt modificate prin programe cibernetice făcute cu cea mare expertiză, dar mai mult decât atât nu putem să le înțeleg și să le detectăm decât dacă ele sunt denotate din surse oficiale, prin agenții de fake check, ca surse false.
Trebuie să fim foarte atenți la cei care își exprimă aceste opinii, dar în opiniile exprimate personale, atenție sunt subiective, sunt punctele de vedere ale diferitelor oameni, care au diferite valori, diferite interese, scopuri, prestigiu, prestanță…câștigarea unui anumit electorat, unui anumit număr de urmăritori. Unii dintre ei au chiar și scopuri economice pentru a face trafic pe anumite site-uri și a câștiga din publicitate și din alte resurse de genul acesta…
Adrian Gîtman (realizator rubrică): Cercul Militar Național a găzduit vineri conferința de bilanț a proiectului „Investiții într-un viitor mai sigur”, organizată de New Strategy Center, Universitatea de Vest din Timișoara și Academia Forțelor Terestre din Sibiu, și cosponzorizat de Divizia de Diplomație Publică a NATO.
Proiectul s-a desfășurat în ultimele două luni ale anului trecut și a presupus activități comune ale studenților, prin care a fost evaluat nivelul de cunoștințe privitoare la Alianța Nord-Atlantică, dar și gradul de recunoaștere a știrilor false prezente în campaniile de dezinformare.
Proiectul a reprezentat un exemplu al cooperării între mediul academic – civil și militar – pentru creșterea rezilienței societății în fața agresiunilor de tip informațional, mai ales pe segmentul tinerei generații, a declarat Izel Selim, director de programe New Strategy Center.
Izel Selim:Astăzi am avut ocazia să prezentăm rezultatele proiectului „Investments în a safer future”, proiect care este o inovație prin faptul că aduce laolaltă mediul nonguvernamental, mediul academic civil și cel militar; un proiect de mai multe etape, care își propune să sporească reziliența tinerilor la campaniile de dezinformare.
Îi face mai pregătiți atunci când trebuie să gestioneze acest flux de informații fără precedent cu care ne confruntăm în ultima vreme.
Universitatea de Vest din Timişoara (UVT) va participa la un nou proiect finanţat de Institutului European de Inovare şi Tehnologie (EIT), pentru stimularea inovaţiei şi antreprenoriatului.
Proiectul „INNOUNITA – Dezvoltarea Capacităţii de Inovare în UNITA” va fi finanţat cu aproximativ 400.000 de euro şi se va derula până la sfârşitul anului 2021, cu posibilitatea prelungirii pentru încă 18 luni.
Proiectul urmăreşte consolidarea parteneriatelor printr-o reţea îmbunătăţită de învăţare reciprocă şi colaborare cu EIT KIC (Comunităţi de Cunoaştere şi Inovare), precum şi să contribuie la dezvoltarea de inovaţii şi afaceri, creând condiţii pentru ca membrii comunităţii să îşi dezvolte afaceri şi start-up-uri.
Un alt scop vizat de proiect este creşterea gradului de calitate a inovaţiei şi educaţiei antreprenoriale prin programe de inovare şi formare antreprenorială şi scheme de mentorat pentru personal şi studenţi.
Proiectul este organizat cu accent pe sustenabilitatea rezultatelor prin crearea unei reţele inteligente şi creative de tineri inovatori, provenind din licee sau chiar start-up-uri, continuând cu activităţi de cercetare, dezvoltare şi inovare.
Totodată, proiectul va reprezenta o oportunitate de a familiariza participanţii şi inovatorii activi cu privire la portofoliile de programe ale Comunităţilor de Cunoaştere şi Inovare EIT.
Ca parte a acestui proiect, UVT va lucra împreună cu parteneri din Italia (coordonator de proiect), Portugalia, Spania şi Franţa.
Colegiul Național al Asistenților Sociali (CNASR), UNICEF în România, Universitatea din București, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj Napoca, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iași și Universitatea de Vest din Timișoara au semnat vineri, 21 mai, un acord pentru dezvoltarea și promovarea unui cadru de politică publică care vizează creșterea numărului de asistenți sociali cu precădere în zonele rurale, împreună cu facilitarea accesului la învățământul superior pentru persoanele având atribuții de asistență socială deja active în domeniu.
Numărul total necesar de asistenți sociali licențiați este estimat la 11.100, iar 70% dintre angajații din sistemul de asistență socială nu au studii în domeniu.
Semnatarii își propun ca, până în 2030, furnizarea serviciilor sociale complexe să fie realizată numai de către asistenți sociali, așa cum sunt definiți în Legea 466/2004, pentru asigurarea calității corespunzătoare a acestor servicii.
Prin protocolul semnat vineri, începând cu acest an, vor fi introduse etapizat programe specifice pentru consolidarea forței de muncă din domeniul serviciilor sociale la nivel local. Un exemplu este cel al programelor care vizează creșterea numărului de locuri pentru învățământul la distanță astfel încât să se ajungă la cel puțin 500 locuri la nivel național.
Un alt obiectiv al acordului se referă la colaborarea pentru dezvoltarea competențelor și a capacităților pentru cercetare, pregătire și supervizarea pentru profesiile forței de muncă din serviciile sociale, incluzând promovarea Codului privind practica asistentului social.
În România, există un deficit de angajați în sistemul de asistență socială și disparități semnificative între numărul de angajați din mediul rural și cel urban (1,27 de angajați pe localitate în rural față de 5,75 în urban).
Aproximativ 70% dintre angajații din sistemul de asistență socială nu au studii în domeniu.
Din cele 3.187 de unități administrativ-teritoriale (UAT) din România, 2.060 (64,6%) nu au nici un furnizor de servicii sociale acreditat, iar 2.302 de UAT-uri (72,2%) nu au nici un serviciu social licențiat.
Pentru a acoperi nevoile grupurilor vulnerabile la nivel național, ar fi necesar un număr de 8.430 servicii sociale, iar pentru acoperirea cu personal calificat a acestor servicii, ar fi nevoie de 22.644 de specialiști. Numărul total necesar de asistenți sociali licențiați este estimat la 11.100. În cadrul CNASR sunt înregistrați în prezent 10.235 asistenți sociali.
„Îi felicit pe semnatarii acordului și vă mulțumesc, în numele a milioane de beneficiari ai creșterii calității serviciilor sociale ca urmare a încheierii acestui parteneriat. Cei care furnizează serviciile sociale sunt profesioniștii pe care dumneavoastră îi pregătiți în universități.
Pe lângă cunoștințele teoretice, pe lângă toate informațiile pe care dumneavoastră le transmiteți, încercați să le transmiteți valorile care trebuie să-i însoțească, pentru că un om care lucrează în asistență socială trebuie să aibă vocație pentru aceasta, să înțeleagă că el este cel care, în primul rând, trebuie să dea dovadă de empatie, de omenie, de bunătate față de persoanele cu care lucrează”, a declarat Florica Cherecheș, Președinte al Autorității Naționale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții.
„Experiența ultimilor ani ne arată că, la nivel local, se constată o mare lipsă a asistenților sociali. Deși prevederile legislative există, constatăm, în practică, că ele nu se aplică, că nu sunt angajați, la nivelul serviciilor publice de asistență socială, asistenți sociali, cu precădere în mediul rural.
De cele mai multe ori, asistența socială este realizată la nivel local de persoane care nu au trecut nici măcar printr-un curs de perfecționare sau specializare, nemaivorbind de curs de calificare. Salutăm această inițiativă de a identifica și implementa soluții pentru creșterea numărului de profesioniști din domeniul asistenței sociale”, a afirmat Péter János Makkai, Secretar de stat, Ministerul Muncii și Protecției Sociale.
„Ne dorim ca împreună, până în 2030, să clădim un sistem profesionist de asistență socială în care furnizarea serviciilor de specialitate să fie realizată de către asistenți sociali calificați, asigurând astfel calitatea serviciilor sociale acordate”, a afirmat Doru Buzducea, Președinte CNASR.
„Accentul pus pe nevoia de extindere a ofertei de învățământ la distanță îl vedem ca pe o soluție optimă – și nu de compromis – la nevoia de profesioniști pregătiți bine și în acord cu cerințele legale și nevoile beneficiarilor. Învățământul la distanță sperăm că va face mai accesibilă oferta universităților noastre studenților din mediul rural, zona cu cel mai mare deficit de asistenți sociali cu studii de specialitate”, a declarat Prof. Dr. Conțiu Tiberiu ȘOITU, decanul Facultății de Filosofie și Științe Social-Politice, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași.
„Facultatea de Sociologie și Asistență Socială de la UBB Cluj-Napoca susține obiectivele declarate ale acordului de parteneriat semnat vineri: dorește consolidarea forței de muncă din domeniul serviciilor sociale la nivel rural, promovează creșterea numărului de asistenți sociali în special în mediul rural și susține persoanele care activează în serviciile sociale să se califice ca asistenți sociali.
Încearcă să facă acest lucru mai ales prin programul de învățământ la distanța al facultății, care în ultimii 12 ani a avut peste 300 de licențiați în asistență socială, ce se adaugă celor din programul de învățământ la zi. Încercăm să dezvoltăm competențe și abilități folosindu-ne de specificul UBB: orientare spre tradiția de excelență și integrând noua pedagogie universitară a UBB”, a declarat Conf. univ. dr. Paul-Teodor Hărăguș, decan al Facultății de Sociologie și Asistență Socială, Universitatea Babeș-Bolyai.
„Universitatea de Vest din Timișoara, prin Facultatea de Sociologie și Psihologie, se alătură acestui demers de susținere a profesiei de asistent social, fiind principalul furnizor de formare în domeniul asistenței sociale din Regiunea de Vest a României.
Un actor implicat în viața comunității, Universitatea de Vest din Timișoara intenționează să contribuie în mod activ la creșterea calității serviciilor sociale furnizate la nivel național prin adaptarea conținuturilor educaționale la cerințele societății, prin dezvoltarea de studii aplicative cu privire la nevoile sociale ale grupurilor vulnerabile și prin acțiuni de colaborare cu principalele instituții și organizații în vederea integrării profesionale a absolvenților specializării asistență socială.
Actualul context pandemic a demonstrat importanța asistenților sociali profesioniști în comunitate, prin urmare considerăm o prioritate profesionalizarea serviciilor sociale, îndeosebi pe cele din mediul rural”, a declarat Conf. univ. dr. Irina Macsinga, Decan Facultatea de Sociologie și Psihologie, Universitatea de Vest.
„UNICEF se alătură și sprijină eforturile de creștere a accesului și calității serviciilor sociale pentru a îmbunătăți situația copiilor din România, care s-a agravat în ultimul an, și, ca parte a recuperării naționale post COVID-19, invită partenerii să folosească criza actuală ca pe o oportunitate de a rezolva problemele structurale cu care se confruntă sistemul de asistență socială”, a afirmat Pieter Bult, Reprezentantul UNICEF în România.
Studenţii, profesorii şi antreprenorii din Timişoara vor beneficia de consultanţă şi sprijin din partea unuia dintre giganţii internetului. Universitatea de Vest din Timişoara a încheiat un parteneriat şi compania americană Google.
În cadrul parteneriatului va fi deschis Atelierul Digital Google ce reprezintă atât o infrastructură modernă dedicată tinerilor studenți ai UVT, cât și un program complex de instruire în mediul online.
Parteneriatul va fi unul pe termen lung, până în 2020, și presupune desfășurarea mai multor activități pentru studenți, antreprenori, IMM-uri din Regiunea Vest.
Specialişti din cadrul Google vor susţine la Timişoara cursuri şi discuţii, iar infrastructura modernă din cadrul atelierului le va oferi tinerilor instruire în domeniul marketingului online. Cei vizaţi vor putea participa la cursuri online gratuite, în urma cărora se pot obține certificări recunoscute de Google și IAB Europe.
„Colaborarea cu cei de la Google este un câștig important pentru studenții și profesorii noștri de specialitate. Atelierul Digital va însemna întărirea competențelor în domeniul marketingului online. Sprijinul oferit în ceea ce privește curriculumul universitar este de bun augur, implicarea companiilor în elaborarea ofertelor educaționale fiind una din prioritățile noastre, având deja multe exemple în această direcție”, spune Rectorul UVT, prof. dr. Marilen Gabriel Pirtea.
Atelierul Digital a fost amenajat de compania americană şi va funcţiona de miercuri la sediul FEEA, pe strada Pestalozzi 16.
Întruniți la Universitatea de Vest din Timișoara în acest sfârșit de săptămână, reprezentații universităților Consorțiului „Universitaria”, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea din București, Universitatea de Vest din Timișoara și Academia de Studii Economice din București, și-au reafirmat disponibilitatea de a se implica în identificarea soluțiilor pentru continuarea dezvoltării învățământului superior din România.
În cadrul întâlnirii, a fost adusă în discuție finanțarea universităților, cerându-se explicit creșterea finanțării instituționale pentru anul 2018 cu sumele necesare acoperirii majorărilor salariale prevăzute în Legea 153/2017, inclusiv a diferențelor rezultate în urma introducerii indemnizației pentru deținerea titlului științific de doctor, precum și alocarea de fonduri din bugetul MEN pentru plata sumelor datorate salariaților în baza sentințelor judecătorești și a legii nr. 85/2016. De asemenea, s-a solicitat o recalculare a alocărilor pe student echivalent unitar astfel încât să reflecte creșterile salariale din ultima perioadă.
În plus, reprezentanții Consorțiului susțin distribuirea a 1% din finanțarea de bază a universităților pentru cercetarea universitară, pe criterii competitive. Având în vedere contribuția universităților membre ale Consorțiului la producția științifică a României, aceștia solicită implicarea reprezentanților Consorțiului în elaborarea metodologiei de finanțare.
De asemenea, conducerile celor cinci universități consideră că orice discuție referitoare la o nouă lege a educației nu poate fi legitimă fără implicarea reprezentanților universităților membre ale Consorțiului – universitățile românești clasate pe primele poziții în ierarhizările internaționale. Acestea își manifestă interesul și angajamentul pentru participarea la elaborarea legii educației, de la stadiu de idee până la detalii legate de normele metodologice de aplicare.
Reprezentanții Consorțiului se declară îngrijorați de ce se întâmplă cu finanțarea competitivă a cercetării în România. Aceștia constată unele incidente nefericite în derularea ultimelor competiții: criterii de evaluare interpretabile, renunțarea la evaluatorii internaționali, precum și alte insuficiențe procedurale. Mai mult decât atât, universitățile membre ale Consorțiului solicită publicarea datelor în baza cărora Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Superior propune finanțarea suplimentară și cea de bază, pentru a elimina orice supoziție de manipulare sau falsă raportare.
Situaţia locurilor de cazare în căminele studenţeşti din Timişoara
Publicat de adinaiftime,
24 septembrie 2017, 12:30
Peste 13.000 de locuri de cazare sunt disponibile în căminele celor patru universităţi de stat din Timişoara.
Cele mai multe locuri, respective 6.000, sunt disponibile în cele 16 cămine ale Universităţii Politehnica. Studenţii care au locuri bugetate vor plăti lunar 95 de lei pentru a locui în camere cu cinci paturi, iar cei de la taxă vor achita o sută de lei. În camerele cu două paturi, studenţii de pe locurile bugetate vor plăti 160 de lei, iar cei la fără taxă vor plăti 165 de lei.
Universitatea de Vest din Timişoara are disponibile aproximativ 3.000 de locuri în zece cămine, iar preţul mediu pentru cazare este de o sută de lei.
La Universitatea de Medicină şi Farmacie „Victor Babeş” din Timişoara sunt disponibile aproximativ 2.500 de locuri de cazare în şapte cămine.
Tarifele de cazare sunt cuprinse, pentru cei de la fără taxă, între 75 şi 200 de lei, iar pentru cei cu taxă între 185 şi 310 lei pe lună.
Universitatea de Ştiinţe Agricole are cinci cămine cu peste 1.500 de locuri iar cazarea costă între 125 şi 335 de lei.
Eveniment de tradiție și de înaltă ținută profesională, Tabăra Națională de Chimie – ediția a XIII-a, organizată anual de Ministerul Educaţiei Naţionale pentru pregătirea olimpicilor naţionali se desfășoară, timp de o săptămână, în Timișoara.
Această activitate reunește 80 de elevi din 29 de județe, 15 profesori-lectori din învăţământul preuniversitar cât și din cel universitar care susţin cursurile de pregătire, 23 de profesori însoțitori, 10 studenți ai Universității de Vest din Timișoara. Profesorii-lectori abordează tematică disciplinei chimie aferentă clasei ce va fi urmată de elevi în anul școlar 2017-2018. Elevii participanți sunt câștigătorii fazei Naționale a Olimpiadei de Chimie a Elevilor, Ediția LI, Târgoviște 2017 şi ai Concursului Raluca Ripan pentru elevii de clasa a VII-a, fiind clasați pe primele 15 locuri la clasele la care au concurat.
Unii dintre aceşti elevi au facut parte din loturile naţionale şi au participat la olimpiade internaționale. Precizăm că rezultatele echipelor la olimpiadele internaţioanle de chimie şi ştiinţe în 2017 au fost remarcabile: Olimpiada Internaţională de Chimie (desfăsurată la Bangkok) – 2 medalii de aur, 1 medalie de argint şi 1 medalie de bronz, Olimpiada Pluridisciplinară Tuymaada 2017 – 1 medalie de aur şi 2 medalii de argint, EUSO 2017 (desfăşurată la Copenhaga) – ambele echipe au obţinut medalii de bronz, IESO 2017(desfăşurată la Nisa)- 2 medalii de aur, 1 medalie de argint şi 1 medalie de bronz.
Tabăra Națională de Chimie contribuie, prin pregătirea oferită elevilor pasionaţi de chimie, la obţinerea acestor rezultate ale elevilor români.
Deschiderea festivă a taberei a avut loc sâmbătă în Aula Magna a Universității de Vest din Timișoara. Activitățile se deruează la Colegiul Naţional „C.D. Loga” din Timișoara și în laboratoarele Facultății de Chimie Industrială și Ingineria Mediului din cadrul Universității Politehnica Timișoara.
Finalizarea taberei va avea loc prin organizarea unei miniolimpiade, iar cei mai buni elevi vor fi premaţi la festivitatea de închidere a taberei.
Universitatea de Vest din Timișoara începe luni înscrierile pentru cea de-a doua sesiune de admitere. Candidații mai au la dispoziție 180 de locuri bugetate și alte 2.300 de locuri cu taxă.
Absolvenții de liceu care se vor înscrie la Universitatea de Vest din Timișoara vor putea solicita alocarea unui loc de cazare gratuit pentru o perioadă de trei zile.
UVT pune la dispoziţia candidaţilor 76 de specializări de licenţă, în 11 facultăţi: Arte şi Design; Chimie, Biologie, Geografie; Drept; Economie şi de Administrare a Afacerilor; Educaţie Fizică şi Sport; Fizică; Litere, Istorie şi Teologie; Matematică şi Informatică; Muzică şi Teatru; Sociologie şi Psihologie; ştiinţe Politice, Filosofie şi ştiinţe ale Comunicării.
Instituția vrea să sprijine financiar studenții așa că oferă şapte tipuri de burse cu sume care ajung şi la 1.100 lei, plus alte forme de sprijin material.
În ceea ce privește condițiile de cazare pe durata anului de studiu, UVT deține 3.000 de locuri în zece cămine modernizate.
Sesiunea de admitere de toamnă are loc în perioada 4 – 17 septembrie.
În prima sesiune de admitere, la UVT s-au înscris cu 17% mai mulți tineri decât anul trecut. Conducerea Universităţii anticipează încă 500 de înmatriculări în sesiunea de toamnă, ceea ce ar reprezenta peste 4.000 de ”boboci” în noul an universitar.
Universitatea de Vest din Timișoara lansează, anul acesta, un program de masterat în premieră.
Este vorba despre programul “Studii de securitate globală”, conceput în contextul în care Timișoara se află pe ruta imigrației ilegale, iar provocări precum fraudele cibernetice şi bancare, ameninţă securitatea ţării, a declarat rectorul UVT, prof. Marilen Pirtea.
Este primul program de acest fel din vestul țării și va fi derulat de Facultatea de Ştiinţe Politice, Filosofie şi Ştiinţe ale Comunicării a UVT. Noul masterat se adresează, în primul rând, specialiştilor care doresc să se perfecţioneze, dar şi tinerilor care doresc să devină profesionişti în acest domeniu.
Vor preda cadre didactice universitare, cu cercetări în domeniu, experţi din sistemul românesc de securitate şi diplomaţie.
Rectorul UVT, Marilen Pirtea, precizează că “Timişoara are o poziţie geografică care potenţează aceste noi elemente de securitate ale României, iar oraşul se află aproape de graniţele actuale ale Uniunii Europene, pe ruta migraţiei ilegale”.
Înscrierile pe cele 30 de lcouri se fac în perioada 11-22 septembrie, la UVT. Selecţia candidaţilor va avea loc în urma unui interviu în care se va discuta pe baza unui eseu motivaţional în care candidatul detaliază problematica de securitate. Interviurile vor avea loc în 23 şi 24 septembrie.
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.