Între 30 și 40 de mii de adolescenți care intră în clasa a XII-a nu mai ajung să dea Bac-ul, arată datele oficiale din ultimii ani. Aceasta este doar ultima treaptă a abandonului școlar.
Dintr-o generație de copii care intră în clasa întâi, în medie, peste 14% abandonează școala înainte să termine clasa a VIII-a, arată ultimul raport Starea Învățământului Preuniversitar din România. Asta în condițiile în care 44.5% dintre adolescenți sunt în risc de sărăcie și excluziune socială.
România este fruntașă la abandonul școlar în UE, iar copiii din mediul rural sunt cei mai vulnerabili în fața acestui risc. Dacă media națională este 15%, în mediul rural rata abandonului depășește 25%.
În acest context, World Vision România a semnat un parteneriat cu PepsiCo Foundation pentru a susține 90 de elevi care provin din comunități dezavantajate, inclusiv din mediul rural,să-și continue studiile la liceu.
Prin acest parteneriat, încheiat în cadrul programului Vreau în clasa a 9-a, 90 de elevi de liceu din mediul rural vor fi susținuți în 2023 printr-un pachet integrat de servicii educaționale și sociale. Astfel, cu ajutorul donației de 160.000$ elevii vor primi:
consiliere vocațională;
sesiuni de dezvoltare personală;
burse lunare pentru a-și acoperi o parte dintre cheltuielile de bază (navetă, cazare la cămin, rechizite, haine etc.);
sesiuni de educație digitală;
zilnic o masă caldă;
sesiuni de informare despre un stil de viață sănătos;
De asemenea, 90 de părinți vor beneficia de un curs de educație parentală cu scopul de a-i încuraja pe copiii lor să termine cel puțin învățământul obligatoriu.
Obiectivul comun al acestui parteneriat: sprijinirea elevilor din mediul rural și periurban, de clasa a VIII-a și de liceu, pentru continuarea studiilor și pentru a-și dezvolta abilități ca să se integreze mai ușor pe piața muncii.
Din 2008 și până în prezent peste 4.500 de adolescenți au beneficiat de programul Vreau în clasa a 9-a al fundației World Vision România. Anul acesta, organizația susține prin acest program 1.100 de elevi.
120 de elevi din mediul rural își vor continua studiile la liceu prin Programul „Vreau în clasa a 9-a”, derulat World Vision România cu sprijinul unui lanț de retail european, a anunțat, marţi, organizaţia, printr-un comunicat. Totodată, 20 de elevi vor beneficia de stagii de practică în magazinele acestui retailer.
Adolescenţii vor beneficia de:
activităţi de educaţie non-formală – sesiuni de dezvoltare personală şi de orientare profesională;
meditaţii pentru disciplinele şcolare, inclusiv cele de examene;
mentorat cu angajaţi din multinaţionale şi antreprenori;
consiliere psihologică;
stagii de practică;
tabere de vară şi alte excursii.
Elevii care vor beneficia de acest pachet de servicii au între 14 şi 19 ani şi învaţă în 25 de licee din mediul rural din judeţele Iaşi, Vaslui, Dolj, Vâlcea, Cluj, Buzău, Gorj, Mehedinţi şi Olt.
Un număr de 1.400 de copii de la sate beneficiază zilnic de o masă caldă şi două ore remediale, rechizite, haine şi alimente, în funcţie de nevoi, formarea profesorilor, consiliere parentală, dezvoltarea infrastructurii digitale şi activităţi de educaţie non-formală, prin programul „Pâine şi Mâine” derulat de fundaţia World Vision România.
Potrivit unui comunicat al fundaţiei, copiii sunt înscrişi în clasa pregătitoare, I, II, III şi IV în şase judeţe: Ialomiţa, Călăraşi, Vaslui, Vâlcea, Cluj şi Dolj.
Un procent de 96% dintre directorii şcolilor înscrise în programul fundaţiei spun că atât masa caldă, cât şi orele remediale îi ajută foarte mult în prevenirea abandonului şcolar. Astfel, jumătate dintre şcoli raportează o prezenţă de 99% a copiilor, iar o treime de 100%.
Directorii celor 23 de şcoli în care se implementează programul „Pâine şi Mâine” apreciază, în proporţie de 74%, că prezenţa la şcoală a copiilor a crescut cu mai mult de 40% datorită serviciilor din program. Ceilalţi afirmă că şi în şcolile lor prezenţa a întregistrat majorări între 5 şi 35%.
„Pâine şi Mâine” a început în 2016 cu 213 copii. Prezenţa la şcoală a copiilor de până la clasa a IV-a a crescut chiar şi cu peste 40% de-a lungul ultimilor şase ani, în satele unde este implementat programul.
Nevoia unui program ca „Pâine şi Mâine” este cu atât mai mare, în condiţiile în care doi din zece copii de la sate spun că familia le asigură doar uneori sau nu le asigură niciodată suficientă mâncare, iar unul din patru elevi din ciclul primar spune că nimeni nu-i ajută când nu se descurcă la teme.
Pe lângă programul de aftershool cu masă caldă, ore remediale şi educaţie non-formală, directorii de şcoli afirmă că cele mai multe investiţii ar trebui să meargă către:
implicare mai mare a părinţilor în educaţia copiilor şi în relaţia cu şcoala,
rechizite şi îmbrăcăminte pentru copii, cât şi materiale didactice pentru profesori,
echipamente digitale,
combaterea fluctuaţiei profesorilor, pentru că cei mici au nevoie de cadre didactice care să le ofere stabilitate pedagogică şi emoţională.
Aproape 80% dintre elevi şi profesori vor ca anul acesta orele să se desfăşoare fizic, la şcoală, iar jumătate dintre elevi îşi doresc ca profesorii să facă lecţiile mai atractive, mai interactive, conform sondajului „Nevoile şi aşteptările elevilor şi profesorilor pentru anul şcolar 2021-2022”, realizat de Fundaţia World Vision România.
Atât elevii, cât şi profesorii vor mai mulţi bani pentru educaţie.
În topul dorinţelor elevilor de la sistemul de învăţământ sunt activităţile extraşcolare, infrastructura adecvată, digitalizarea şi un climat şcolar sigur, fără bullying. Copiii îşi doresc de la părinţi să fie ajutaţi la teme, să fie susţinuţi emoţional, dar şi material. 1 din 5 copii au spus că ar vrea să aibă rechizite, haine, mâncare sau bani pentru transport şcolar.
Pe de altă parte, profesorii vor ca educaţia să fie finanţată corespunzător, mai mult de jumătate dintre ei vor salarii majorate, investiţii în infrastructură, digitalizare, cursuri atât pentru a preda mai bine materia, cât şi pentru a interacţiona mai bine cu elevii. În plus, cadrele didactice îşi doresc să fie adoptată şi implementată o strategie pe 5-10 ani, iar aceasta să conţină paşi clari despre cum poate fi modernizată educaţia din România.
De la elevi, profesorii îşi doresc ca aceştia să aibă o atitudine pozitivă faţă de şcoală (să fie mai atenţi la ore, să îşi facă temele, să răspundă/să pună întrebări), iar aproape 70% dintre profesori îşi doresc ca părinţii să fie mai implicaţi în procesul de educaţie. De asemenea, 70% dintre profesori şi-ar dori ca meseria de cadru didactic să fie mai respectată şi valorizată.
„După un an şi jumătate de şcoală în care elevii din mediile defavorizate nu au avut acces la educaţie, rata abandonului şcolar riscă să explodeze, iar aşteptările elevilor şi profesorilor sunt foarte mari. Deşi o prioritate pe buzele tuturor, educaţia este de multe ori lăsată pe ultimul loc, lucru care reiese clar şi din finanţarea alocată. Din păcate, în comunităţile unde noi mergem zi de zi sunt elevi care muncesc în gospodărie în loc să meargă la şcoală, elevi care se duc flămânzi la culcare şi care încep anul şcolar fără rechizite sau cărţi. Cei care îşi doresc să ajute astfel de copii o pot face prin donaţii prin SMS cu textul ‘SPERANTA’ la 8864 sau direct pe pagina World Vision România: https://bit.ly/2X9EYGj”, afirmă Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
Principalele aşteptări ale elevilor din mediul rural de la sistemul de învăţământ în acest an şcolar:
74% dintre elevi îşi doresc ca orele să se desfăşoare fizic, la şcoală
52% vor lecţiile să fie predate într-un mod mai interactiv, să îi captiveze
40% îşi doresc să existe mai multe activităţi extraşcolare, cursuri cu ajutorul cărora ar putea învăţa ceva interesant, excursii, diverse personalităţi să fie invitate la ore
38% dintre elevi ar vrea ca profesorii să fie mai apropiaţi de ei, să comunice mai bine cu ei
33% dintre elevi vor să se modernizeze şcoala – să aibă mobilier nou, căldură, aer condiţionat, destule clase în care să se desfăşoare orele, toaletele să fie curate
32% vor acces la tehnologie si digitalizare: acces la internet, un laborator cu calculatoare/cu mai multe calculatoare în şcoală, proiectoare, imprimante
27% îşi doresc să nu mai aibă teme pentru acasă
24% ar vrea să nu mai fie bullying în şcoli
Principalele aşteptări ale elevilor de la familie în acest an şcolar:
47% îşi doresc ca părinţii să-i ajute la lecţii sau atunci când nu înţeleg ceva
34% îşi doresc să fie întrebaţi de părinţi şi cum se simt la şcoală (nu doar ce au învăţat), cum le vorbesc colegii, să le fie ascultate problemele cu înţelegere şi răbdare
32% ar vrea să fie întrebaţi de părinţi sau persoanele care îi au în grijă ce au făcut la şcoală
31% şi-ar dori să nu mai fie comparaţi cu colegii lor
29% ar vrea ca părinţii să nu-i mai critice când nu iau notele dorite de aceştia
20% ar vrea ca adulţii din jur să facă astfel încât să poată ajunge zilnic la şcoală: să aibă rechizite, haine, mâncare, acces sau bani pentru transport
12,6% ar vrea ca părinţii/alţi adulţi să facă rost de un telefon/tabletă/laptop pentru momentele în care orele se desfăşoară online
8% îşi doresc să nu mai fie nevoie să muncească în loc să merg la şcoală
Principalele aşteptări ale profesorilor de la sistemul de învăţământ în acest an şcolar:
88% vor ca şcoala să se desfăşoare fizic anul acesta
67% dintre profesori ar vrea să se aloce un procent mai mare din PIB pentru educaţie
63% vor ca salariile cadrelor didactice să fie majorate
62% vor să crească investiţiile în modernizarea şcolilor existente şi deschiderea de şcoli/corpuri noi acolo unde este cazul
57% ar vrea sa crească investiţiile în digitalizarea şcolilor
56% ar vrea să fie adoptată o strategie pe 5-10 ani, iar aceasta să conţină paşi clari despre cum poate fi modernizată educaţia din România
52% vor să aibă acces continuu la cursuri pentru perfecţionare atât în ceea ce priveşte predarea materiei cât şi în privinţa modulului în care interacţionează cu elevii
40% şi-ar dori să se aloce mai puţin timp pentru crearea de strategii şi mai mult implementării celor existente deja
32% vor sa se schimbe programa şcolară; 25,7% vor să nu se mai schimbe programa şcolară
30% dintre profesori şi-ar dori ca pregătirea viitoarelor cadre didactice să fie făcută mai serios, programa din universităţile de profil să fie actualizată, iar, în final, selecţia cadrelor didactice sa fie mai riguroasă
23% dintre cadrele didactice vor ca specialiştii din mediul privat (experţi în anumite domenii, dar care nu sunt profesori- scriitori, ingineri, istorici, biologi, informaticieni, fizicieni, chimişti) să se implice mai mult în crearea programei şcolare astfel încât aceasta să fie adaptată cerinţelor de pe piaţa muncii
21% vor să fie mai susţinuţi şi motivaţi de către managementul şcolii
Principalele aşteptări ale profesorilor de la elevi şi părinţi în acest an şcolar:
82% vor ca elevii să aibă o atitudine pozitivă faţă de şcoală (să fie mai atenţi la ore, să îşi facă temele, să răspundă/să pună întrebări);
68% îşi doresc ca părinţii să fie mai implicaţi în procesul de educaţie
66% vor ca profesia de cadru didactic să fie mai respectată şi valorizată
55% ar vrea să nu mai existe bullying între elevi, să fie mai mult respect între aceştia
49% vor ca elevii să nu mai lipsească de la ore
40% ar vrea ca elevii să se implice mai mult în activităţi extraşcolare
37% vor ca elevii sa fie mai disciplinaţi, cu mai multă toleranţă şi respect faţă de profesori
Acest sondaj a fost derulat de către World Vision România pe circa 1000 de respondenţi din mediul rural.
În judeţul Vâlcea, 5.000 de viitoare mame din mediul rural vor fi înştiinţate prin telefon despre analizele pe care trebuie să le facă în funcţie de vârsta sarcinii. Proiectul a fost iniţiat de fundaţia World Vision România.
Aplicaţia va informa viitoarele mame printr-un simplu mesaj pe telefonul mobil în urma luării în evidenţă de către medicii de familie asupra tuturor analizelor pe care trebuie să le facă în funcţie de vârsta sarcinii.
Totodată, acestea vor fi înştiinţate şi ce vitamine trebuie să ia pentru ca fătul să se dezvolte în cele mai bune condiţii.
Acest proiect începe să se bucure deja de succes în rândul medicilor de familie care îşi doresc acum să informeze pe părinţi tot prin intermediul mesajelor, asupra vaccinului pe care cei mici trebuie să-l facă în funcţie de vârstă.
Proiectul fundaţiei World Vision România, „Mame pentru viaţă, viaţă pentru mame” se derulează şi în judeţele Dolj şi Vaslui. (Rador/ FOTO totuldespremame.ro)
Peste 2.900 persoane din mediul urban şi rural vor beneficia de un nou proiect derulat de către Patriarhia Română şi Fundaţia World Vision România, în scopul prevenirii abandonului şcolar şi a reducerii riscului de părăsire timpurie a şcolii.
Programul este finanţat din fonduri europene, iar lansarea oficială a avut loc ieri la Sediul Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului şi Clujului.
Directorul de programe din cadrul Fundaţiei, Mihaela Nabăr, a precizat că prin acest proiect se vor deschide 54 de centre educaţionale.
Principalele activităţi ale proiectului se referă la: formarea specifică a 53 preoţi şi cadre didactice, implicaţi în prevenirea fenomenului abandonului şcolar, derularea de activităţi tip Şcoală de Duminică şi Şcoală după şcoală, organizarea a 12 sesiuni de tabere de creaţie, dar şi a unui concurs cu premii – pe teme religioase.
Programul Alege Şcoala în regiunile de dezvoltare Vest, Sud-Vest Oltenia şi Nord-Vest! se va desfăşura pe parcursul a 18 luni
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.