Dumitru Dorin Prunariu: Cu gândul și inima inima printre stele, după 40 de ani
Publicat de Camelia Teodosiu,
14 mai 2021, 12:49 / actualizat: 27 mai 2021, 13:07
Se împlinesc 40 de ani de la primul zbor al unui român în spațiul cosmic
Cosmonautul Dumitru-Dorin Prunariu a realizat, în perioada 14-22 mai 1981, primul zbor în spaţiul cosmic al unui român. Misiunea spaţială s-a desfăşurat la bordul navei cosmice sovietice Soiuz 40 şi al complexului orbital de cercetare ştiinţifică Soiuz-Saliut 6. Alături de colegul său de echipaj, cosmonautul Leonid Popov, a efectuat o serie de cercetări ştiinţifice, tehnologice, biomedicale, astrofizice şi psihologice.
În anul 2011, Academia Română l-a ales pe Dumitru-Dorin Prunariu membru de onoare, drept recunoaştere a extraordinarei sale performanţe ştiinţifice.
În mai 2016, cu prilejul sărbătoririi a 35 de ani de la performanța sa, la Academia Română, cosmonautul Dumitru-Dorin Prunariu declara:
„Eram perfect conştient că mă aflu în faţa unui eveniment istoric, atât pentru România, cât şi pentru mine personal. Pregătirea a fost complexă, cu multe situaţii dificile pe care a trebuit să le depăşesc. Cu toate acestea, cele mai mari emoţii le-am avut cu o zi înainte de lansare. Ai emoţii gândindu-te cum ar urma să decurgă un eveniment major, istoric, pe care urmează să-l trăieşti în premieră. Emoţii, nu pentru că aveam îndoieli în ceea ce priveşte pregătirea mea, ştiam că sunt foarte bine pregătit – cunoşteam foarte bine nava, ştiam teoretic ce mă aşteaptă în cosmos, documentaţia de bord o cunoşteam la perfecţie, parcursesem sute de ore la simulator, dar nu trecusem niciodată live prin toate aceste evenimente.“
Invitat în Biblioteca de Bucurii, Dumitru Prunariu, singurul român care a zburat în spaţiul cosmic este de profesie inginer aeronautic fiind reprezentat al României în diferite structuri – președinte al Agenției Spațiale Române, ambasador al României în Federația Rusă, președinte al Comitetului ONU pentru Explorarea Pașnică a Spațiului Extra-atmosferic (UN COPUOS), vice-președinte al Comitetului de Relații Internationale al Agenției Spatiale Europene (ESA), președinte al Asociației Exploratorilor Spațiului Cosmic (ASE).
Românul de nora 10, Cristian Iorgov este în prezent comandantul Aeroclubului din Caransebeș, unul dintre cei mai experimentați piloți instructori ai Aeroclubului României. Face parte din elita acrobaţiei aeriene fiind membru al echipei Şoimii României („Hawks of Romania”) și membru al Lotulului Național de Acrobație al României.
Pasiunea pentru zbor o are de la tatăl său, care a fost controlor de trafic aerian la Aeroportul din Arad.
”Tatăl meu avea biroul la Aeroportul din Arad și ori de câte ori venea un avion interesant eu eram prezent acolo să pot să-l studiez. Este ca o moștenire de familie, doar că eu am ajuns și să pilotez. Totuși, datorită tatălui meu am luat contact cu aviația, avioanele, a spus Cristian Iorgov.”
La 15 ani s-a înscris la secția de planorism a aeroportului din Arad și după ce a urmat cursurile teoretice și practice a început să zboare cu planorul.
”Când mergeam la școală desenam, aproape în fiecare zi, câte un planor pe tablă, astfel că ajunsesem să-i plictisesc pe colegii mei, care poate nu înțelegeau total pasiunea mea pentru aparatele de zbor”.
După exact 10 ani de planorism s-a înscris la Aeroclubul din Sibiu, unde a început zborul cu motor. Primul brevet de pilot pe avion cu motor l-a obținut la vârsta de 20 de ani. În anul 1992 a primit, datorită multiplelor ore de zbor, Licență de instructor de zbor cu planorul.
An de an a luat parte la Campionatele Naționale de planorism, unde a obținut rezultate foarte bune.
A urmat o pauză de 8 ani în care a profesat ca jurist, dar după ce a îndeplinit o serie de funcții, inclusiv de conducere în acest domeniu, a revenit la …arta zborului!
Cariera sa de pilot instructor angajat în cadrul Aeroclubului României a început la Arad, dar ascensiunea a continuat prin colaborarea cu echipa națională a României de acrobației. A fost atras de la început și de ramura planorism acrobație, astfel că a fost selectat, datorită aptitudinilor sale, să facă parte din echipa națională de acrobație pe avioane cu motor. A făcut trecerea la avioane din ce în ce mai performante până a ajuns la zborul cu Extra300, cele mai performate avioane de acrobaţie. Acolo sus munca în echipă este eficiență, nu există loc de nici cea mai mică greșeală, la viteze de 400 km/h, și aceasta la câțiva metri unul de altul.
Cristian Iorgov a fost ales să facă parte și din echipa de elită ”Șoimii României ”, în care nu poate ajunge oricine și drumul până acolo nu este deloc ușor.
”Este destul de greu, dar și plăcut. Cu multă dăruire și cu mult efort se poate ajunge în această echipă”, spune Cristian Iorgov încurajându-i pe tinerii pasionați de zbor.
„Hawks of Romania” zboară pe avioane Extra 300 – cele mai performante avioane de acrobaţie existente. Acestea sunt vopsite în culorile drapelului naţional și piloții români participă la cele mai importante mitinguri aviatice din lume. În acest an, România va găzdui un Campionat Mondial de Acrobație la clasa Avansați, unde românii vor să se claseze cât mai bine.
Din anul 2015, pilotul Cristian Iorgov este comandantul filialei Caransebeș a Aeroclubului României. În prezent, printre multiplele misiuni pe care le are, Cristian Iorgov se ocupă de pregătirea teoretică și practică a tinerilor care doresc să devină piloți. Una dintre elevele sale este Giulia Ardelean, care a devenit la 16 ani și 4 luni, cel mai tânăr pilot al Aeroclubului Caransebeș și zbura în simplă comandă. Tânăra din Sasca Montană a obținut și brevetul de pilot pe aeronave ultraușoare motorizate.
Cristian Iorgov este căsătorit și își dorește ca măcar unul dintre băieții săi să-l urmeze în această carieră.
”Încurajez tinerii să vină spre aerocluburile din România, să vină să vadă ce înseamnă zborul, să nu se lase intimidați de nimic, să-și urmeze visul, a conluzionat pilotul de elită Cristian Iorgov.”
Arădeanul Cristian Iorgov – românul de nota 10, este un exemplu demn de urmat, este încrezător în forțele sale și dispus să deschidă drumul spre înălțimi și pentru alți pasionați ai acestei arte, care este ZBORUL!
Cursele aeriene de la Timișoara spre litoral se suspendă
Publicat de adinaiftime,
11 septembrie 2017, 17:00
Cursele aeriene interne de la Timişoara la Constanţa vor fi suspendate din 15 septembrie, până la următorul sezon estival. Nici de la Oradea nu va mai fi operat vreun zbor spre Constanţa după această perioadă, până în 2018.
Aeroportul din Cluj a avut cele mai multe cereri în acest sezon pentru Constanţa, urmat de Oradea şi Timişoara, a precizat directorul aeroportul din Constanţa.
Peste o sută de pasageri care urmau să zboare spre Creta, au fost dați jos din avion, la Timișoara.
Oamenii au fost coborâți din avion după ce a fost descoperită o defecţiune tehnică înainte de decolare. După rezolvarea problemei, oamenii au refuzat să plece cu aceeași aeronavă.
Cursa charter operată de compania aeriană Blue Air ar fi trebuit să decoleze, la ora 15.00, de pe Aeroportul Internaţional Timişoara spre Heraklion (Creta).
Și românii aflați la Heraklion au fost nevoiți să aștepte mai multe ore din cauza defecțiunii care a făcut aeronava să rămână la sol în Timișoara. Aeronava trebuia să decoleze din Creta, ieri la 18:30, însă nici nu plecase de la Timișoara. Oamenii au fost aduși acasă cu un alt avion.
Radio Romania Regional va prezinta proiectul “Eu aleg Romania – 100 de romani pentru istoria lumii”.
100 de personalitati din cultura sau stiinta care au marcat dezvoltarea lumii prin realizarile lor. 100 de romani care ca prin creativitate, munca si curaj au adus Romania intre tarile care au imbogatit cunoasterea universală.
Astazi vi-l prezentam pe Henri Coandă.
Geniul creator al poporului roman s-a afirmat cu tarie si in cucerirea vazduhului.
Zborul a fost, este si va fi totdeauna pentru om cea mai ispititoare chemare a inaltului nemarginit si etern.
Henri Coanda se inscrie in galeria pionierilor aviatiei mondiale, numele sau fiind strans legat de dezvoltarea aviatiei cu reactie.
Henri Coanda s-a nascut la Bucuresti la 7 iunie 1886.
Dupa absolvirea liceului Sf Sava din Capitala, a urmat Scoala militara.
In 1907, a conceput si construit o serie de rachete pirotehnice pentru a experimenta propulsia prin reactie a aparatelor de zbor mai grele decat aerul.
Pasiunea pentru cercetarea stiintifica l-a facut pe proaspatul ofiter sa paraseasca armata si sa-si continue studiile in strainatate.
A facut specializari in pirotehnie, electricitate, aerodinamica si aeronautica la Berlin, Liege, Torino si Paris.
In 1910, la Salonul International de Aeronautica de la Paris a expus avionul proiectat si conceput de el, echipat cu un motor cu reactie.
Inventia sa, iesita complet de pe fagasul drumului batatorit la acea vreme in domeniul aeronauticii si al zborului, reprezinta de fapt primul avion reactie din lume.
Fiind unul dintre cele mai atractive exponate ale salonului, avionul lui Coanda a atras atentia inginerului Gustave Eiffel, constructorul turnului ce-i poarta numele.
Acesta, impresionat de originalitatea conceptiei inventatorului roman, care avea doar 24 de ani, l-a batut pe umar si i-a spus: “Pacat, baiete, ca te-ai nascut cu 30, daca nu chiar 50 de ani prea devreme.”
Intr-adevar, pentru anul 1910 conceptiile tanarului inginer erau prea avansate, daca tinem cont ca primele avioane cu reactie au fost construite in perioada 1940-1945.
In decembrie acelasi an, Henri Coanda si-a transportat avionul pe un camp de langa Paris si a incercat un rulaj. Masina a capatat brusc viteza si s-a desprins de pamant. Inventatorul, care nu era pilot, a fost surprins de situatie si a redus motorul. La aterizare aparatul s-a deteriorat.
Bimotorul Coanda-1911, Bristol-Coanda 1914, Bristol Flughter, Bristol Canard sunt doar cateva din tipurile de avioane realizate de el, dup ace a devenit director tehnic, in 1911, la Uzinele de avioane si motoare pentru avion Bristol din Anglia.
1934 este anul in care a brevetat un ”procedeu si dispozitiv pentru devierea unui fluid intr-un alt fluid”, cunoscut astazi sub numele de “efectul Coanda”.
În Golful Persic a construit un rezervor din beton subacvatic pentru depozitarea petrolului.
Trenul de aterizare escamotabil, aripa joasa, aparat de zbor cu decolare si aterizare vertical, dispozitiv pentru combaterea zgomotului si poluarii atmosferei, aparatul pentru extragerea apei potabile din mare…acestea sunt doar cateva exemple din cele 250 de inventii si peste 7000 de brevete si aplicatii tehnice ale lui Henry Coanda.
La implinirea a 70 de ani numeroase reviste de specialitate i-au dedicat inventatorului roman pagini intregi.
Autorul unui articol publicat la New York aprecia ca: “Inginerul Coanda simbolizeaza prin el insusi trecutul, prezentul si viitorul progreselor aeriene”, numindu-l pe drept cuvant “parintele aviatiei cu reactie”.
In 1960, in cadrul unei festivitati organizate de UNESCO, in cinstea savantului roman, i-a fost acordat Ordinul “Meritul pentru cercetari stiintifice” in grad de comandor, iar un an mai tarziu guvernul francez i-a inmanat “Medalia militara” a aeronauticii militare. A fost membru de onoare al al Societatii Regale de Aeronautica din Marea Britanie.
A revenit in tara in anul 1970, iar in cei doi ani cat a mai trait, desi octogenar, si-a continuat munca de cercetare, fiind preocupat sa realizeze noi inventii si inovatii, sa construiasca noi masini bazate pe “efectul Coanda”.
Dorinta omului de a zbura s-a nascut odata cu el. Omul, pentru ca a smuls propriei inteligente aeronava si s-a inaltat pe sine a devenit el insusi regale vulturilor, Prometeu si mit.
V-am prezentat astazi activitatea lui Henri Coandă în cadrul proiectului “Eu aleg Romania – 100 de romani pentru istoria lumii”.
Maine Radio Romania Regional va propune sa cunoasteti o noua personalitate care a marcat stiinta sau cultura mondiala.
Anunţul a fost făcut de preşedintele Consiliului Judeţean, Cătălin Nechifor, care a explicat că uînt şanse reale ca în primăvară să fie gata o porţiune de 1.800 de metri din pista de decolare şi aterizare. În total, pista va avea o lungime de 2.470 de metri. În prezent, aeroportul este închis.
Aflat sâmbătă pe şantierul de la aeroport, Cătălin Nechifor a spus şi de ce municipiul Iaşi a reuşit să finalizeze proiectul de modernizare a aeroportului înaintea Sucevei:
„La Iaşi s-a construit doar o pistă nouă, fără a construi platforme, căi de acces, turnul de control şi nici o uzină electrică. Noi am început lucrările pe 15 ianuarie a acestui an, în condiţiile în care am muncit aproape trei luni pentru a sparge pista existentă. Chiar dacă vor fi întîrzieri, în final vrem să fie lucrări de calitate”.
Nechifor a mai declarat că ieşenii au construit o pistă nouă în paralel cu cea existentă şi din acest motiv nu au sistat zborurile pe perioada desfăşurării lucrărilor.
Tarom anunţă că reia cursele Bucureşti-Tel Aviv conform orarului, inclusiv zborul de astăzi de la ora 20:55.
Publicat de Alina Dragomir,
23 iulie 2014, 09:48 / actualizat: 23 iulie 2014, 14:06
Compania românească, la fel ca mai mulţi alţi operatori de zbor din Europa şi Statele Unite, îşi suspendase aseară cursele către oraşul israelian, la recomandarea Agenţiei europene pentru siguranţă aeriană, după un atac cu rachete în apropierea aeroportului Ben Gurion. Reprezentantii companiei spun ca vor tine la curent calatorii cu privire la următoarele curse pentru această destinaţie.
Si companiile aeriene Air France, Lufthansa, Delta, Air Canada, EasyJet au decis aseara, de asemenea, suspendarea zborurilor spre Israel. Agenţia Europeană de Siguranţă a Aviaţiei le-a recomandat tuturor companiilor, printre care şi Tarom, să nu mai deservească până la un nou ordin aeroportul. Şi Agenţia Federală a Aviaţiei din SUA a interzis pentru 24 de ore companiilor aeriene americane să zboare spre sau din Israel.
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.